سومين كشور در پيوند سلول‌هاي بنيادي هستيم و هزينه پيوند در ايران قابل مقايسه با كشورهاي پيشرفته نيست.

 دكتر امير علي حميديه، رئيس بخش پيوند سلول‌هاي بنيادي بيمارستان شريعتي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه انجام 400 پيوند در سال ركورد بي‌سابقه‌اي در بين كشورهاست، گفت: پيوند مغز استخوان كه اكنون به پيوند سلول‌هاي بنيادي معروف شده براي آن دسته از بيماران انجام مي‌شود كه فرد دچار يك بيماري خوني، نقص سيستم ايمني يا مشكل ارثي متابوليسم و بعضي تومورها مي‌شود و نياز است كه سلول‌هاي مشكل‌دار از بدن حذف شود و به جاي آن سلول سالم از يك فرد دهنده استفاده شود.
دكتر حميديه يادآور شد: تاكنون بيش از ۳۵۰۰ مورد پيوند سلول‌ بنيادي در بيمارستان شريعتي تهران انجام شده و الان در ۳ بخش بالغان، پيوند سرپايي و پيوند كودكان سالي ۴۰۰ پيوند انجام مي‌شود كه به جز اين مركز ۲ بيمارستان در تكزاس و سياتل آمريكا بالاي ۴۰۰ پيوند انجام مي‌شود و بقيه مراكز زير اين تعداد است.
وي پيوند سلول بنيادي را در كودكان ثمربخش‌تر مي‌داند و تاكيد كرد: از حدود ۵ سال پيش بخش سلول‌هاي بنيادي كودكان راه‌اندازي شد و حدود ۱۰۰مورد پيوند سلول بنيادي در سنين زير ۱۵ سال رخ مي‌دهد. 70 تا 75 درصد كودكان علاج قطعي شده‌اند.
گفتني است: كودكاني هستند كه خون يكي از اعضاي خانواده‌شان با آنها همخواني ندارد و منتظرند تا ذره وجود (سلول بنيادي) انساني، درد را از وجودشان برهاند، چرا كه افراد داوطلب غيرخويشاند مي‌توانند با مراجعه به بانك محرمانه HLA فقط با دادن يك نمونه خون خود را جزو ليستي كنند كه شايد روزي ناجي كودكي باشند كه زندگي بدون درد و دارو حق اوست./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار