غارهاي طبيعي يكي از كهن ترين كانون هاي استقرار انسان در زمان هاي بسيار دور و مكاني امن براي پناه گرفتن و زندگي بشر بوده است. اما امروزه كاركرد غارها تغيير كرده و با توجه به ديرينگي غارها ، زمان، مدت و نحوه شكل گيري، تعلق به هر يك از دوره هاي زمين شناسي، جنس آنها و زيبايي هاي آن، تنها به جاذبه هاي گردشگري تبديل شده كه برخي از آنها چشم هر بيننده اي را خيره مي كند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، این غار در 35کیلومتری جنوب غربی مشهد و جاده روستای خلج ، در کوهپایه های کوه مغان و دره مغان قرار دارد .
غار مغان دارای دهلیزها و راه های پر پیچ و خمی است که در صورت عدم آشنائی با محیط آن احتمال گم شدن در آن زیاد است .
بر
سقف این غار ستون های استالاکتیت و استالاگمیت ( دنگال و دنگاله ) که شاخه های آهکی هستند دیده می شوند که منظره بسیار جالب و زیبائی را پدید آورده اند .
در درون غار چشمه آبی بسیار زلال و گوارا و سرد وجود دارد که در تابستان نیز نمی توان بیش از چند لحظه دست و پای خود را در آن نگه داشت و به علت تاریکی که بر محیط غارحاکم است برای ایجاد روشنائی لازم باید از چراغ کاربیت استفاده نمود .عمق غار مغان با شعب آن حدود 500 متر است . درون غار چاه های مختلفی نیز وجود دارد که داخل بعضی از آنها پرندگانی نیز زندگی می کنند .

ارتفاع غار از سطح دريا 2910 متر است و عمق غار در حدود 500 متر مي باشد. غار مغان داراي شيب ملايمي به سمت پايين است و داراي دهليز ها و راهروهاي پرپيچ و خم گوناگوني است كه در صورت عدم آشنايي، علامت گذاري، و طناب كشي احتمال گم شدن در آن ها زياد است.
از سقف اين غار زيبا ستون هاي استالاگتيت و استالاگميت فراوان و بزرگي آويزان است و منظره بسيار جالبي را به وجود آورده اند.

غار مغان يكی از غارهایی است كه به سهولت قابل دسترس است. به همين دليل هميشه تعداد زيادی بازديد كننده از اين غار بازديد می كنند و متأسفانه اين غار ديگر زيبا نيست! حجم زياد زباله های انسانی در مسير پيمايش به سوی انتهای غار و آلودگی شديد حوضچه انتهای غار به شدت بازدید کنندگان را متاثر می سازد.

برچسب ها: غار ، مغان ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.