موضوع آزادی یک جوان شیعه عربستانی از زندان پس از وارد شدن صدمه های جسمی و روحی شدید به او، بار دیگر زنگ خطر را برای جامعه عربستان در خصوص وضع تاسف بار زندانها و شکنجه بازداشت شدگان به صدا در آورد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه العالم، مسئولان امنیتی سعودی محمد طاهر الشمیمی 17 ساله را که از ساکنان منطقه شیعه نشین العوامیه در استان قطیف است آزاد کردند. آزادی او پس از آن صورت گرفت که مسئولان دریافتند الشمیمی توانایی راه رفتن و سخن گفتن را از دست داده است.
الشمیمی نیمه های آوریل گذشته هنگامی که همراه پدرش از مرزهای کویت به عربستان باز می گشت، بازداشت شد.
پدی وی طاهر الشمیمی از علمای سرشناس منطقه العوامیه است.
از آن هنگام خانواده محمد طاهر، غیر از یک تماس تلفنی از زندان الدمام در اوایل دوره بازداشت، دیگر نتوانستند هیچ گونه تماسی با وی برقرار کنند.
مسئولان سعودی تاکنون هیچ توضیحی در خصوص علت بازداشت این جوان شیعه ارائه نکرده اند.
آزادی محمد طاهر ، خانواده و جامعه عربستان را شوکه کرد چرا که آنها متوجه شدند وی دچار آسیب ها و صدمات روحی و جسمی فراوانی شده است.
به گفته خانواده و نزدیکان وی، محمد طاهر توانایی راه رفتن و سخن گفتن را از دست داده و اکنون با کمک اعضای خانواده اش راه می رود.
خانواده الشمیمی از زمان آزادی فرزندشان، پذیرای صدها تن از آشنایان و شهروندان بودند که برای تبریک به منزل آنها رفتند. این درحالی است که محمد طاهر نمی توانست بدون کمک از تخت بلند شود.
منابع حقوقی علت وضعیت الشمیمی را شکنجه شدید در دوره بازداشت نسبتا کوتاهش عنوان کرده اند.
یک منبع حقوقی، وضع الشمیمی را شبیه با یک جوان دیگر به نام موسی جعفر المبیوق دانست، که در فهرست 23 نفری افراد تحت تعقیب وزارت کشور عربستان قرار دارد.
خانواده موسی جعفر تأکید کرده اند که وی پس از بازداشت حافظه خود را از دست داده، و حتی والدین خود را نمی شناسد.
مرکز حقوق بشر ماه قبل در گزارشی به موارد متعدد شکنجه بازداشت شدگان در زندان دمام اشاره کرد.

برچسب ها: شیعه ، عربستان ، شکنجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار