ولايتي در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی گفت: جهان اسلام و به خصوص مرکز ثقل آن یعنی خاورمیانه با موج اخیر بیداری اسلامی در حال گذر از مرحله مهمی از حیات سیاسی و اجتماعی خود است که به عنوان نقطه عطف در تاریخ منطقه به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی ، صبح امروز در مراسم افتتاحیه اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

وي در ابتدا ضمن خوشامدگويي به یکایک میهمانان شرکت کننده در این اجلاس، گفت: از اینکه با تحمل مشقات سفر دعوت جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته و در این نشست شرکت نموده اید تشکر و سپاسگزاری نمایم

علي اکبر ولايتي افزود: خداوند بزرگ را سپاسگزاریم را که به ما نعمت زندگی را در دورانی عطا کرد که شاهد اعطلای کلمه الله و سرافرازی و سربلندی مجدد مسلمانان در نقاط مختلف جهان هستیم، ما به این وعده خداوند تبارک و تعالی ایمان راسخ داریم که «ان االارض یرثها عبادی الصالحون».

وي افزود:  امواج بیداری اسلامی در سالهای اخیر موجب شده است که بار دیگر مسلمان در کشورهای اسلامی به این خود باوری و خود آگاهی دست یابند که با اتکاری به خداوند بزرگ و بهره گیری از گنجینه لایزال الهی و آموزه های اسلام عزیز، می توانند مسیر رشد و تعالی را پیموده و در دورانی که اندیشه های مادی ، اخلاق و معنویت را به قههرا برده منادی بازگشت به معنویت و فطرت خداجوی انسانها باشند .

ولايتي در ادامه تصريح کرد: جنبشهای اخیر مردمی در سرزمین های اسلامی فارغ از آنکه در جابجایی قدرت مادی چه احزاب یا افرادی را منتفع و یا متضرر ساخته است نهال خودآگاهی ، اعتماد به نفس و بازگشت به خویشتن را درمیان مسلمانان کاشته و انان را به پرسش گری های عظیمی واداشته است که کمترین نتیجه آن عدم تمکن به قدرتهایی است که برای سالیان متمادی آنان را در ظلمت و عقب ماندگی نگه داشته است .

وي با اشاره به اينکه جهان عرب از سال 2011 تا کنون شاهد موج جدیدی از بیداری اسلامی و خیزش ملتهای مسلمان بوده است افزود: جهان اسلام و به خصوص مرکز ثقل آن یعنی خاورمیانه با موج اخیر بیداری اسلامی در حال گذر از مرحله مهمی از حیات سیاسی و اجتماعی خود است که به عنوان نقطه عطف در تاریخ منطقه به شمار می رود.

ولايتي با اشاره به اينکه در طول چند قرن گذشته مردم مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا با مشکلات و چالشهایی بسیاری از سوی نظام های اقتدار گرا و ناکارآمد از یک سو و مداخله استعمار گران جهانی از سوی دیگر روبرو بوده است گفت: بیداری مردم مسلمان منطقه امیدواریهای بسیاری را برای پشت سر گذاتشتن چالشهای گذشته و بنای آینده ای مطمئن به وجود اورده است .

وي افزود: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بعد از دوران طلایی صدر اسلام به مدت چندین قرن در شرایط انفعال فکری سیاسی و اجتماعی بوده که به ضعف و عقب ماندگی مسلمانان منطقه منجر شده است، در واکنش به این وضعیت در دهه های گذشته برخی از نخبگان فکری و سیاسی تلاش کردند تا با توسل به مکاتب و ایدئولوژی های شرقی و غربی و یا ایده هایی همچون ناسیونالیست و یا قومیت گرایی به جبران ضعفها و شکستهای گذشته بپردازند اما اغلب این تلاشها به رغم دستاوردهای اندک به دلایل مختلف عملا ملتهای مسلمان را درگیر مسائل بیهوده ای ساخته است که نتیجه ای جز عقب ماندگی آنها نداشت .

ولايتي در ادامه تصريح کرد: در این شرایط وقوع انقلاب اسلامی در ایران تحت رهبری امام خمینی (ره) احیا گر بزرگ اسلامی و در ادامه راه بزرگانی همچون سید جمال الدین اسد آبادی، سید قطب ، ابوالعلا مودودی ، حسن البناء و مبارزان بزرگی همچون عبدالقادر الجزایری ، عمر مختار و عزالدین قصام ، اولین بارقه امیدی بود که مسلمانان سراسر جهان را در دوران متصلب جنگ سرد و حاکمیت مطلق ایدئولوژی های دو گانه شرق و غرب به تفکر و پرسش گری واداشت .

وي خاطرنشان کرد: ایده ها و تفکرات امام خمینی (ره) روح تازه ای در کالبد نهضت اسلامی دمید وموجب گردید جنبش بیداری اسلامی وارد مرحله جدیدی شود در طول چند دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری داهیانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای که خود یکی از پیشتازان عرصه بیداری اسلامی است و مسائل مهمی پای فشرده است که هدف آن احیای عزت و عظمت ملتهای مسلمان و بازیابی جایگاه امت اسلامی در تحولات سیاسی اجتماعی جهان می باشد.

دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي خاطرنشان کرد: طی سه دهه گذشته جنبشهای اسلامی در منطقه ظهور کردند که هرکدام ویژگی ها و پیامدهای خاص خود را داشته است کما اینکه برخی از جریان های افراطی با عبور از مرزهای تعادل و تسامح با طرح دیدگاه‌های رادیکال و رفتارهای تهاجمی نه تنها باعث تشدید شکاف‌ها و اختلافات درونی جهان اسلام شده اند بلکه بسترهایی را برای حضور و مداخله غرب در منطقه به بهانه مبارزه با تروریست مهیا ساخته و موجب ارائه تصویری منفی از جهان اسلامی و ملتهای مسلمان شدند .

وي افزود: بیداری اسلامی و خیزش های مردمی در جهان عرب را می توان موج جدیدی از حرکتهای اسلامی با ویژگی ها و ابعاد خاص خود به شمار آورد در واقع جنبش های جدید، جنبش های مردمی با هویتی اسلامی هستند که در اعتراض به اقتدار گرایی و ناکارآمدی نظام های سیاسی حاکم و سیاستهای داخلی و خارجی آنان بروز یافت ماهیت این جنبشها نفی انحصار گری قدرت طلبی فساد اتخاذ شیوه های سرکوب گرانه و عدم توجه به حقوق سیاسی اجتماعی مردم از سوی حاکمان و اعتراض به خدشه دار شدن کرامت انسانی شهروندان بود .

ولايتي در ادامه با اشاره به اينکه جنبش بیداری اسلامی در واقع واکنشی به بی توجهی حکومتها و عزت ملی و استقلال کشور ها و وابستگی آنها به قدرتهای بزرگ و انفعال و بی تفاوتی در قبال مسائل جهان اسلام به خصوص مسئله فلسطین محسوب می شود تصريح کرد: نتایچ انتخابات برگزار شده در کشورهای مختلف ازجمله تونس، مراکش، مصر و لیبی پایبندی مردم به هویت اسلامی و ارزشهای دینی را به نمایش گذاشت و ثابت کرد که میراث عظیم فرهنگ و تمدن اسلامی از ظرفیت های بالایی برای هدایت انسانها برخوردار بوده و مسلمانان را از هرگونه اندیشه وارداتی برای اداره جوامع خود بی نیاز می سازد .

وي خاطرنشان کرد: خیزش های مردمی نشان داد که مسلمان شایستگی زندگی عزت مندانه و شرافتمندانه را دارند . در جنبش های اخیر رویکرد عمومی ملتها به گونه ای است که اسلام گرایی و بازگشت به اصول و مبانی اسلامی را راه حل همه مشکلات و به خصوص رهایی از استبداد داخلی خارجی تلقی می کنند .

دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به اينکه جنبش های جدید در جهان عرب، جنبش های مردمی به معنای کامل کلمه هستند و اقشار و گروههای مختلف مردم برای نخستین بار حضوری موثر و تعیین کننده در عرصه سیاست پیدا کرده اند تصريح کرد: در میان اقشار و گروه های مختلف مردم زنان نیز به عنوان یکی از گروههای اصلی نقشی چشمگیر و موثر در موج اخیر بیداری اسلامی در جهان عرب داشته اند در حالی که در جوامع اسلامی شاهد دیدگاههایی مبتنی بر افراط و تفریط در خصوص زنان مسلمان هستیم که زنان را در عرصه ها و فعالیت های اجتماعی و سیاسی منع کرده است و یا حضور زن مسلمان در این عرصه ها به کنار گذاشتن اصول و معیار های اسلامی و پذیرش فرهنگ وارداتی غرب منوط کرده اند .

وي با بيان اينکه حضور موثر زنان در جنبش اسلامی ثابت کرد که زن مسلمان ضمن حفظ اصول و اعتقادات دینی و پایبندی به ویژگی های بومی خود می توانند در عرصه های سیاسی و اجتماعی نقش تعیین کننده ای داشته باشند، افزود: در دنیای غرب به رغم شعارهای که در دفاع از حقوق و اآزادیهای زن سر داده میشود نگاه ابزاری و غیر انسانی به شخصیت بانوان بسیار پررنگ است و در بسیاری موارد زنان را با مخاطرات و آشفتگی های روانی و شخصیتی مواجه کرده و جایگاه انسانی و ارزشهای واقعی انان را نادیده گرفته است.

ولايتي همچنين گفت: می توان به برخی از دیدگاه های سنتی در جوامع اسلامی نیز اشاره کرد که با نگاهی تبعیض آمیز به زنان مانع از فعالیتهای اجتماعی و سیاسی آنان می شود در این میان اموزه های اصیل اسلامی و زندگی زنان برجسته مسلمان نشان می دهد که زنان مسلمان نه تنها بر اساس مبانی دینی منعی برای حضور فعال در عرصه های سیاسی اجتماعی و اقتصادی ندارند بلکه در این مرحله زنان اندیشمند در بسیاری از عرصه ها پیشتاز بوده اند دیدگاه اسلام نسبت به زنان و متضمن حفظ شخصیت انسانی و اسلامی زن و نقش آن در کانون خانواده است و هم حضور فعالیت های اجتماعی و سیاسی آن را مانع نمی شود .

دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي تصريح کرد: در جنبش های اعتراضی اخیر زنان همپای مردان در اعتراض به شرایط و نظام های سیاسی اقتدار گرا و ناکارآمد شرکت کرده و در دستاوردهای جنبش بیداری سهیم هستند. این جنبشها و تحولات فرصت مناسبی را برای ایفای نقش سیاسی و اجتماعی زنان در جوامع اسلامی منطقه به وجود آورده و انتظار می رود در شرایط سیاسی جدید مطالبات و جایگاه واقعی زنان به صورت اساسی مورد توجه قرار گیرد. زیرا تداوم و ثمربخشی این جنبشها در پرتو توجه به مطالبات همه بخشها و گروههای مردمی از جمله زنان و ایجاد جامعه ای متعادل و رشد یافته میسر نخواهد بود.

وي افزود: جنبش بیداری اسلامی در جهان عرب تاکنون دستاوردهای مهمی داشته است که از مهمترین آنها کنار گذاشتن برخی از رهبران و رژیم های سیاسی اقتدار گرا فاسد و ناکارآمد و وابسته و حرکت در جهت ایجاد نظامهای سیاسی جدید و انتخاب رهبرانی است که در راستای تحقق مطالبات جنبش تلاش نمایند اخرین دستاوردهای این جنبش را می توان برگزاری چند انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در مصر محسوب کرد که موجب گردید جریان اسلام گرا با نگرشهای ملی و اسلامی به قدرت برسد هرجند که گستره و عمق دگرگونی ها و همچنین الگو های تحول در کشورهای مختلف متفاوت است با این حال با تداوم حضور مردم و آگاهی آنها از مطالبات و شرایط جنبش امید است که موفقیت ها و دستاوردهای مربوطه به صورت جدی افزایش یابد.

ولايتي خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که شایسته توجه می باشد چالشهای داخلی و تهدیداتی است که از بیرون و به خصوص قدرتهای بین المللی در مقابل جنبش بیداری اسلامی قرار دارد در سطح داخلی برخی ضعفهای اقتصادی و سیاسی و یا واگرایی بین نیروهای سیاسی و به خصوص تلاش بازماندگان و عناصر وابسته رژیم های گذشته چالشی برای جنبش بیداری اسلامی به شمار می آیند در سطح خارجی نیز مداخله قدرتهایی که منافع واهداف خود در منطقه را توسعه و تداوم جنبش بیداری اسلامی در مخاطره می بینند می توان تهدید آفرین باشد.

وي افزود: در این شرایط آنجه که می تواند به پیشرفت جنبش بیداری اسلامی و دست یابی آن به مطالبات و اهداف خود کمک کند حفظ وحدت و انسجام بین نیروهای اجتماعی و سیاسی ، پافشاری بر اهداف و ارمانهای کلان و راهبردی ، بردباری در قبال مشکلات سیاسی و اقتصادی کوتاه مدت حضور مستمر د رصحنه و تاکید بر مطالبات ، درک چالشها و تهدیدات و چاره اندیشی برای رفع آنها و به خصوص توسل به اصول و معیارهای اسلامی در پیشبرد جنبش است.

ولايتي در ادامه تصريح کرد: به اعتقاد ما یکی از راههای حفظ اصالت جنبش بیداری اسلامی و تداوم آن همفکری و هم اندیشی تمامی اندیشمندان و فعالان سیاسی متعهد و مسلمان در نقاط مختلف جهان زمینه ای فراهم گردد تا این افراد در محیطی برادرانه به تبادل نظر با یکدیگر بپردازند بر این اساس ، نخستین اجلاس بین المللی بیداری اسلامی در روزهای 18 الی 17 سپتامبر سال 2011 میلادی با حضور بیش از 700 نفر از شخصیتهای اسلامی در تهران برگزار شد و طی آن ابعاد فکری و پیشینه تاریخی این جنبش و آخرین تحولات چالشها و چشم اندازهای آن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت .

وي افزود: در این اجلاس همچنین تشکیل مجمع جهانی بیداری اسلامی از سوی شرکت کنندگان مورد تصویب قرار گرفت مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه این مسیر با توجه به نقش محوری و مهم جوانان در جنبش بیداری اسلامی و تاثیرات تعیین کننده ان در آینده این جنبش اجلاس بین المللی جوانان و بیداری اسلامی را در آغاز سال جاری میلادی برگزار نمود که طی آن در حدود 1200 نفر از جوانان مسلمان از کشورهای مختلف جهان این فرصت را یافتند تا به طور مستقیم با یکدیگر به تبادل نظر پرداخته و تجربیات خود را منتقل نمایند.

ولايتي يادآور شد: همچنان که نشستی از شعرای برجسته جهان اسلام در تهران برگزار و به تبادل اشعار و احساسات خود پرداختند بعد از برگزاری سه اجلاس نخست با توجه به نقش چشم گیر و موثر بانوان در جنبش بیداری اسلامی شورای مرکزی مجمع جهانی بیداری اسلامی برگزاری چهارمین اجلاس را تحت عنوان زنان و بیداری اسلامی در دستور کار خود قرار داد.

دبير کل مجمع جهاني بيداري اسلامي تصريح کرد:  بر این اساس از صدها نفر از بانوان مسلمان از کشورهای مختلف جهان دعوت کرد که خوشبختانه استقبال خوبی از این اجلاس به عمل امده است .امیدوارم این همایش موجب آشنایی بیشتر زنان اندیشمند مسلمان و تبادل اطلاعات گردد . و با بحث و تبادل نظر در خصوص وضعیت جنبش بیداری اسلامی و از جمله نقش مهم زنان در این جنبش به تقویت و تداوم آن کمک کند.

وي در پايان گفت:  بار دیگر از حضور صمیمانه کلیه میهمانان شرکت کننده در این اجلاس به ویژه اعضای محترم شورای عالی مجمع بیداری اسلامی سپاسگزاری نموده و ضمن آرزوی اقامتی خوش در جمهوری اسلامی ایران ، موفقیت شما را در دستیابی به اهداف مورد نظر از خداوند متعال مسئلت دارم./گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار