نخستین بیوراكتور تولید كمپوست، كود آلی و بیوگاز توسط محققان دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، طراح و سازنده این بیو راكتو افزود: این بیو راكتور دارای سه مخزن استوانه ای شامل مخزن داخلی، خارجی و پایه است و در زمان تولید كمپوست یا كود آلی میزان دما، رطوبت و مقادیر گازهای خروجی از جمله دی اكسید كرین، مونو اكسید كربن، آمونیاك و اكسی‍‍ژن را آنالیز و ثبت می كند. داداشی گفت: هدف از ساخت این راكتور تولید كودهای آلی با كیفیت خوب درزمان پایین است كه اثرات زیست محیطی مخرب كمتری روی طبیعت و محصولات كشاورزی داشته باشد.

 وی افزود: مواد اولیه برای تولید كمپوست زباله های شهری، فضولات حیوانی و كشاورزی و كاه است كه مدت هفت سال بدون عوارض زیست محیطی در طبیعت می ماند و بر خلاف كودهای شیمیایی كه اثرات مخرب روی محصول دارند این كمپوست بدون اثر سوء روی محصولات تا دو برابر موجب افزایش محصول می شود.

داداشی با بیان اینكه عملیات تولید كمپوست با این راكتور به دو روش هوازی و غیر هوازی صورت می گیرد، گفت: در روش هوازی كمپوست تولید می شود و در روش غیرهوازی بیوگاز تولید می شود كه خود این بیوگاز به عنوان منبع انر‍ژی راكتور استفاده می شود. وی ظرفیت این راكتور را 211 لیتر اعلام و آن را قابل افزایش عنوان كرد.

وی خاطر نشان كرد: طراحی و ساخت این بیو راكتور یكسال به طول انجامیده و 40 میلیون ریال از بودجه طرح های پژوهشی دانشگاه تبریز هزینه شده است./س
برچسب ها: طراحی ، بیوراکتور ، کمپوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.