مهارت کنترل خشم به ما آموزش می دهد که چگونه احساس خشم خود را کنترل کنیم تا به رفتار پرخاشگرانه منجر نشود.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر سید محمد حسین اجاقی، کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی  فسا ضمن بیان این مطلب گفت: خشم یک احساس طبیعی و درونی است که در صورت مواجهه با ناکامی و موقعیت های خشم برانگیز بروز می کند. اما پرخاشگری یک رفتار است که براثر خشم در فرد به وجود می آید.

دکتر سید محمد حسین اجاقی افزود: هدف پرخاشگری  صدمه زدن به دیگری است  که ممکن است به صورت کلامی (توهین، تهدید، طعنه زدن یا مسخره کردن ) یا جسمی(تنبیه کردن ودرگیری فیزیکی با دیگران ) باشد.

به گفته وی مهارت کنترل خشم به ما آموزش می دهد که چگونه احساس خشم خود را کنترل کنیم تا به رفتار پرخاشگری منجر نشود.

دکتر اجاقی افزود: در نگاه اول به نظر می رسد که در مواجهه با موقعیت های خشم برانگیز، دو راه حل بیشتر نداریم؛ به دل ریختن عصبانیت و بروز دادن عصبانیت.

کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا ادامه داد: بسیاری از یافته های علمی دال بر این است که فرو بردن دائمی خشم به عنوان تنها روش مواجهه با موقعیت های خشم برانگیز، پیامدهای روانشناختی ناخوشایندی را به دنبال دارد.

دکتر اجاقی افسردگی را رایج ترین مشکل ناشی از این شیوه دانست و گفت: یافته هایی هم وجود دارد که به دل ریختن عصبانیت باعث تاثیرات نامطلوب جسمانی نظیر تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و فرد بیشتر در معرض ابتلای به بیماری های عفونی وجسمانی قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: به عقیده شما در صورتی که در مواجهه با موقعیت های خشم برانگیز روش ما این باشد که دائما عصبانیت خود را به شکل غریزی نشان دهیم با چه مشکلاتی مواجه می شویم؟ به یاد داشته باشیم عوارض و زیان های پرخاشگری و بروز دادن عصبانیت کمتر از به دل ریختن عصبانیت نیست. تحقیقات به ما کمک می کند تا از این شیوه هم صرف نظر کنیم  چرا که دائما خشمگین بودن، مثل به دل ریختن عصبانیت، سلامتی ما را در معرض خطر قرارمی دهد./ح
 
برچسب ها: خشم ، پرخاشگری ، ناکامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.