در این گزارش با ورزشکارانی آشنا می شوید که رکوردهای جالبی را در رشته دو و میدانی به ثبت رساندند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران تعدادی از رکوردهای ثبت شده در تاریخ ورزش دنیا آن قدر جالب و عجیب هستند که با وجود اینکه برخی از آنها در سال های بعد توسط ورزشکاران دیگر شکسته شده اما باز هم به عنوان رکوردی تاریخی و شگفت انگیز شناخته می شوند

*باب بیمن قهرمان پرش

در المپیک 1968 مکزیک، باب بیمن کاری کرد که انجام آن برای هر شخص دیگری غیر ممکن بود او که قهرمان پرش طول بود در روز مسابقه در مسیر مشخص شده شروع به دویدن کرد و با پرش به طول 8 متر و 90 سانتی متر همه را متعجب کرد آن قدر این پرش برای همه عجیب بود که نام باب را پرنده گذاشتند.

همچنین شتاب و پرش باب چنان قدرتمند بود که پس از رسیدن پایش به زمین نتوانست خود را کنترل کند و زانوهایش نیز با زمین برخورد کرد و برای جلوگیری از برخورد صورتش با زمین دست هایش را مقابل خود قرار داد، همین باعث شد تا بسیاری از حاضران این پرش او را قابل قبول ندانند اما داوران پرش را پذیرفته و رکورد او را ثبت کردند.

این پرش بلند ترین پرش طول در تمام تاریخ این رشته بود تا اینکه بالاخره پس از 23 سال در سال 1991 مایک پاول با پرشی 8 متر و 95 سانتی متری رکورد را شکست اما نام باب همچنان به عنوان اولین کسی که توانست چنین پرشی انجام دهد در تاریخ باقی ماند.

*فلورانس گریفین قهرمان دو

فلورانس گریفین یک قهرمان دو بود که موفق شد 2 مدال طلا در مسابقات المپیک 1988 کسب کند او یک قهرمان شناخته شده در دنیا به خصوص برای دوی 200 متر بود او در دوی 100 متر توانست دور یک چهارم نهایی را در عرض 10 ثانیه و 49 صدم ثانیه طی کند و رکوردی جهانی از خود به جا بگذارد در حالی که رکورد ثبت شده در همان روز 10 ثانیه و 60 صدم ثانیه بود او توانست تنها 11 صدم ثانیه کمتر رکورد جهانی را بشکند در حالیکه آن روز هیچ بادی هم نمی وزید این رکوردی فوق العاده در تاریخ ورزش به حساب می آید اما بسیاری معتقد بودند که این موفقیت بر اثر استفاده از دوپینگ بوده که این نظریه با مرگ ناگهانی او در سن 38 سالگی تشدید شد اما این اتهام هرگز ثابت نشد و رکورد همچنان با نام او باقی ماند، رکورد دوی 200 متر هم که او در سال 1988 به نام خود ثبت کرد 21 ثانیه و 43 صدم ثانیه بود.

*جارمیلا کراتو چوپلوا

جارمیلاکراتو چویلوا سال های سال رقیبی شکست ناپذیر برای مارتیاکوچ در مسابقات دوی 400 متر به حساب می آمد تا اینکه در سال 1983 او در سن 32 سالگی بالاخره در رقابت های دوی 800 متر در مونیخ نه تنها موفق شد برنده مسابقه شود بلکه با پیمودن مسیر در عرض یک دقیقه و 53 ثانیه توانست رکوردی جدید نیز ثبت کند.

تنها 10 روز پس از موفقیت بود که جارمیلا تصمیم گرفت شانس خود را در مسابقات جهانی نیز امتحان کند او پس از تمرینات بسیار برای شرکت در مسابقات 400 و 800 متر ثبت نام کرد برخلاف انتظار بقیه او توانست دوی 800 متر را به راحتی برنده شود و رکورد 47 ثانیه و 99 صدم ثانیه را از خود به جا بگذارد رکورد ثبت شده در تاریخ دوی زنان بود که هیچ کس موفق به شکستن آن نشد حتی ماریا کوچ اما اتهام استفاده از مواد مخدر نیز تا زمان بازنشستگی با او همراه بود ادعایی که هر گز ثابت نشد.

* جاناتان ادوارد قهرمان پرش

در سال 1995 جاناتان ادوارد اولین مردی بود که توانست در پرش های 3 گام 18 متر و 16 سانتی متر بپرد این رکوردی بود که تنها تا سال ها هیچ ورزشکاری نتوانست آن را بشکند بلکه هم موفق به زدن رکوردی بیش از این نشد.

با این حال در سال 2002 باز هم در این رشته موفق شد تا مدال طلای مسابقات جهانی را بدست آورد زمانیکه جاناتان در سال 2003 باز نشسته شد همه از او به عنوان موفق ترین مدال آور پرش های 3 گام یاد کردند سال ها بعد ورزشکار دیگری به نام کنی هریسون توانست با پرشی به طول 18 متر و 43 سانتی متر رکورد جاناتان را بشکند.

البته بخت با او یار بود و در آن روز باد خوبی در جهت موافق می ورزید که همین امر به رکورد زنی او کمک بسیاری کرد پس از آن هر گز هیچ ورزشکاری موفق نشد از 17 متر بپرد.

*پاولاراد کلیف مسابقات ماراتن

پاولاراد تنها زنی است که به عنوان بهترین دونده ی ماراتن در تاریخ شناخته می شود، برای مثال از 7 دوی ماراتن که او شرکت کرده بود موفق شد در شش مسابقه برنده شده و در 5 مسابقه رکورد جدیدی ثبت کند او سریع ترین دونده ماراتن در تاریخ به حساب می آید در مسابقات ماراتن 2003 لندن پاولا توانست رکوردی 21 ساعت و 15 دقیقه ای را ثبت کند یعنی 3 دقیقه کمتر از زمانیکه تا به حال دونده ای توانسته بود طی کند، در مسابقات 2004 المپیک ناگهان حال او بد شد و پس از پیمودن 36 کیلومتر مجبور به ترک بازی شد این کار پاولا باعث شد تا رسانه ها خبر های جنجالی بسیاری را منتشر کنند همین دلیلی شد تا یک سال پاولا از ورزش بماند.

او در سال 2005 بار دیگر به مسابقات بازگشته و در همان اولین مسابقه که در نیویورک برگزار شد موفق شد مسیری 10 هزار متری را در 39 دقیقه و 31 ثانیه طی کند در حالیکه نفر دو م این مسیر را در 30 دقیقه و یک ثانیه پیمودند.

*سرلی بوبکا پرش با نیزه

سرکی بوبکای اوکراینی، قهرمان پرش با نیزه مردان بود که توانست 35 رکورد به نام خود ثبت کند او اولین مردی بود که موفق شد تا ارتفاع 10/6 متری بپرد.

رکورد پرش با نیزه خارج از سالن سرگری 15/6 متر بود که او در 21 فوریه 1993 دردو نشک اوکراین به ثبت رسید.

اولین رکورد او در سال 1984 و با پرشی به ارتفاع 58/5 متر ثبت شد اما تنها یک هفته بعد توانست رکورد خود را تا 88/5 متر نیز افزایش دهد.

در عرض 10 سال سرگی توانست رکوردی را که هرچند سانتی متر افزایش داده و بالاخره در سال 1994 رکوردی که هیچ کس موفق به شکستن آن نشد او در سال 2011 باز نشسته شد و پرش را برای همیشه کنار گذاشت.

یاد آور می شود: ثبت یک رکورد جدید و دست نیافتنی یکی از آروزهای مشترک ورزشکارانی است که در رشته های مختلف فعالیت می کنند رکوردی که هیچ ورزشکار دیگری قادر به شکستن آن نباشد اما در این گزارش دیدیم که همین آرزوی بزرگ تبدیل به واقعیت شد و آنها توانستند رکوردهایی به ثبت برسانند که جاودانه شد./ق

برچسب ها: رکورد ، ثبت ، المپیک ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Kuwait
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
من به نظر خودم پرش طول خیلی زیاده.باید کجا بیام تست بدم
Iran (Islamic Republic of)
یاسر منصوری
۰۳:۴۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشید.من به نظر خودم پرش طول خیلی زیاده.باید کجا بیام تست بدم
Iran (Islamic Republic of)
یاسر منصوری
۰۳:۴۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشید.من به نظر خودم پرش طول خیلی زیاده.باید کجا بیام تست بدم
Iran (Islamic Republic of)
یاسر منصوری
۰۳:۴۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشید.من به نظر خودم پرش طول خیلی زیاده.باید کجا بیام تست بدم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۵۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۲
البته دليل اصلي كه باعث ميشد سرگي بوبكا ركوردهايش را كم كم ترقي بدهد جوايزي بود كه فدراسيون جهاني دو وميداني به ركورد شكني ورزشكاران اختصاص ميداد.وبه همين خاطر بوبكا يك سانت يك سانت ركورد هايش را ترقي ميداد تا جوايز بيشتري را كسب كند.وبه يكباره تمام توانش را براي شكستن ركوردها به كار نميبرد..
آخرین اخبار