معاون وزير راه و شهرسازي گفت: پيش بيني مي شود تا سال 2020 ميلادي جمعيت ساكنان مناطق نابسامان شهري در جهان به 1.4 ميليارد نفر برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مجيد كيان پور در اولين نشست تخصصي كارگروه احداثي مناطق نابسامان شهري آسيا و اقيانوسيه با اشاره به اينكه نشست تخصصي كارگروه بهسازي مناطق نابسامان شهري آسيا و اقيانوسيه با هدف اجرايي نمودن بندهاي برنامه اجرايي تهران و سولو در بين كشورهاي منطقه آسيا و اقيانوسيه تشكيل گرديده است گفت: اجلاس وزراي مسكن و شهرسازي آسيا و اقيانوسيه، مجامع جهاني شهري و ساير گردهمايي ها در نشست هاي تخصصي زمينه مناسبي را براي گفتگو و توسعه مباحث در بررسي چالش هاي پيش رو و مسائل شهري با هدف دستيابي به پيشنهادهاي علمي و موثر براي ايجاد شهرهاي پايدار فراهم كرده است.
وي گذر از مرحله شهرنشيني را سريع خواند و افزود:اين امر باعث شده زندگي در شهرها با چالش و پيچيدگي هاي زيادي روبرو شود.
كيان پور با اشاره به اينكه منطقه آسيا و اقيانوسيه داراي تغييرات بنيادي در ابعاد مختلف است افزود: روند شهرنشيني در منطقه آسيا نسبت به ساير مناطق جهان با سرعت بيشتري در حال رخ دادن است.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر مسائل آسيا و اقيانوسيه افزود: بايد سياست گذاران و برنامه ريزان، توجه جدي براي دستيابي به راهبردهايي كارامد، هماهنگ و يكپارچه در مواجهه با مسائل موجود داشته باشند.
كيان پور به ويژگي هاي عمده اين منطقه اشاره كرد وافزود: 11 مگاشهر با جمعيتي بالغ بر 10 ميليون نفر در منطقه آسيا و اقيانوسيه قرار گرفته و 43 درصد شهرنشينان در اين منطقه و سكونتگاه هاي نابسامان زندگي مي كنند.
وي خاطر نشان كرد: پيش بيني مي شود تا سال 2020 ميلادي جمعيت ساكنان مناطق نابسامان شهري در جهان به 1.4 ميليارد نفر برسد كه نيمي از اين جمعيت در منطقه آسيا مي باشد.
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه توضيح داد: در مواجهه با مسائل و چالش هاي منطقه تاكنون نشست ها و گردهمايي هاي تخصصي با موضوعات كليدي همچون كاهش نرخ رشد فقر، فراهم شدن دسترسي به امكانات اوليه مانند سرپناه، آب بهداشتي، فاضلاب و زندگي در محيط مناسب براي مردم فقير در چارچوب توسعه شهري پايدار، بررسي تاثيرات شهري شدن بر روي جوامع، اقتصاد و تدوين خط مشي ها و راهبردهاي موثر و كارامد براي مواجهه با اين مسائل برگزار گرديده است.
وي ادامه داد: توجه به حفظ ريشه ها و روح تاريخي شهرها، ايجاد هماهنگي و توازن بين محيط طبيعي و مصنوع، ارتقا ايمني و امنيت شهري، برنامه ريزي براي كاهش سوانح، پيشگيري و مقابله با بحران ها و بازسازي ها پس از آن توانمندسازي سكونتگاه هاي نابسامان در خانه سازي ارزان قيمت از ديگر موضوعات نشست ها و گردهمايي هاي تخصصي در خصوص چالش هاي منطقه به شمار مي رود.
كيان پور توجه به ابعاد شهرسازي هماهنگ و تلاش براي دستيابي به توسعه متوازن سرزمين، ترويج و گسترش برابري و عدم محروميت اجتماعي را نيز از ديگر موضوعات نشست هاي تخصصي دانست.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه اجلاس تهران با شعار توسعه شهرنشيني پايدار، همراهي رشد با برابري و هويت و اجلاس سولو با شعار مقتدر سازي جوامع براي توسعه شهرنشيني پايدار برگزار شده است، افزود: اين اجلاس ها با تمركز بر ارتقاي ظرفيت محلي مطابق با تغييرات اقليمي و اقتصاد محلي با شناسايي چالش ها و مسائل كليدي منطقه، مسير موضوعي روشني را براي مباحث تخصصي فراهم كرده است.
وي يادآور شد: پس از برگزاري اجلاس دوم در تهران و به استناد بيانيه تهران شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي ايران به نمايندگي از وزارت راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران و همچنين با توجه به تاكيد بيانيه اجلاس سوم مبني بر تداوم فعاليت هاي كارگروه ها و همچنين ماموريت هاي محوله برنامه عملياتي هر دو اجلاس نسبت به راه اندازي كارگروه تخصصي منطقه اي بهسازي مناطق نابسامان شهري اقدام نموده است.
مدير عامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران خاطر نشان كرد: اين كارگروه تخصصي قصد دارد شبكه اي متشكل از نهادهاي پژوهشي، نهادهاي دولتي و جامعه مدني، سازمان هاي مبتني بر جوامع و سازمان هاي غير دولتي را ايجاد كند.
وي ايجاد زمينه هاي تبادل دانش و تجربيات در ارتباط با بهسازي مناطق نابسامان شهري را از اهداف كليدي كارگروه دانست و افزود: اين كارگروه تخصصي گردآوري داده هاي اطلاعاتي و پايش آن، تبادل تجربيات و ظرفيت سازي را از اقدامات مهم براي ارتقاي دانش و گسترش راهكارهايي اجرايي براي مقابله با مسائل پيش رو در سكونتگاه هاي نابسامان شهري مي دانند.
وي خاطر نشان كرد: ايران اولين نشست تخصصي كارگروه بهسازي مناطق نابسامان شهري را با هدف تحقق ماموريت هاي فوق تشكيل داده و تشكيل شبكه تخصصي از نمايندگان نهادها و دستگاه هاي مرتبط و تبادل دانش و تجربيات در محورهاي كليدي و اصلي مشترك بين كشورهاي منطقه از اهداف اصلي اين نشست به شمار مي رود.
كيان پور محورهاي اين نشست براساس برنامه اجرايي تهران و سولو را استانداردسازي شاخص هاي شناسايي سكونتگاه هاي نابسامان شهري و تشكيل بانك اطلاعاتي در حوزه هاي مختلف مربوط به بهسازي مناطق نابسامان شهري آسيا و اقيانوسيه و سياست هاي كشورهاي منطقه براي پيشگيري ساماندهي و بهسازي سكونتگاه هاي نابسامان شهري خواند وافزود: تجارب كشورها در زمينه برنامه هاي اجرايي انجام شده در سكونتگاه هاي نابسامان شهري و شيوه هاي تامين منابع مالي به منظور بهسازي مناطق نابسامان شهري از محورهاي ديگر اين نشست به شمار مي رود.
وي خاطر نشان كرد: توانمندسازي، توسعه محلي و همراهي رشد با هويت و عدالت، كليد بهسازي مناطق نابسامان شهري به شمار مي رود.
وي يادآور شد: از طريق توانمندسازي و ارتقا شرايط زندگي ساكنان سكونتگاه هاي نابسامان است كه مي توان كرامت انساني را ارتقا و اميد به زندگي را در بين ساكنان اين مناطق افزايش داد./عب

برچسب ها: ساکن ، جمعیت ، شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار