معماري برخاسته از انديشه ديني درك نظم و تعادل موجود در هستي و حتي ماسواي آن براي انسان بوده كه در زيباترين شكل ممكن خلق مي شود.

سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: آنچه بدست انسان ساخته مي شود جلوه هايي از نگرش او به جهان هستي و نشان دهنده توان فكري و ساختار فرهنگي اجتماعي افراد آن جامعه است.
وي افزود: اينكه خلق فضاي معماري مي‌تواند منشا طبيعي يا مافوق طبيعي داشته باشد در هر حال خارج از تاثير محيط اطراف و اقليم جغرافيايي استان نيست زيرا در بررسي معماري يك بنا مي‌توان به جهان بيني طراح آن در حجمي از آرايش فضا پي برد.
قهاري تصريح كرد: فضايي كه گاه تجلي نمادين اين جهان بوده و گاه دنيا را محلي گذرا و واسطه اي براي رسيدن به مرتبه اي والاتر به منظور وصول به آرامش دروني مي داند.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: معماري برخاسته از انديشه ديني مختص به اسلام نبوده و در ساير اديان الهي آسماني نيز موارد مشابه آن را مي‌توان مشاهده كرد و بسياري از اين اصول به عنوان نماد وارد آثار ساخته دست بشري شده و از آن ها به عنوان استدلالي براي توجيه اتحاد فلسفه دين با معماري استفاده ميشود.
وي اظهار داشت: ويژگي بديهي كه اين هنر به تمام معناي صاحب آن است درك نظم و تعادل موجود در هستي و حتي ماسواي آن براي استان است كه در زيباترين شكل ممكن خلق مي شود.
قهاري تاكيد كرد: به خاطر نبود امكان تلقي جدايي دين و دنيا با همه ابعاد متافيزيكي اش در هر گوشه زندگي در هر مكان و هر وسيله و ابزار آلاتي در مقابل ديدگان حاضر مي شود.
رئيس  انجمن مفاخر معماري ايران خاطرنشان كرد: در انديشه ديني، استان يك موجود عاقل و شناسايي وجود است معمار مي‌تواند تمام نيازهاي اين انسان معنوي را تشخيص و به آنها پاسخ دهد.قوانين هنري خارج از قوانين هستي نيست.
وي ادامه داد: هستي داراي اصول و مبادي است و فهم اين اصول و حكمت، هنرمند را قادر مي‌سازد تا با معرفت و شهود عقلاني از هستي اين اصول را در هنر خويش متجلي كند و همچنانكه حكمت الهي در هنر متجلي است هنرمند نيز مي‌تواند مبادي هستي و وجود در فضايي كه مجسم مي‌كند نشان دهد.
قهاري تصريح كرد: جدايي معماري از حكمت يا همراه بودن معماري با حكمت، در سبك بيان معماري بسيار موثر بوده بارزترين ويژگي اين نوع از فضا توسعه يافتگي آن در روشناي دريچه هاي گشوده شده روح است.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران اظهار داشت: هنر معماري در دنيايي كه فنا و زوال شاخصه اصل آن بوده ابدي است در اين دنياي پر از تكثر اين نوع از جهان بيني كه در بحث و جستجوي از توحيد و يگانگي خداوند به آرامش و نورانيت و نيز به ترقي و پيشرفت مي رسد كه در نهايت عقل و دل در روشناي دو نور وحي و الهام به يكديگر ختم مي شوند.
شايان ذكر است، انجمن مفاخر معماري ايران در چهل و هفتمين گفتمان هنر معماري پيرامون فضاي برخاسته از انديشه ديني و چگونگي ظهور و وصول هستي زندگي به ماوراءالطبيعه و ماوراءالطبيعه به زندگي بشري 14 تير در موزه هنر امام علي(ع) با حضور كارشناسان به بحث و بررسي خواهند پرداخت./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار