مدتی زیادی از اعلام تدوین نقشه جامع پرستاری و رونمایی از آن در روز پرستار در سال 91 توسط رییس کل سازمان نظام پرستاری نمی گذرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ این اعلام واکنش های متفاوتی داشت که مهم ترین این واکنش ها را مدیران این جامعه در سمت های مختلف ابراز داشته اند. مشکلات عدیده پرستاران اعم از حقوق و مزایای غیرقابل قبول، کامل اجرایی نشدن قانون ارتقای بهره وری در برخی بخش ها، عدم اجرای قانون تعرفه گذاری و کمبود کادر و نیرو مهم ترین این مشکلات هستند.

دكتر حق دوست اسكويي، قائم مقام وزیر در امور پرستاری نیز در حضور مشاور سازمان جهاني بهداشت در امور پرستاري و مامايي، مشاور پرستاري منطقه EMRO، نمايندگان معاونت هاي وزارت بهداشت، روساي دانشكده هاي پرستاري سراسر كشور، انجمن هاي علمي و صنفي سازمان نظام پرستاري و مديران پرستاري دانشگاه هاي علوم پزشكي از تدوين نقشه جامع پرستاري از نهايي سازي آن در آينده نزديك خبر داد.

وی درباره برگزاري اين كارگاه گفت: در اين دو روز نقشه اوليه به بحث گذاشته و تلاش مي شود استراتژي هاي آن با نيازهاي كشور و اهداف WHO مطابقت داده شود.

ضرورت تدوین نقشه جامع پرستاری روشن است

وي با تاكيد بر تدوين نقشه راه در حوزه پرستاري گفت: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري و سفارشات مكتب اسلامي بايستي نقشه راهي براي فعاليت هاي آينده داشته باشيم و جايگاه فعلي خود را مشخص و براي آينده برنامه ريزي نماييم.

قائم مقام وزير بهداشت در امور پرستاري خاطرنشان كرد: اين نقشه حيطه هاي آموزشي، پژوهشي و فعاليت هاي باليني پرستاران در سه سطح پيشگيري، باليني و توانبخشي را در برمي گيرد و هر حيطه پس از تدوين نقشه استراتژي هاي خود را دنبال مي كند.

وي تدوين نقشه جامع پرستاري را براساس اسناد بالادستي خواند و افزود: در كشور ما سيستم به گونه اي است كه كارها به خوبي تقسيم شده ما نيز در اين نقشه ضمن تدوين استراتژي هاي حوزه پرستاي تعيين مي كنيم چه نهادي متولي قانونگذاري و كنترل كيفي خدمات پرستاري شود.

دكتر اسكويي از نهايي شدن نقشه جامع پرستاري در اينده نزديك خبر داد و افزود: پس از جمع بندي نظرات نقشه تهيه و در معرض نقد و نظر همه دست اندركاران نظام پرستاري كشور قرار مي گيرد.

ارتباط تدوین نقشه جامع پرستاری با برنامه های WHO

دكتر چراغي، رييس دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکی تهران، اساس تدوين نقشه جامع پرستاري را نياز كشور و برنامه هاي سازمان جهاني بهداشت خواند.

وی با اشاره به نقش دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه در تدوين پيش نويس نقشه گفت: در جلسات تهيه پيش نويس نقشه كه در دفتر قائم مقام وزير بهداشت در امور پرستاري تشكيل شد، ما در دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه به طور جدي در مباحث مشاركت داشتيم.

وي افزود: در دوره قبل نشست سازمان جهاني بهداشت پيرامون تدوين نقشه پرستاري سال 2020 در منطقه EMRO  كه در كشور عمان با حضور 23 كشور برگزار شد، مشاركت فعال داشتيم و در حقيقت با برگزاري اين جلسه به نقاط اشتراك خوبي بين نقشه پرستاري كشور و نقشه پرستاري EMRO رسيديم.

دكتر چراغي با تاكيد بر ضرورت تدوين نقشه جامع پرستاري گفت: ما نقشه تحول نظام سلامت و نقشه علمي دانشگاه را داريم و بايستي براساس آن نقشه راه پرستاري را براي روشن شدن فعاليت ها و برنامه هاي آينده تدوين كنيم.

وي تدوين اين نقشه را براي تعيين و ارتقا جايگاه پرستاران در عرصه نظام سلامت ضروري خواند و افزود: راهبردهاي حوزه هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، مديريتي و خدمات باليني پرستاران در اين نقشه طراحي شده تا نقش فعال پرستاران در كار تيمي نظام سلامت به طور مشخص تر ديده شود.

به نظر می رسد با اذعان به این همه تاکیدات از سوی مسئولان امر، هنوز فاصله حرف تا عمل در اینباره زیاد است. زیرا از زمان اعلام آن تاکنون که چند ماه می گذرد، هنوز هیچ حرکتی انجام نشده است. از سویی تجربه تدوین نقشه جامع علمی کشور و نقشه تحولی نظام سلامت که ماه ها به طول انجامید نیز نشان می دهد تدوین چنین نقشه هایی بدون مشارکت همه کارشناسان و مسئولان ممکن نبوده و گردهمایی های مختلف برای تدوین این نقشه ها نیز مدت زمان زیادی از دست اندرکاران آن می گیرد و به این زودی ها نمی توان شاهد به ثمر نشستن این وعده بود./ح

گزارش از عليرضا زارعي
برچسب ها: پرستار ، نقشه جامع ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار