مشاور مدیر عامل شركت ملی نفت ایران گفت: تا 10 سال آینده هزینه بهره برداری، صیانت و افزایش تولید در صنعت نفت و گاز سالانه به 100 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، غلامرضا منوچهری، در كنفرانس راهكارهای تحول نظام
توسعه و بهره برداری در بخش بالادستی نفت و گاز ایران گفت: در حال حاضر هزینه بهره برداری در این صنعت حدود 10 میلیارد دلار در بخش حفظ تولید است و همچنین در بخش توسعه سالانه 20 میلیارد دلار هزینه می شود. در آینده برای بهره برداری و صیانت از تولید سالانه 50 میلیارد دلار و برای توسعه این بخش نیز سالانه 50 میلیارد دلار هزینه خواهد شد.
وی با اشاره به مهیا بودن اساس قانونی این برنامه ها افزود: در قوانین اصلاح نفت، برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 1404 بر ظرفیت سازی نفت و گاز تاكید شده است.
به گفته منوچهری، 80 درصد فعالیت های این بخش باید در داخل كشور و توسط نیروهای داخلی انجام شود.
مشاور مدیر عامل شركت ملی نفت ایران ادامه داد: در دنیای صنعتی امروز وابستگی به منابع هیدروكربوری بیش از گذشته شده به نوعی كه 99 درصد منابع تامین انرژی به منابع هیدروكربوری نفت و گاز وابسته است.
وی با اشاره به این كه، حدود هفت دلار از قیمت هر بشكه نفت را هزینه تولید تشكیل می دهد گفت: برای حفظ ظرفیت تولید در آینده، این سرمایه گذاری باید انجام شود.
منوچهری تاكید كرد: هزینه تولید برخی از میادین به 30 دلار در هر بشكه می رسد.  وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه در حوزه نفت و گاز كشور گفت: بر اساس این برنامه، تولید گاز به یك میلیارد و 480 میلیون متر مكعب در روز و تولید نفت به پنج میلیون و 100 هزار بشكه در روز افزایش خواهد یافت.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران حجم ذخایر نفت و گاز کشور را 355 میلیارد بشکه معادل نفت خام خواند و تاکید کرد: به دلیل پیچیدگی های تولید، هزینه های تولید نفت که امروز نزدیک به 7 دلار به ازای هر بشکه است، تا چند سال دیگر در برخی میادین به 30 دلار می رسد؛ از این رو به منظور تحقق اهداف چشم انداز باید برنامه های گسترده تری برای سرمایه گذاری در تولید انجام شود.
وی هدف از برگزاری این کنفرانس را تجمیع توانمندی های دولتی و خصوصی برای تحقق برنامه های تولید و سرمایه گذاری در صنعت نفت اعلام کرد.
منوچهری اظهار امیدواری کرد در پایان کنفرانس راهکارهای لازم به منظور پیاده سازی قوانین جدید مرتبط با نفت و گاز، تقسیم کار ملی میان بخش دولتی و غیر دولتی و همکاری دست درکاران بخش بالادست در صنعت نفت فراهم شود./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار