غده تیروئید وظیفه تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن را بر عهده دارد بنابراین کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئید این فعالیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر محمد پژوهی فوق تخصص غدد درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: غده تیروئید تحت تاثیر غده هیپوفیز با ترشح هورمون تیروکسین باعث تعادل متابولیسم و سوخت وساز بدن می شود.هنگامیکه فرد به کم کاری تیروئید مبتلاست میزان ترشح این هورمون توسط غده تیروئید کاهش می یابد. در ایران 4/6 درصد از مردم به هیپوتیروئید مبتلا هستند.
وی افزود: کم کاری تیروئید شامل کاهش تمام فعالیت های غده تیروئید است از آنجایی که غده تیروئید متابولیسم وسوخت و ساز بدن را تحت کنترل دارد بنابراین نبودن غده تیروئید یا کم کاری آن فعالیت های عصبی و فیزیولوژیکی و متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.
پژوهی درخصوص علائم هیپوتیروئید گفت: علائم این بیماری شامل کاهش متابولیسم بدن، کاهش دمای بدن، آب آوردن قلب، کلیه و کبد، افزایش وزن، ریزش مو، مژه ها و ابروها، تغییرات ناخن، کم خونی، اختلالات گوارشی مثل یبوست، افسردگی کاهش هوش و حافظه در کودکان و بزرگسالان و همچنین که انرژی است.
این فوق تخصص اذعان داشت: دختران بیشتر از پسران به این عارضه مبتلا می شوند و این به دلیل عامل ژنتیکی و کمبود ید در بدن است.

پف آلود بودن چشم ها از علائم کم کاری تیروئید است
دکتر پژوهی افزود: در کودکانی که با این عارضه به دنیا می آیند علائمی مثل پف آلود بودن چشم ها، بزرگ بودن زبان، وزن بالا و ورم بدن و رشدنامناسب مشاهده می شود.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: بسیاری از داروهایی که مادران در دوران بارداری مصرف می کنند نیز می تواند عامل ابتلای کودک به کم کاری تیروئید شود بنابراین مادران باید توجه داشته باشند که دردوران بارداری با تشخیص و مشورت پزشک خود دارو مصرف کنند./عط
برچسب ها: دارو ، تیروئید ، ناخن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار