نماينده ولي فقيه در سپاه پاسدارن شعري که براي خدا سروده شده باشد را جهاد في سبيل الله دانست و افزود: شعر و شاعري مي تواند در جهت تحقق ولايت الهي در جامعه مفيد واقع شود لذا شعر و شاعري كمال است براي تحقق يك ارزش.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران، در مراسم "اولين كنگره شعر سپاه" که در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد گفت: در پردازش قرآن كريم به مسئله شعر و شاعري 3 نكته ترويج فن شعر و شاعري، استفاده ابزاري از شعر در دوران جاهليت و بيان بليغ و صريح پيامبر در آن دوره از شعر و شاعري وجود دارد.

وي با بيان اينكه قرآن كريم، شاعران را به 2 گروه شاعران خارج از چرخه ايمان و تعهد و شاعران مومن و متعهد تقسيم مي كند، در خصوص ويژگي هاي گروه اول گفت: دنبال كردن اين مجموعه توسط گمراهان بدون هدف و منطق و تاثير پذير از تمايلات افراد پولدار و قدرتمند از ويژگي هاي گروه اول مي باشد.

سعيدي ايمان و  عمل صالح را مهمترين شاخصه گروه دوم برشمرد و گفت: شعر اگر براي خدا و در راه خدا باشد جهاد في سبيل ا لله است.

نماينده ولي فقيه در سپاه 2 عامل توجه به خدا و ايستادگي در برابر ظلم را از ديگر ويژگي گروه دوم دانست.

وي محور دوم سخنراني اش را رسالت شاعر متعهد در مسير تحقق حق عنوان و تصريح كرد: شعر و شاعري مي تواند در  جهت تحقق ولايت الهي در جامعه مفيد واقع شود لذا شعر و شاعري كمال است براي تحقق يك ارزش.

سعيدي كه در جمع برخي از شعراي پاسدار سخنراني مي كرد در ادامه به حديثي از كعب بن مالك(شاعر با ايمان) مبني بر پرسش از پيامبر(ص) كه مزيت قرآن از شعر و شاعر چيست گفت: پيامبر فرمود "مومن هم با نفسش و هم با شمشيرش و هم با زبانش جهاد مي كند و زبان شاعر شمشيري است بر باطل".

نماينده ولي فقيه در سپاه، جذابيت بسيار گسترده شعر را محور سوم سخنراني اش قرار داد و گفت: شعر كفر آميز، شعر قلو آميز و شعر ذلت آميز از انواع شعرهاي منفي است كه نبايد باشد.

وي ادامه داد: برخي مواقع در بطن بعضي از شعرها مي بينيم كه ائمه را بالاتر از حدشان نشان مي دهند و يا به گونه‌اي علي(ع) را توصيف مي كنند كه گويا از پيامبر هم بالاتر است و اين درست نيست و از همان نوع شعر قلوآميز است.

سعيدي تصريح كرد: ما موافق بعضي از مدل‌هاي نوحه در ماه محرم هم نيستيم كه اين نوع نوحه‌ها كم هم نيست.

وي در پايان شعر هدفمند را شعري دانست كه چگونگي و چرايي را بيان كند و خاطر نشان كرد: شعر و سخني كه عقل را تكان دهد و نه عاطفه و احساس را، شعر ماندگاري است ولي متاسفانه بيشتر شعرهاي ما به دنبال تكان  دادن عاطفه و احساس است تا عقل.
/ش3
برچسب ها: شعر ، خدا ، جهاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار