هم اکنون با صنعتي شدن جوامع شاهد دگرگوني گسترده در شيوه زندگي هستيم که اين تغييرات در بيشتر موارد، تأثيرات منفي بر سطح سلامت جامعه مي گذارد.

دکتر منيره دادخواه، متخصص تغذيه و رژيم درماني در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تحقيقات علمي مختلف نشان مي دهد که تغذيه درست تأثير به سزايي در تأمين سلامت و طول عمر انسان دارد.

وي تصريح کرد: با کمي دقت در وضعيت معمول زندگي در شهرهاي بزرگ و پرجمعيت متوجه مي شويم عواملي مانند گرفتاري هاي شغلي، ترافيک چند ساعته روزانه، بعد مسافت بين محل زندگي تا محل کار و ازدحام جمعيت، شرايط نابساماني را ايجاد کرده است که ناخودآگاه اکثر افراد به ويژه کساني که مشغله کاري بيشتري دارند درگير آن شده اند و فرصت بسياري از کارها از جمله ورزش و فعاليت بدني روزانه و حتي داشتن يک برنامه غذايي منظم و مناسب از آن ها گرفته شده است.

دادخواه، در ادامه گفت: در يک ارزيابي سطحي از الگوي غذايي افراد پرمشغله به وضوح مي بينيم که وعده صبحانه به بهانه نداشتن وقت کافي يا بي اشتهايي در ساعات اوليه صبح، حذف مي شود و خوراکي هاي پرانرژي و کم ارزش مانند چند تکه بيسکويت، شيريني و شکلات براي رفع گرسنگي جايگزين آن مي شود.

وعده ناهار يا به علت کار زياد حذف شده و يا با چند ساعت تأخير در نهايت با خوردن سريع يک غذاي آماده مانند ساندويچ سوسيس و کالباس همراه نوشابه به پايان مي رسد.

دادخواه، تأکيد کرد: متأسفانه بيشتر اين افراد بعد از به مخاطره افتادن سلامتي خود به متخصص مراجعه مي کنند و به دنبال چاره مي گردند با اين حال قبل از ايجاد هرگونه مشکل جدي فقط با کمي دقت و صرف وقت در کنار شغل و کار روزانه مي توان اصلاحاتي نيز در شيوه زندگي ايجاد کرد و مي توان با يک برنامه ريزي دقيق بعد از اتمام ساعات کاري يک فرصت طلايي در کنار خانواده بودن را از دست نداد./ح

برچسب ها: شاغل ، تغذیه ، طول عمر ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار