مقدم‌فر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

عدم حضور ايران و سوريه عامل اصلي شكست اجلاس ژنو بود

معاون فرهنگي- اجتماعي سپاه پاسداران گفت: در مسئله سوريه آمريكا بنا ندارد با تكيه بر معاهدات و قوانين بين المللي عمل كند و تنها چيزي که براي آمريکا و متحدانش اهميتي ندارد خواست، اراده، منافع و حل مشكلات مردم سوريه است.

حميدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگي- اجتماعي سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، نشست ژنو درخصوص مسائل سوريه را نشستي بي نتيجه خواند و گفت: اصلي ترين دليل شكست اجلاس ژنو عدم حضور عناصر اصلي مانند ايران و سوريه در اين اجلاس بود.

وي افزود: دومين علت شكست مذاكرات ژنو، وجود اراده تحميلي آمريکا و غرب به ساير اعضاي شركت كننده در نشست بود که به اختلاف و تنش بين اعضا انجاميد.

مقدم فر حاکم شدن اراده بازيگردانان تنش هاي سوريه بر نشست ژنو را از ديگر عوامل به شكست انجاميدن اين اجلاس ارزيابي كرد و اظهار داشت: اين افراد با حضور در اين نشست سعي در حل و فصل مسئله سوريه به نفع خود داشته و با نگاه تغيير بشار اسد و تغيير ساختار سياسي و حکومت  سوريه در اين اجلاس شركت كردند.

وي ادامه داد: آنها فرض و بناي خروج از بحران سوريه را تنها منوط به تغيير ساختار سياسي اين كشور دانسته و به هيچ راه حل ديگري توجه نمي کنند، در حالي كه نظام حاكم سوريه از انسجام بالايي برخوردار است و بشار اسد هم از حمايت کامل مردمي برخوردار بوده و مولفه هاي قدرت را به طور كامل در دست دارد.
 
معاون فرهنگي- اجتماعي سپاه پاسداران با بيان اينكه مشي آمريكا يكجانبه گرايانه، غيرقانوني و غيرحقوقي است؛ تاكيد كرد: در مسئله سوريه آمريكا بنا ندارد با تكيه بر معاهدات و قوانين بين المللي عمل كند و تنها چيزي که براي آمريکا و متحدانش اهميتي ندارد خواست، اراده، منافع  و حل مشكلات مردم سوريه است.

وي عمده ترين دليل غرب براي موفق نشان دادن نشست ژنو را تبليغات گسترده و ايستادگي در برابر اراده جهاني مبني بر دعوت ايران به اين اجلاس دانست و تصريح كرد: قبل از برپايي اجلاس ژنو، كارشناسان جهاني و اعضايي مانند روسيه همواره برشكست مذاكرات در صورت عدم حضور ايران تاكيد مي‌كردند اما غرب اكنون پس از شكست در مذاكرات با انكار اين واقعيت، براي فرار از شكست تبليغاتي و از دست دادن حمايت افکار عمومي، تمام توانش را براي موفق نشان دادن مذاكرات به كار گرفته است.

مقدم‌فر اصلي ترين دليل دشمني غرب با نظام سوريه را حضور اين كشور در جبهه پايداري و حلقه مقاومت منطقه دانست و افزود: سوريه كه در همسايگي رژيم صهيونيستي به سر مي برد، مانند مصر(در زمان حکومت مبارک) و ديگر کشورهاي عرب، حاضر نشد با اسرائيل رابطه داشته باشد.

وي سوريه را حلقه اي ارزشمند در زنجيره مقاومت همگام با ايران و حزب الله دانست و اظهار داشت: سياست هاي خارجي سوريه درباره رژيم صهيونيستي به دليل موقعيت ژئوپلتيک و استراتژيک اين كشور از اهيت بيشتري در منطقه برخوردار است.

معاون فرهنگي- اجتماعي سپاه پاسداران با اشاره به سنگ اندازي قطر، امارات و ترکيه در طرح کوفي عنان، تاكيد كرد: از دست ندادن زمان براي اجراي اين طرح نكته اي كليدي در حل بحران سوريه است.

وي دليل تاخير در عملي شدن طرح كوفي عنان را ايجاد فرصت براي جبهه معارض سوريه خواند و خاطرنشان کرد: مطرح شدن و بدون نتيجه ماندن اين طرح فقط به فرصتي براي معاندان و آشوبگران در سوريه عليه نظام اين كشور تبديل شده است.

/ش3

برچسب ها: مقدم فر ، سوریه ، اجلاس ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار