شبکه های چهار و تهران سیما گرمای روزهای تابستان را با نسیم خنک شبانه برنامه ها دلپذیرتر می‌کنند

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سیما؛شبکه های چهار و تهران سیمای جمهوری اسلامی ایران با تهیه برنامه های ویژه تابستان ، بخشی از اوقات فراغت مخاطبان خود را پر می کنند .
 شـبـکـه چـهـار
"دست نوشته "
یک برنامه تخصصی در زمینه فیلم نامه نویسی است.که به صورت هفتگی در ایام تابستان به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود . این برنامه با بررسی فیلم نامه های معتبر ایران و جهان به جنبه های علمی و عملی فیلم نامه نویسی می پردازد.
دست نوشته ها با اجرای مهدی سجاده چی از بخش های مختلفی تشکیل شده است از جمله آنها بررسی فیلم نامه های فیلم های سینمایی در حال اکران سینما است که در این بخش با کارگردان و یا بازیگران فیلم مربوطه گفت و گو می شود.
همچنین در این برنامه با حضور کارشناسان روشها و نکات فیلم نامه نویسی نیز آموزش داده خواهد شد.
"دست نوشته "بهتهیه کنندگی علی سلیمانی محصول گروه فیلم و نمایش شبکه چهار سیما است و هم اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد.
" جـهش "
در ارتباط با نامگذاری سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی برنامه "جهش" به صورت هفتگی در مدت زمان 60 دقیقه مباحث تئوریک مرتبط با این موضوع را مورد بحث قرار می دهد.
در این برنامه به صورت مصداقی صنایع ، تولید کنندگان و ارائه کنندگان محصولات داخلی مورد توجه قرار می گیرند.
در برنامه "جهش" طرح های تحقیق و توسعه واحد های تولیدی که منجر به افزایش تولیدات و ارتقاء بهره وری می‌گردد، تشریح می شود.
معرفی پایان نامه ها و کتاب های چاپ شده مرتبط با تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، از دیگر بخش های برنامه "جهش" است .
برنامه "جهش" به تهیه کنندگی ندا سپانلو کاری از گروه فرهنگی و اجتماعی شبکه چهار سیما است و هم اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد و در ایام تابستان از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.
"شگفتی های آفرینش انسان "
"شگفتی های آفرینش انسان"در 30 قسمت 45 دقیقه ای در گروه دانش شبکه چهار سیما تهیه و تولید می شود. این برنامه در قالب ترکیبی عملکرد قسمت های مختلف بدن انسان را از دیدگاه علوم پایه و پزشکی بررسی می کند.
"شگفتی های آفرینش انسان "با هدف فراگیر شدن علم در جامعه و ایجاد تفکر علمی در جامعه تهیه و تولید می شود.
این برنامه به تهیه کنندگی مریم فیروزی تولید آن در تیر ماه شروع و برای پخش در ماه رمضان آماده می شود.
" اختــران "
مستند « اختران » به معرفي پيشکسوتان ادب و هنرهاي سنتي مي ‌پردازد.
اين مستند در 13 قسمت 30 دقيقه‌اي توليد شده و در هر قسمت به معرفي اساتيد هنرهاي سنتي و پخش آثار آنها مي‌پردازد.
سيد جمال پاک ‌نژاد نقره کار، آقاي کارگر معمار آثار باستاني، حسيني کاشي‌کار سنتي از جمله اساتيدي هستند که در اين برنامه با آنها گفت‌وگو شده است.
محمد شفيعي «اختران» را براي گروه فرهنگي و اجتماعي شبکه چهار سيما توليد کرده است.
مينو آيت‌الهي کارشناس، محمود فاتحي محقق، مهدي ميرزايي و محمد خليل‌زاده کارگردان از ديگر عوامل اين مجموعه هستند .
"حـکمـت "
حکایات و روایات کهن  در برنامه " حکمت" شبکه چهار سیما به نمایش در می آید.
"حکمت" به تهیه کنندگی داریوش ربیعی حکایاتی ازبزرگان ادب فارسی همچون سعدی، مولوی، شیخ بهایی و ...را که قابلیت اجرا در قالب نمایشی دارند را به صورت"نمایشعروسکی سایه ای" روایت می کند.
متون كهن ادبيات فارسي از جمله پشتوانه هاي غني فرهنگ ماست كه توجه به آن مي تواند در رشد و ارتقاي سطح ادبي و اخلاقی امروز ما تاثير گذار باشد. اين متون توانايي گسترده اي براي تبديل شدن به روايت هاي هنری  را دارند و مي توانند در صورت توجه، به آثار درخشاني در اين عرصه ها تبديل شوند چيزي كه تاكنون كمتر به آنها توجه شده است. به همین منظور شبکه چهار سیما با استفاده از نمایش عروسکی سایه ای که ابزاری مهم برای معرفی داستانها ، اسطوره ها ، افسانه های فرهنگ ها و ادیان سراسر جهان است، اقدام به تهیه چنین برنامه ای کرده است.
"حکمت"  به کارگردانی محسن ایمان خانی  در 100 قسمت 5 دقیقه ای  در گروه فیلم و نمایش شبکه چهار سیما تهیه و تولید می شود که قرار است در ماه رمضان به روی آنتن شبکه چهار سیما رود.
" مستند نقش بافت "
مستند " نقش بافت" به تهیه‌کنندگی سعید نبی و گویندگی فریبا متخصص در 13 قسمت 28 دقیقه‌ای در تابستان 91 از شبکه چهار پخش می‌شود.
«نقش بافت» به نقش‌هاي كهن دست‌بافت‌هاي ايراني مي‌پردازد، آيين‌ها و تفکرات دروني اقوام ايراني و حوزه‌هاي فرهنگي ايراني را مصور خواهد كرد تا مخاطب با شناخت آنها بتواند گوشه‌اي گمشده‌ از باور‌هاي گذشته‌ را جستجو كند.
حسن نقاشي، بابک بهداد و سعيد نبي اين مجموعه را نزديک به چهار سال در ميان اقوام سيستاني، بلوچ، ترک، کرد، لر، ترکمن و حوزه‌هاي فرهنگي استان‌هاي يزد، فارس و شمال کشور براي گروه مستند شبکه چهار سيما کارگرداني کرده‌اند.
" تاریخ ایران و جهان "
" تاریخ ایران و جهان "با بررسی وقایع مختلف تاریخی ایام تابستان  به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
"تاریخ ایران و جهان"در قالب ترکیبی به رخدادهای جهان و شخصیت های مختلف سیاسی،ادبی و هنری می پردازد . هیتلر ، داستایوفسکی ، موسیلینی از جمله شخصیت هایی هستند که در این برنامه با پخش تصاویری و فیلم هایی راجع به آنها گفت و گو می شود .
بهمن سراهیان ، دکتر محمدی ، دکتر برومند از جمله کارشناسانی هستند که راجع به این اتفاقات و شخصیت ها در برنامه صحبت خواهند کرد.
"تاریخ ایران و جهان" در 52 قسمت 28 دقیقه ای در گروه معارف و اندشیه دینی شبکه چهار سیما تهیه می شود.
" پـایـان نـامـه "
" پـایـان نـامـه " در26 قسمت 50 دقیقه ای درایام  تابستان به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود که  در آن دانشجویان در جلسات دفاع پایان نامه های خود ضمن تاکید بر اصل سخنوری  به بحث درباره موضوعات رساله با اساتید  خواهند پرداخت. "پایان نامه " در قالب ارائه پایان نامه دردانشگاه ها طراحی و ساخته می شود که در آن سه تن از اساتید دانشگاه تحت عنوان راهنما- مشاور و داور در برنامه حضور دارند و یک دانشجوی مقطع دکترا یا فوق لیسانس در حضور این سه نفر از پایان نامه خود دفاع خواهد کرد. همچنین دانشجویانی به عنوان تماشاگر در برنامه حضور دارند و سوالاتی را در لابه لای برنامه مطرح خواهند کرد.
پایان نامه هایی که در این برنامه ارائه می شود به گونه ای در با ره رشته های علوم انسانی هستند و موضوعات مختلفی در این حوزه مورد کاوش قرار می گیرد.
تمامی کارشناسانی که در این برنامه حضور دارند از اساتید دانشگاه های مختلف هستند که هر کدام پایان نامه های بسیاری را راهنمایی کرده اند.
"پایان نامه"به تهیه کنندگی مریم فیروزی کاری از  گروه فرهنگی و اجتماعی شبکه چهار سیما است .
"تا خوشبختی راهی نیست"
سری سوم مجموعه "تا خوشبختی راهی نیست"ایام تابستان به روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
"تا خوشبختی راهی نیست" یک مجموعه مستند نمایشی است  که بر اساس داستان های واقعی باز نویسی شده و به مسائلی می پردازد که تعداد زیادی از افراد جامعه با آن در گیرند یا احتمال دارد در آینده برایشان اتفاق بیفتد.
ترس، نظارت والدین، وسواس، طلاق و جایگاه پدر از جمله موضوعاتی است که در این برنامه مورد بررسي قرار مي گيرند.
در اين مجموعه هر روز مشكل يك بيمار بررسی  و به او آموزش می دهد كه چطور «فكر» كند تا بتواند مشكلش را خودش درمان كند. دکتر ابراهیم میثاق به عنوان مجری کارشناس در این برنامه حضور دارد.
"تا خوشبختی راهی نیست" به تهیه کنندگی حمیدرضا اردلان کاری از گروه فرهنگی و اجتماعی شبکه چهارسیما است.
" مستند بازمانده "
مجموعه مستند « بازمانده » با موضوع مديريت بهروري در جامعه،تابستان از شبکه چهار سیما پخش می شود.
توليد مجموعه مستند 13 قسمتي « بازمانده » از سال 88 شروع شده و دو سال به طول انجامیده است.«بازمانده» با موضوع مديريت بهره‌وري در زمينه انرژي‌هاي نو، بازيافت، فاضلاب، توليدات صنعتي،‌ صنايع دستي و گردشگري ايران، ‌صنعت ساختمان، صنعت فوتبال، ‌منابع آب و خاك و فرار مغزها ساخته شده است .توليد « بازمانده » با شش كارگردان كه عبارتند از محمد جعفري، بابك بهداد، ‌شيرين برق نورد، بابك محمدي و بهفر كريمي انجام گرفته است.
شـبـکـه تـهـران
" مـن بـگـم "
" من بگم" عنوان برنامه ای ترکیبی از گروه كودك و نوجوان شبكه تهران است كه از تابستان 91 بر روي آنتن مي رود. اين مستند 5 دقيقه‌اي در قالب نظرخواهي از  بچه‌هاي پيش‌دبستاني در مورد مسائل روز تهيه و توليد مي شود . در اين آيتم ، عروسكي به نام «پنكه» به عنوان گزارشگر سراغ كودكان مي‌رود و از آنان درباره مسائل مختلف نظرخواهي مي‌كند
آموزش مهارتهای فردی ، زندگی و اصول شهروندی از جمله موضوعات این برنامه است که سعی می کند با زبانی ساده آن را به کودکان منتقل کند.
تهیه کننده این برنامه مهيار مجيب است و زهرا حق جويي و عارفه عباسي آن را کارگردانی کرده اند .
"شايد براي شما هم اتفاق بيفتد"
سري جديد " شايد براي شما هم اتفاق بيفتد " ويژه ماه  مبارک رمضان تهيه و توليد مي شود و  در اين مجموعه سعي شده تا از داستان هاي واقعي كه ممكن است براي هر يك از افراد جامعه اتفاق بيفتد ، استفاده شود.
تهیه کننده این برنامه اكبر تحويليان و احمد معظمي و محمود معظمي آن را کارگردانی کرده اند که در 30  قسمت پخش می شود .
 "مهمان خوب خدا"
« مهمان خوب خدا» عنوان مسابقه زنده تلفنی است كه براي گروه سني نوجوانان تهيه شده و حاوي مضامين اخلاقي معرفتي است. همچنین این مسابقه زنده تلويزيوني براي پخش در ماه مبارک رمضان در حال تهيه است و به همين دليل نيز از مضامين اخلاقي و معرفتي بهره مي برد.
داریوش کفایتی تهیه کنندگی و کارگردانی این برنامه 30 قسمتی را عهده دار است .
"ميهمانان ويژه"
داستان اين مجموعه درباره مجيد كشاورز، استاد جوان و موفق دانشگاه است كه به تنهايي در طبقه بالاي خانه آقاي كيهاني (رئيس دانشگاهي كه در آن تدريس مي‌كند) زندگي مي‌كند. پريسا دختر كيهاني دانشجوي مجيد در دانشگاه است و علاقه‌اي بين آنها به وجود آمده است. مجيد از او خواستگاري مي‌كند. آقاي كيهاني از مجيد مي‌خواهد كه همراه خانواده خود آخر هفته براي مراسم خواستگاري به خانه آنها بروند و مشكلات مجيد از همين جا شروع مي‌شود.
سعيد اردكاني تهیه کننده این مجموعه و جواد رضويان آن را کارگردانی کرده است .
"ميهمانان ويژه" در 14 قسمت تهیه و پخش می شوند ./ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار