در حال حاضر با رشد منفي جمعيت روبرو هستيم كه اين امر باعث نگراني وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دكتر عليرضا مصداقي‌نيا در همايش روز جهاني جمعيت كه با شعار «دسترسي همگاني به خدمات سلامت خانواده و باروري» كه صبح امروز در مركز همايش‌هاي پرديس پورسينا برگزار شد، گفت: در حال حاضر روند افزايش جمعيت در كشور به گونه‌اي است كه ممكن است در سال‌هاي نه چندان دور با رشد منفي جمعيت روبرو شويم،و خانواده ها به سمت تک فرزندي پيش ميروند.   
 
حدود 30 سال گذشته، افزايش نگران‌كننده جمعيت باعث شد که  وزارت بهداشت با حمايت دولت برنامه‌هاي كنترلي جمعيت را اجرا كند  و بر روند رشد صعودي جمعيت تاثير گذارد. اما حالا  با کاهش تولد نگران جمعيت  هستيم.
 
مصداقي نيا  ادامه داد: اما در حال حاضر وضعيت جمعيت کشور طوري  است كه اجراي برنامه‌هاي كنترلي ديگر مورد نياز كشور نيست. ، البته وزارت بهداشت نگاه سلامت‌نگر خود را در اجراي برنامه‌هايش به گونه‌اي ادامه مي‌دهد كه نوزادان، مادران و خانواده‌هاي سالمي داشته باشيم.
 
معاون بهداشت ادامه داد: كاهش يا افزودن بر جمعيت نيز بستگي به سياست‌هاي كلاني دارد كه دست‌اندركاران نظام بايد به آن بپردازند
 
وي با اشاره به اينکه  يك پارامتر كه با عنوان «مهاركننده رشد جمعيت» محسوب مي‌شود، ازدواج است، گفت: شاهد هستيم كه سن ازدواج در كشور افزايش يافته است و به دنبال آن با بالا رفتن اين امر سن باروري در زنان نيز افزاش يافته است.  كه اين باعث مي‌شود سرعت افزايش جمعيت به اندازه‌اي كه مد نظر ماست، نباشد.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان  اينكه توجه به كيفيت افزايش جمعيت نيز ضروري است، گفت: صحيح است كه قابليت افزايش جمعيت را در كشور دارا هستيم، اما بايد در كنار اين مقوله به مسائل تربيتي، فرهنگي و آموزشي جمعيت نيز توجه شود.
 
 مصداقي‌نيا سياست وزارت بهداشت را  در امر جمعيت  سلامت خانواده دانست و اظهار كرد: براي مباحث مربوط به باروري تبليغ نمي‌كنيم، مگر آنكه بخواهيم براي حفظ سلامت و جلوگيري از تولد فرزندان ناخواسته به خانواده‌ها آموزش دهيم.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه امروز سياست وزارت بهداشت در قبال جمعيت، سياست فعالي نيست، عنوان كرد: ما استفاده از وسايل پيشگيري را تبليغ نمي‌كنيم، اما اگر جايي لازم شد به خانواده‌ها در اين خصوص آموزش مي‌دهيم./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار