هر خشتی که روی تحت خشت دیگر بند می شود، بخشی از تصاویر ماندگار زندگی در شهری می شود که من و تو قرار است در آن زندگی کنیم، شهر ساخته می شود، شهری که می توان آن را جایی برای زیستن به شمار آورد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شهری که در انبوه بی شمار ساختمان و ماشین و آدم، روزهای سختی را سپری می کند، شهری که خشت ها و آجرهای بی شمار آن روی زمین بنا شده که خوف ناشی از وقوع زلزله ای احتمالی در تارو پود خاک آن تنیده شده است.

گسل های تهران مدت هاست که آرام گرفته است و تکانی نمی خورد، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باید هر لحظه منتظر جابه جایی این صفحات زیرزمینی بود.

شهر تهران روی چند گسل مشاء،ري شمالی و جنوبی، دارآباد،‌ نیاوران، کهریزک و گرمسار قرار گرفته به طوری که طبق ارزیابی های صورت گرفته از سوی سازمان های امدادرسان حدود 80 درصد مساحت تهران روی گسل قرار دارد.

نگرانی ها در خصوص زلزله تهران هنگامی بیشتر می شود که بدانیم آسیب های ناشی از زلزله می تواند تقریباً تمامی راه های امدادرسانی را مسدود کند.

به گفته عزیزاله رجب زاده، وجود 11 هزار کیلومتر لوله کشی گاز و 200 هزار شیر آب در خیابان های پایتخت به تنهایی زندگی در تهران را وحشتناک و نگران کننده می کند و سازمان مدیریت بحران به تنهایی نمی تواند مردم را برای مواجهه با زلزله آماده کند و در این خصوص باید همه دستگاه ها با یکدیگر همکاری کنند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه تهران روی گسل های متعددی بنا شده اظهار داشت: تراکم شهر، جمعیت فراوان، بافت فرسوده و معابر کم عرض در زمان وقوع زلزله تلفات و زیان ها را افزایش می دهد.

به گفته رجب زاده آموزش های مردمی و مقاوم سازی به کار بستن اقدامات پیشگیرانه مهمترین راهکار برای مقابله با زلزله است و باید برای ساخت و ساز اصولی تهران اقدامات اساسی انجام شود.

شهروندان در چرخه مدیریت بحران نقش اساسی ایفا می کنند. هدف سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز افزایش سطح ایمنی، کاهش خطرپذیری و ریسک شهر و شهروندان تهرانی در برابر مخاطرات طبیعی در تمامی مرحل مدیریت بحران است.

به گفته امیرعباس امامی مدیر فنی و عمران سازمان مدیریت بحران شهر تهران، براساس تصمیم ستاد مدیریت بحران کشور یکسری اقدامات در ده پارک شهر تهران صورت گرفته است.

وی با اشاره به اسکان اضطراری بلند مدت و موقت، تصریح کرد: برای اسکان اضطراری یکسری چادرهایی تهیه شده است که برای آنها زیر ساخت هایی برای تأمین آب و برق و مسائل تأمین انرژی مورد نیاز گرما و سرما تدارک دیده شده است.

امامی ادامه داد: برای استان اضطراری بلند مدت، سکوهای ثابت در مکان های مناسب و تأمین زیر ساخت هایی مثل برق و آب در مجاورت این سکوها ایجاد شده است.

مدیر فنی و عمرانی سازمان مدیریت بحران شهر تهران، اذعان داشت: ایجاد زیر ساخت ها، سرویس های بهداشتی، نانوایی و تأمین برق اضطراری که به صورت ژنراتورهای موقت در پارک ها استقرار پیدا خواهند کرد و همچنین ایجاد انبارهای پشتیبان، بیمارستان و درمانگاه از جمله اقداماتی است که در زمان بحران از مردم پشتیبانی می کند.

امامی با تأکید بر اینکه در زمان بحران آب و برق قطع می شود، عنوان داشت، منابع آبی بزرگی پیش بینی شده که در زمان حال هم از آن استفاده می شود و به محض بروز بحران این منابع بسته شده و تمام ذخیره آن در داخل تانکردها در منابع آبی می ماند و این منابع در حدود 72 ساعت اولیه زمان اضطرار را پاسخ می دهد و بعد از آن تانکرها به وسیله چاه هایی که روی آن ها کار می کنیم پر از آب می شوند و همچنین برای تأمین برق هم ژنراتورهای اضطراری در کنار این مناطق تعبیه شده است.

مدیر فنی و عمرانی سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه در پارک چیتگر 1500 سکو آماده کرده ایم گفت: پارک پلیس در منطقه 4، پارک چیتگر و خرگوش دره در منطقه 22، پارک جانبازان و فتح در منطقه 21، پارک سرخه حصار در منطقه 13، پارک شقایق در منطقه 19، پارک توسکا در منطقه 15، پارک افرا در ورودی اتوبان قم از جمله پارک های تجهیز شده برای زمان حادثه است.

با این همه به نظر می رسد فارغ از پیش بینی های هراس انگیز و برپایه حدس و گمان، جدی گرفتن زلزله تهران برای مردم و مسئولان وجود ندارد./ز

گزارش از اکرم مظفری

برچسب ها: زلزله ، گسل ، خشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار