معاون محيط زيست انساني اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: براي دفن پسماندهاي شهري در مناطق و شهرهاي ساحلي، ساز و كاري مشخصي تعريف شده است و در اين مناطق با توجه به وجود رودخانه‌ها و خطر آلوده شدن آب‌هاي زيرزميني لازم است از سيستم زباله‌سوز مركزي استفاده شود.

جمال شاكري در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان اظهار كرد: با توجه به اينكه محل دفن زباله‌هاي شهري در خرمشهر با مشكل تملك مواجه بود، محل جديدي براي دفن زباله‌ها در مسير جاده ورودي اين شهر اختصاص يافته است.

 وي افزود: دفن اصولي پسماندهاي شهري بايد براساس ضوابط و معيارها و در محل‌هاي مشخص شده انجام شود و شيرآبه ناشي از آن نيز به روش اصولي دفع شود؛ براي حمل و نقل پسماندها نيز بايد از ماشين‌‌‌آلات مخصوص و مجهز استفاده ‌شود تا شاهد پراكنده شدن و ريزش زباله ها در مسير نباشيم.

 شاكري با تاكيد بر لزوم نظارت بر نحوه دفن پسماندهاي شهري، تصريح كرد: اميدواريم به جايي برسيم كه همه سازمان‌ها پيگير مسائل زيست‌محيطي باشند، نه اينكه موضوع مراقبت از محيط زيست تنها بر عهده يك دستگاه باشد. بر اساس برنامه‌ پنجم توسعه، در چهارمين سال اجراي اين برنامه دفن زيرزميني زباله‌ها بايد متوقف و در شهرهاي ساحلي نيز سيستم پسماندسوز مركزي ايجاد شود.

 

معاون محيط زيست انساني اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان با بيان اينكه بازيافت، بهترين و اصولي‌ترين روش دفع پسماند است، ادامه داد: همه پسماندهاي شهري به نوعي قابل بازيافت و استفاده مجدد‌ هستند؛ استفاده از اين روش نيز به اشتغال‌زايي و افزايش سرمايه‌گذاري كمك مي‌كند. براي تحقق مديريت اصولي پسماندها در استان لازم است واحدهاي بازيافت ايجاد شود و زمينه شكل‌گيري اين واحدها نيز فراهم شده است.

 وي اظهار كرد:‌ هم‌اكنون كارگروه‌هاي مديريت پسماند شهرستان‌ها فعال و برنامه‌هاي لازم به آنها ارائه شده است؛ همچنين كارگروه‌هاي نظارتي در شهرستان‌ها نيز بر نحوه مديريت پسماندهاي شهري نظارت مي‌كنند. اين نظارت‌ها براساس ضوابط و معيارهاي خاصي صورت مي‌گيرد.

 شاكري گفت: در شهرهاي ساحلي كه سطح آب‌هاي زيرزميني بالا است، تا حد امكان دفن زميني زباله انجام نمي‌شود و در اين مناطق از لايه‌هاي غيرقابل نفوذ در محل دفن زباله‌ها استفاده مي‌شود ؛ هم‌اكنون به ناچار در برخي شهرهاي ساحلي استان زباله‌ها در زمين دفن مي‌شوند.

 وي تاكيد كرد: لايه‌هاي غيرقابل نفوذ براي جلوگيري از آسيب رساندن به آب‌هاي زيرزميني استفاده مي‌شوند و هم‌اكنون در مناطقي مانند پتروشيمي ماهشهر و شركت مناطق نفت‌خيز جنوب از اين روش استفاده مي‌شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.