عضو هيئت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوی گفت با توليد انواع مبدلهاي حرارتي صفحهاي مورد نياز صنايع پتروشيمي درخراسان رضوی، ضمن جلوگيري از خروج سالانه ۴۰ميليون دلار ارز از کشور، خراسان رضوي به عنوان تنها قطب توليدکننده مبدلهاي صفحهاي در خاورميانه به انحصار توليد اين فناوري پيچيده در ۴ کشور جهان پايان داد.


اردشير فرشيديان فردر گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد بااعلام این خبر که اين خودکفايي را مرهون ارتباط بين صنعت و دانشگاه توصيف کرد افزود:بيش از ۱۰ سال کار تحقيقاتي انجام داديم تا امروز در توليد صفحات مبدل حرارتي حرفهاي شدهايم.

وي با اشاره به کاربرد گسترده مبدلهاي حرارتي صفحهاي در صنايع مختلف به خصوص نفت، گاز و پتروشيمي افزود: با اخذ استاندارد CE اروپا، به نحو احسن به اعتماد شرکتهاي پتروشيمي کشور پاسخ گفتهايم و در حال حاضر تمام مبدلهاي حرارتي فاز ۱۹ ميدان پارس جنوبي توسط اين شرکت خراساني تهيه و تأمين شده است.

معاون بازرگاني شرکت پخش فرآوردههاي نفتي خراسان رضوی نيز درادامه اين همايش با اشاره به سال توليد ملي، حمايت از سرمايه و کار ايراني، خودکفايي کشور را در توليد انواع مبدلهاي حرارتي مورد نياز صنايع بسيار ارزشمند و مهم توصيف کرد و بیان کرد: مصرف انرژي در دنيا روند نگرانکنندهاي دارد و تا ۳۰ سال آينده چيزي به نام نفت و گاز وجود نخواهد داشت.

علی رزم آرا متوسط استاندارد جهاني شدت مصرف انرژي در دنيا را سه دهم درصد عنوان کرد واظهارکرد: شدت مصرف انرژي در ايران 1.22 درصد، عربستان 0.62 درصد، ترکيه 0.27 درصد و در ژاپن 0.1 درصد است.

وی با اشاره به کاهش ۳۰درصدي مصرف انرژي با بهينهسازي مصرف، خودکفايي در توليد مبدلهاي حرارتي را سبب بهينهسازي مصرف و کمک به امنيت کشور ذکر کرد.

رزم آرا با اشاره به قانون هدفمندي يارانهها گفت: اگر قانون هدفمندي يارانهها اجرا نميشد، روزانه ۱۲۰ ميليون ليتر بنزين مصرف ميکرديم در حالي که ميانگين مصرف بنزين کشور در حال حاضر روزانه ۵۸ تا ۶۰ ميليون ليتر است.

وی ادامه داد: اين ميزان مصرف انرژي به اين معناست که اگر ۶۰ ميليون ليتر صرفهجويي در مصرف بنزين صورت نميگرفت روزانه بايد ۸۴ ميليارد تومان بنزين وارد ميکرديم که در اين صورت وضعيت کشور بحراني ميشد.

مدير پژوهش و فناوري شرکت گاز خراسان رضوي نيز با اشاره به مصرف 2.2 درصد نفت خام توليد شده در کشور گفت: ايران در رديف بيستم از لحاظ مصرف نفتخام و سومين کشور مصرفکننده گاز طبيعي پس از آمريکا و روسيه است./س


برچسب ها: عضو ، هیئت ، مدیره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.