مشاور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت،درمان و آموزش گفت:در سطح کشور ۸۶۴ بیمارستان وجود دارد که از این تعداد ۵۴۰بیمارستان دولتی و۱۳۲بیمارستان خصوصی و ۱۷۴بیمارستان وابسته به سایر موسسات است

  به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ حسین الفت نیا، مشاور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور، در کارگاه آموزشی اقتصاد سلامت در ایران، اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت در سالهای اخیر و گسترش واحدهای بهداشتی درمانی در سطح کشور و بروز بیماری های نوپدید امروزه موضوع ارتقاء کیفیت ابعاد مختلفی را در برگرفته است که یکی از مهمترین عوامل آن موضوع سلامت ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت است.

وی گفت: بیمارستان و پرسنل شاغل در آن که ارائه بخش عمده ای از خدمات د رمانی را عهده دار می باشند باید از شرایط سالم و محیط کاملاً بهداشتی برخوردار باشند.

مشاور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از مهم ترین فاکتورهای تشکیل دهنده خدمات جمع آوری، تفکیک و دفع زباله های بیمارستانی است، افزود: زباله های بیمارستانی که در مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی بطور روزانه تولید می گردد حاوی مواد بیولوژیک ، شیمیائی، خانگی، رادیواکتیو، نوک تیزو ..... می باشند.

به گفته الفت نیا، بطور متوسط روزانه به ازاء هر تخت بیمارستانی حدود 1 تا 4 کیلو گرم متوسط 2.7 کیلوگرم زباله تولید می گردد که با توجه به 93 هزار تخت بیمارستانی در سطح کشور (دولتی) روزانه حدود 251 تن زباله تولید می گردد که از این میزان زباله 80درصد پسماندهای عمومی 15درصد پسماندهای خطرناک، 3درصد مواد شیمیائی و دارویی، 1درصد اجسام برنده و نوک تیز و کمتر از یک درصد سایر پسماندهای ویژه تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: قسمتی از مواد زائد بیمارستانها را فاضلاب تشکیل می دهد که حاوی مواد بیولوژیک، شیمیائی و ... بوده که بطور متوسط به ازاء هر تخت بیمارستانی روزانه حدود 600 لیتر تولید می گردد.

وی اظهارداشت: در اغلب کشورها بیمارستانها از جمله مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی بوده و به تبع کار انجام یافته تولید زباله های خطرناک را به همراه دارند بنابراین برای دسترسی به محیط سالم، بهداشتی و ایمن سازی پرسنل بیمارستان و جلوگیری از آلودگی ثانوی در بیماران لازم است شرایط زیست محیطی بیمارستان کاملاً سالم و بهداشتی گردد تا از بروز هرگونه عواقب سوء در آن جلوگیری به عمل آید.

مشاور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تصریح کرد: هم اکنون در سطح کشور 864 بیمارستان وجود دارد که از این تعداد 540 بیمارستان دولتی و 132 بیمارستان خصوصی و مابقی 174 بیمارستان وابسته به موسسات و سایر سازمانهای خیریه است.

الفت نیا با اشاره به زباله های بیمارستانی، اظهار داشت: مواد زائد، جامد معمولی یا شبه خانگی، زباله نوک تیز و برنده یک بار مصرف ،زباله های خطرناک، پسماندهای مواد رادیو اکتیو،اعضاء و اندام های قطع شده و یا قسمت های جدا شده از بدن از جمله این زباله ها هستند که رانندگان وسایل نقلیه اعم از کندرو و موتوری مکلفند اند آنها را فقط در محل های تعیین شده از طرف شهرداری خالی نمایند.

وی یادآورشد: به علت اهمیت جمع آوری و دفع زباله های ویژه توسط دستگاه های تولید کننده می توان در بخش بیمارستانی از سیستم زباله سوز و یا دستگاه های اتوکلاو ماکروویو و یا انکوباتور استفاده کرد./س

برچسب ها: بیمارستان ، های ، سراسر ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.