سال گذشته سرانجام عبدالله جاسبي با وجود تلاش‌هاي گستره وي و جبهه هوادارانش براي حفظ او در اين جايگاه، مجبور شد كرسي رياست دانشگاه آزاد را پس از 30 سال به فرهاد دانشجو واگذار كند اما از ماه گذشته مجددا تحركاتي براي بازگرداندن جاسبي به دانشگاه آزاد در قالب عضويت وي در هيئت امناي اين دانشگاه آغاز شده است...

به گزارش سرويس سياسي باشگاه خبرنگاران، عبدالله جاسبی از چهره‌های منحصر به ‌فرد سیاسی ایران است كه حاكميت 30 ساله وي بر كرسي رياست دانشگاه آزاد و پيوند مستحكم وي با هاشمي رفسنجاني، او را تبديل به نماد نوع خاصي از پيوند قدرت و ثروت كرده است؛ جاسبي شخصيتي است كه پیوندش با اصولگرایان از جانشینی دبیر‌کل حزب جمهوری اسلا‌می تا حزب موتلفه از یکسو و علمداری تشکیلا‌ت چکاد آزاداندیشان و ارتباط تنگاتنگش با هاشمی رفسنجانی از دیگر سو جاسبی را متفاوت‌تر کرده است.

زندگي نامه

عبدالله جعفرعلی جاسبی در چهارم آذر ماه ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. وي در سن ۷ سالگی به مدرسه اعتضاد واقع در سرچنبک نزدیک امامزاده یحیی وارد شد. دوره متوسطه ۶ ساله خود را در هنرستان تهران گذراند و پس از گرفتن دیپلم، دوره کارشناسی خود را در رشته مهندسی صنایع به پایان رساند و با گرفتن مدرک کارشناسی و احراز رتبه نخست موفق به دریافت نشان و مدال درجه اول فرهنگ گردید.

 در سال 46 در دوره نظام وظيفه ‌با سایر نیروهای علمی و مذهبی از جمله عباسپور، باکری و تعداد دیگری از افراد که امروز مسئولیت‌های گوناگون در انقلاب دارند آشنا شد و با کمک آنها در محل پادگان اقدام به برگزاری نماز جماعت و بحث و تحلیل مسائل دینی و سیاسی كرد.

تحصيل در انگليس

او در سال ۱۳۵۱ ازدواج نمود که ثمره آن ۵ فرزند، ۳ پسر و ۲ دختر است. در سال ۱۳۵۱ برای ادامه تحصیلات وارد دانشگاه آستون در انگلستان شد . ابتدا مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت صنعتی وسپس مدرک دکترای تخصصی خود را دررشته مدیریت تولید و تکنولوژی از دانشگاه آستون دریافت كرد و در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به میهن بازگشت.

آغاز فعاليت‌هاي انقلابي


جاسبي در سال ۱۳۴۶ با کمک نامجو،  عباسپور و چند تن دیگر اقدام به گشایش تشکیلات زیرزمینی برای مبارزه با پهلوی کردند که اقارب پرست، کلاهدوز و آیت نیز از اعضای آن تشکیلات بودند.

این تشکیلات که قبل از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ با نفوذ در نیروهای مسلح و ارگان‌های کشور و در خط روح‌الله خمینی حرکت می‌کرد، توانست در حد خود منشا خدماتی باشد‌. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه علم و صنعت ایران، به تشویق دانشجویان به انجام فرائض دینی و اسلامی پرداخت که منجر به اخراج او و یکی از همکارانش شد.


وي برای همکاری با سایر گروه‌های مبارز و تامین هزینه‌های مبارزه، همراه با برخی از دوستان در شرکت سهامی قائمیان عضویت پیدا کرده و سهامدار شد و همین امر مقدمه آشنایی او با برخی از اعضای هیئت موتلفه اسلامی از جمله شهید اسلامی، شهید دکتر بهشتی، هرندی ،مرحوم شاهچراغی و مرحوم شفیق و سایرین شد.

فعاليت هاي اجرايي

جاسبي 2 دوره به عضویت شورای اجرایی انجمن بین‌المللی دانشگاه‌ها برگزیده شد که دوره دوم آن تا سال ۱۳۸۷ ادامه داشت‌. او چند دوره متوالی به عضویت شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان برگزیده شد و دو دوره متوالی ریاست شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام را عهده‌دار شده‌ است که تا سال ۱۳۸۶ ادامه داشت.


آغاز حاكميت جاسبي در دانشگاه آزاد

دو سال پس از انقلاب فرهنگی ایران در اردیبهشت ۱۳۶۱ به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد. برخی از رجال سیاسی ارشد جمهوری اسلامی از جمله مرحوم حجت‌الاسلام سيد احمد خمینی و هاشمی رفسنجانی عضو هیأت امنای آن بوده‌اند.

جاسبی ابتدا پیشنهاد خود را با هاشمی رفسنجانی در میان گذاشت و چهار ماه بعد هاشمی رفسنجانی بعنوان رئیس شورای موقت دانشگاه و طی حکمی با سربرگ مجلس، عبدالله جاسبی را به ریاست موقت دانشگاه منصوب نمود. هیات موسس دانشگاه آزاد شامل اکبر هاشمی رفسنجاني، میرحسین موسوی، يسيد احمد خمینی و عبدالله جاسبی تشکیل جلسه داده و جاسبی را به ریاست دانشگاه منصوب کرد.

جاسبي ریاست دانشگاه از ابتدا تا دی ۱۳۹۰ را در اختیار داشته است. رئیس هیأت مؤسس دانشگاه هاشمی رفسنجانی و اعضای هیأت مؤسس علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالله جاسبی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، میرحسین موسوی، حسن حبیبی، علی‌اکبر ولایتی، محسن قمی، حمید میرزاده و حجت‌الاسلام حسن خمینی (پس از فوت حجت‌الاسلام سيداحمد خمینی) هستند.


زمزمه‌هاي تغيير جاسبي پس از 30 سال

با روی کار آمدن مجلس هفتم و دولت هشتم موج انتقادات و اعتراضات نسبت به دانشگاه‌ آزاد افزایش پیدا کرد تا جایی که کمیسیون اصل 90 مجلس هفتم تحقیق و تفحصی را به صورت بسیار گسترده از تمامی شعبات و اماکن دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد که اولین گزارش آن در خرداد 1386 ارائه شد. با افزایش موج انتقادات به دانشگاه آزاد، شورای عالی انقلاب فرهنگی جلساتی را به منظور بررسی مسائل مربوط به این دانشگاه و مدیریت 29 ساله عبدالله جاسبی و اصلاح اساسنامه تشکیل داد. یکی از مصوبات این جلسات تعیین سقف زمان برای ریاست دانشگاه آزاد بود. در این مصوبه ریاست دانشگاه به مدت 4 سال در نظر گرفته شد. پس از بررسی و اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد، اردیبشهت 1389 جهت اجرا به رییس‌جمهور ابلاغ شد. در این ابلاغیه طبق ماده 12 اساسنامه قرار شد ظرف 3 ماه فردی را جهت احراز پست ریاست دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کنند.

سرانجام سال گذشته عبدالله جاسبي با وجود تلاش‌هاي گستره وي و جبهه هوادارانش براي حفظ او در اين جايگاه، مجبور شد كرسي رياست دانشگاه آزاد را پس از 30 سال به فرهاد دانشجو واگذار كند؛ اما از ماه گذشته مجددا تحركاتي براي بازگرداندن جاسبي به دانشگاه آزاد در قالب عضويت وي در هيئت امناي اين دانشگاه آغاز شده است؛ تلاش‌هايي كه در جلسه هفته گذشته شوراي عالي انقلاب فرهنگي خود را به صورت علني‌تر نشان داد، آنجا كه از بين اعضاي شورا براي تعيين نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در هيئت امناي دانشگاه آزاد از بين 2 گزينه جاسبي و كبكانيان راي‌گيري شد و با وجود كسب 19 راي توسط كبكانيان و صرفا 8 راي جاسبي، راي‌گيري مخدوش اعلام شد و تعيين تكليف اين موضوع به جلسه اين هفته شوراي عالي موكول شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار