حدود يک سوم خاک عراق به بيابان تبديل شده است.


به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، در عراق، بخش زيادي از زمين هاي کشاورزي که در گذشته بسيار پرمحصول بودند از بين رفته است.

در کربلا واقع در جنوب بغداد، مبارزه اي گسترده براي جلوگيري از گسترش پديده بياباني شدن روز افزون زمين ها که سراسر عراق را در نورديده آغاز شده است. عمل الدين الحر استاندار کربلا مي گويد: از سي سال پيش، عراق براي مبارزه با بياباني شدن زمين ها مبارزه مي کند اما از زماني که ما  اداره مبارزه با بياباني شدن زمين ها را تاسيس کرديم، کار انجام شده در کربلا يکي از بلندپروازانه ترين و يکي از موفقيت آميزترين کارهاي انجام شده در عراق است.

در سراسر عراق، طرح هايي براي محدود کردن بيابان ها  اجرا مي شود. علت اصلي بياباني شدن زمين هاي عراق، کمبود آب و وزش طوفان هاي شن است. طرح کمربند سبز در سال دو هزار و شش در کربلا شروع شد و از آن زمان تاکنون بيش از صد و بيست هزار اصله درخت در اين طرح کاشته شده است.

در اين منطقه، درختان زيتون، خرما و درختان بوته اي در هلالي به طول بيست و هفت کيلومتر کاشته شده است. اين درختان با شبکه اي از لوله ها آبياري مي شوند. حسن جبار مدير طرح کمربند سبز کربلا مي گويد: اين طرح، طرحي حياتي براي بهبود شرايط محيطي و مبارزه با بياباني شدن زمين هاست. از سوي ديگر، اين طرح راهي براي ايجاد اشتغال و راه اندازي طرح هاي مبتني بر توليدات صنعتي و کشاورزي است.

در کربلا، قرار است  پنهاي کمربند سبز ده برابر شود. طرح هاي ديگر کاشت درخت نيز در عراق در دست اجراست. با اين حال دولت عراق بايد در اين زمينه سرعت عمل داشته باشد زيرا در حال حاضر سي و يک درصد خاک عراق بياباني شده است و اين رقم هر سال در حال افزايش است.

برچسب ها: عراق ، بیابان ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار