سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كاشان از تخصیص دو میلیارد ریال اعتبار استانی برای بازسازی و مرمت مناره تاریخی زین الدین این شهر خبر داد.

'به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان حسین یزدان مهر' اظهار داشت: این طرح شامل مطالعه، شناخت كالبدی و سازه ای این مناره متعلق به دوره ایلخانی است.

وی، مطالعات، مستندسازی، بدست آوردن تحلیل سه بعدی و نتایج آن و آسیب شناسی سازه ای مناره زین الدین را از جمله مراحل اجرایی این طرح عنوان كرد.

وی افزود: تا پایان نیمه نخست امسال دو گروه مشاور از استادان دانشگاه و كارشناسان ارشد مهندسی زلزله و تحلیل سازه این طرح را اجرا می کنند.

ساخت این بنای تاریخی در حدود قرن هفتم هجری قمری و به نقل قولی برگرفته از متون تاریخی، مربوط به قرن نهم می باشد.

مناره زین الدین با ارتفاع 47 متر یكی از بلندترین منارهای شهر كاشان بوده است بطوری كه از دید هیچ مسافری كه از دور به شهر نزدیك می شده مخفی نمی مانده است.

همچنین زلزله شدیدی در دوره زندیه به این مناره آجری آسیب رساند و از حالت تعادل و ایستایی خارج ساخت به نحوی كه كمی خم شده است بطوری كه مستشرقین از آن به نام منار خمیده كاشان نیز یاد كرده اند؛ در اوایل قرن حاضر به علت جلوگیری از ریزش منار در حدود 20 متر ارتفاع آن كاهش داده شد.

توضیح اینکه: این بنای تاریخی در سال 1310 با شماره 118 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.