معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان امور مالیاتی كشور گفت: درآمد مالیاتی امسال در كشور به 440 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، مجید یارمند' عصر دوشنبه در نشست مطبوعاتی در زاهدان افزود: درآمدهای مالیاتی امسال در كشور 340 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده كه شامل دو بخش درآمدهای مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده به میزان 70 هزار میلیارد ریال است.

وی بیان كرد: با احتساب 100 میلیارد ریال درآمد گمرك در سال جاری كه آن هم به نوعی درآمد مالیاتی محسوب می شود، درآمد وصولی مالیاتی كشور تا پایان سال به حدود 440 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی میزان درآمدهای وصولی مالیات در كشور طی سال گذشته را 288 هزار میلیارد ریال عنوان كرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان امور مالیاتی كشور گفت: نسبت مالیات به 'جی دی پی' یا تولید ناخالص ملی در كشور هفت درصد است كه تا پایان قانون برنامه پنجم توسعه باید به 10 درصد افزایش یابد.

وی افزود: سهم مالیات از جی دی پی در كشورهای رقیب و همسایه ایران مانند تركیه كه در سند چشم انداز توسعه 20 ساله كشور مورد تاكید قرار گرفته بیش از 24 درصد است.

وی بیان كرد: یك گردش مالی خوب در یك كشور كه منابع آن از طریق مالیات ها تامین شود معمولا میانگین 35 درصد را برای نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی تعیین می كند كه اكنون این ارقام در كشورهای اسكاندیناوی وجود دارد.

وی اظهار داشت: سهم سسیستان و بلوچستان از درآمد مالیاتی كشور با برخورداری از سه درصد تولید ناخالص ملی، یك درصد است كه این سهم با تلاش بیشتر مودیان ارتقا خواهد یافت.

او گفت: سازمان امور مالیاتی نخستین دستگاه درآمدی كشور با 24 هزار نفر نیروی انسانی و 800 واحد مالیاتی فعال در سطح كشور است.

وی با بیان اینكه 44 درصد از بودجه عمومی كل كشور را مالیات تامین می كند، گفت: آنچه كه درآمدهای مالیاتی یك كشور را تعیین و مقدار آن را مشخص می كند، تامین هزینه های عمومی كشور است. او اظهار داشت: درآمد كل كشور از محل فروش نفت، اخذ مالیات و واگذاری سایر دارایی های دولت مانند خصوصی سازی، فروش شركت، اوراق قرضه چاپ شده و دارایی های مالی و متفرقه ها تامین می شود.

معاون رییس سازمان امور مالیاتی كشور همچنین از ایجاد بانك اطلاعاتی از همه مودیان مالیاتی براساس قانون برنامه پنجم توسعه كشور خبر داد. وی گفت: برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، سازمان امور مالیاتی كشور مكلف شده است در سال دوم قانون برنامه برای اشخاص حقوقی و تا پایان برنامه برای اشخاص حقیقی بانك اطلاعاتی ایجاد كند تا همه رفت و آمدهای مالی افراد در آن ثبت شود.

وی ادامه داد: در صورتی بانك جامع اطلاعاتی از مودیان مالیاتی به معنای واقعی در كشور ایجاد می شود كه همه اقشار جامعه در این زمینه همكاری و مشاركت نزدیكی با مسوولان داشته باشند.

وی اظهار داشت: در طرح جامع مالیاتی این سازمان باید اطلاعات درآمدی بیش از 50 ذی نفع در بانك اطلاعاتی ثبت شود كه بانكها، بیمه ها، سازمان های ثبت اسناد و ثبت احوال جزو نخستین ذی نفعان خواهند بود.

وی افزود: همچنین همه نهادهایی كه مردم در آن كار مالی یا هزینه ای انجام می دهند، باید اطلاعات خود را به بانك جامع اطلاعاتی مودیان مالیاتی انتقال دهند تا این بانك هوشمند و مطلع باشد و بتواند مالیات هر فردی را تعیین كند.

یارمند گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه باید سالیانه 10 درصد نسبت مالیات به هزینه های عمومی ارتقا پیدا كند و به موازات آن هزینه های دولت نیز دو درصد كاهش یابد كه تحقق آنها سازمان امور مالیاتی را در جایگاه بسیار حساس درآمدی در كشور قرار خواهد داد.

معاون سازمان امور مالیاتی كشور گفت: مطالعه و تدوین طرح جامع مالیاتی در برنامه سوم توسعه كشور آغاز شد كه اكنون مراحل پایانی آن در حال انجام است و اجرای این طرح سرآغاز رویكردی نوین و تحول گرا در امور مالیاتی كشور خواهد بود.

وی افزود: مطالعات اولیه طرح جامع مالیاتی توسط شركت كانادایی انجام شد و سپس تدوین آن از سوی كارشناسان ایرانی ادامه یافت.

وی ادامه داد: طرح جامع مالیاتی متشكل از 32 پروژه است كه در سال جاری به صورت آزمایشی در سه استان تهران، كرمانشاه و اصفهان به مرحله اجرا درآمد.

وی اظهار امیدواری كرد همه بخشهای طرح جامع مالیاتی تا سال 93 فعال و اقدامات لازم برای آن در سراسر كشور انجام شود.

معاون سازمان امور مالیاتی كشور گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده یكی از قوانین پیشرفته و عادلانه در جهان و یكی از پایه های مالیاتی است.

وی گفت: قانون مالیات بر ارزش در سال 87 با نرخ سه درصد در كشور آغاز شد كه این نرخ تا پایان برنامه پنجم توسعه به هشت درصد خواهد رسید.

وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در پایان هر فصل از مشمولان گرفته می شود و در تا پایان هر فصل یك گروه از اقشار مردم به جمع مشمولان افزوده می گردد.

وی ادامه داد: تاكنون حدود 11 گروه از گروههای بزرگ اقتصادی كشور زیر پوشش مالیات بر ارزش افزوده قرار گرفته اند كه به مرور بر شمار گروههای مشمول افزوده شده و در نهایت هر سه گروه مشمول مالیاتی از شركت های بخش حقوقی تا اشخاص حقیقی در قالب گروهای 'الف، ب، ج' زیر پوشش قرار می گیرند.

معاون سازمان امور مالیاتی كشور درباره معافیت صاحبان مطبوعات از پرداخت مالیات گفت: براساس بند 'ل' ماده 139 قانون مالیات های مستقیم كشور، فعالیت های فرهنگی مشمول پرداخت مالیات نیستند اما در زمانی كه تجارت چاشنی فعالیت فرهنگی شود، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود.

یارمند افزود: مقرر شد با امضای تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی كشور، پرداخت مالیات از سوی فعالان عرصه مطبوعات به نوعی تسهیل شود.

وی كمبود نیروی انسانی و شفاف نبودن درآمدهای مردم را از جمله مشكلات اساسی واحدهای مالیاتی در سراسر كشور برشمرد.

او گفت: متوسط سرانه پرونده مالیاتی در كشور برای هر كارمند حدود 700 پرونده است كه باید توسط یك نفر مورد بررسی قرار گیرد اما معمولا همكاران واحدهای مالیاتی در اغلب استانهای كشور مانند سیستان و بلوچستان پرونده هایی بیش از متوسط سرانه، مورد بررسی قرار می دهند.

وی افزود: با توجه به روحیات فرهنگی مردم ایران اكثر درآمدها شفاف نیست بنابراین وقت و انرژی مضاعفی را از دستاندركاران واحدهای مالیاتی برای بررسی پرونده ها و محاسبه میزان درآمد واقعی افراد می گیرد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.