پيوند مغز استخوان هم اكنون در درمان حدود 50 بيماري مانند انواع سرطان خون ، سرطان غدد لنفاوي و بيماريهاي مادرزادي نظير تالاسمي كاربرد دارد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ دكتر علي قاسمي فوق تخصص هماتولوژي و انكولوژي كودكان دانشگاه علوم پزشكي مشهد اين عمل موفقيت آميز را بر روي كودكي چهار ساله مبتلا به سرطان با درگيري استخوان و مغز استخوان در بيمارستان منتصريه مشهد انجام داد.
وي كه دبير ستاد سلولهاي بنيادي دانشگاه علوم پزشكي مشهد است افزود: پيوند مغز استخوان به دو روش 'اتولوگوس' از خود فرد بيمار و پيوند ' آلوژن' از فرد دهنده انجام مي شود.
دکتر قاسمي با اشاره به اينكه پيوند مغز استخوان اين كودك از خود بيمار و با استفاده از سلولهاي بنيادي انجام شد اضافه کرد : استخراج سلولهاي بنيادي و تزريق آن به بيمار طي فرآيندي هماهنگ و دقيق انجام مي شود.
وي افزود : اين كودك مبتلا به سرطان 25 خرداد ماه امسال براي پيوند مغز استخوان آماده و 40 ميليارد سلول بنيادي در مدت هشت ساعت از طريق خون محيطي از بدن وي استخراج شد و پس از انجام مراحلي اين سلولهاي بنيادي در چند روز پيش به بدن وي تزريق شد.
 در انجام پيوند مغز استخوان بر روي اين كودك 30 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در گروههاي انكولوژي و هماتولوژي، جراحي كودكان، گروه بيهوشي و گروه پرستاري همكاري داشتند.
 دانشگاه علوم پزشكي مشهد دومين مركز دانشگاهي در كشور است كه به توانمندي پيوند مغز استخوان دست يافته است و اكنون نيازي به اعزام بيماران به تهران براي انجام اين پيوند نيست./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.