مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان و جانبازان به تشریح اقدامات شهرداری تهران در این زمینه پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران ،جواد کریمیان اقبال با بیان این که معلولیت به عنوان جزئی از حیات انسانی ، از دیر باز زندگی انسان خصوصا انسان شهرنشین را تحت تاثیر خود قرار داده است گفت :  انواع گوناگون معلولیت از قبیل معلولیت های جسمی ، حرکتی و حسی نمود خود را در زندگی شهری امروز مخصوصا در کشور های پیشرفته دنیا به مقدار زیادی از دست داده است و این بدان معناست که نهاد های ذی مدخل در امور شهری سعی کرده اند تا فضای شهری و معماری را برای معلولان و جانبازان مناسب کنند  تا این قشر از جامعه بدون جدایی گزینی از سایر ین به گونه ای توانمند اقدام به زندگی عادی در کنار سایر افراد جامعه کنند.
وی با اشاره به این که این اقدام در شهر تهران نیز با همت شهرداری و بنا به وظایف محوله از سوی شورای اسلامی شهر تهران در حال انجام است ، افزود :  براساس مصوبه 22تیر ماه سال 84 شورای اسلامی ، برای اجرائی کردن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی اقدامات مختلفی انجام شده است .
مناسب سازی محیط شهری از اولویت های شهرسازی
کریمیان اقبال با بیان این که آماده سازی و مناسب سازی محیط شهری با هدف تامین حقوق برابر و فرصت های مساوی برای جانبازان و معلولان و سالمندان از اولویت های شهرسازی است، گفت : شهرداری تهران  فعالیت های خود در این زمینه با جدیت  شروع کرده است و قطعا انجام این مهم تا رسیدن به نتایج مطلوب مستلزم همکاری و هماهنگی کلیه نهاد ها و ار گان های تاثیر گذار در امر مناسب سازی فضاهای شهری است.
وی با اشاره به تاکیدات شهردار تهران در این زمینه و همکاری  متخصصان ، اساتید دانشگاهی ،  نمایندگان سازمان ها و ارگان های ذیربط و اجرائی همچنین نمایندگان تشکل های معلولین  نسبت به سیاستگذاری ، بازنگری ضوابط و مقررات ، فرهنگ سازی ، اقدامات اجرائی و نظارتی افزود : در این راستا یک دستور العمل واحد برای ابلاغ به مناطق 22 گانه و سایر ارگان ها ی اجرائی و همچنین تهیه دستور العمل مناسب سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی به تفکیک کاربری ها و مطابق با تکالیف مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار ستاد مناسب سازی قرار گرفت و پس از جلسات مختلف در کارگروه های مربوطه ، هم اکنون نسخه اولیه ضوابط و مقررات آن آماده شده است.
قائم مقام دبیر ستاد مناسب سازی فضاهای شهری تصریح کرد : ضوابط و مقررات مربوط به تفکیک کاربری های مسکونی ، تجاری ، اداری ، ورزشی ، فضاهای شهری ، پیاده روه ها ، نظامی ، و انتظامی ، حمل و  فرهنگی و مذهبی تهیه شده است و همچنین با توجه به اهمیت اماکن و پایانه های حمل و نقل عمومی ، نظارت کامل بر حسن اجرای این اماکن با توجه به حضور نمایندگان سازمان حمل و نقل و ترافیک در اولویت قرار دارد .
ابلاغ مصوبه مناسب سازی 200 ساختمان شهرداری به مناطق 22 گانه
وی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر مناسب سازی اماکن عمومی متعلق به ارگان های دولتی گفت : در این زمینه ستاد مناسب سازی از 200 ساختمان متعلق به شهرداری تهران بازدید وبرای هر ساختمان  چک لیست ممیزی و نظارتی نیز تهیه شد و با تهیه جدول الویت بندی مناسب سازی این ساختمان ها این مصوبه به زودی برای اجرا به مناطق 22 گانه ابلاغ خواهد شد .
کریمیان اقبال ادامه داد : چارت های نظارت بر طراحی  و اجرای عملیات عمرانی مناسب سازی نیز برای یکسان سازی عملیات اجرائی در سطح مناطق 22 گانه نیز از دیگر اقدامات ستاد مناسب سازی در این زمینه است .
وی با تاکید بر ضرورت ارتباط مستمر با معلولان و جانبازان و لزوم اخذ نقطه نظرات آنان گفت : در این زمینه  درسایت ستاد مناسب سازی که به عنوان یکی از زیر پورتال های شهرداری تهران است مواردی چون شرح وظایف ستاد، قوانین و مقررات، اقدامات  اجرائی و نظارتی ، دستورالعمل های مناسب سازی، چارت های نظارتی، اطلاعات کارگروه ها، مجلات و نشریات علمی، فوروم اعضا  ، پیشنهادات و انتقادات و رسیدگی به شکایات و ... موجود است و به زودی برای دسترسی عموم  ارائه می شود .
به گفته مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران ، برگزاری مسابقات اسکیس های دانشجویی در دانشگاه های آزاد و سراسری در زمینه مبحث مناسب سازی برای معلولان و همچنین برپایی دوره های آموزشی برای مهندسان و پیمانکاران و مدیران نواحی 123 گانه شهرداری تهران و همچنین برگزاری سه دوره آموزشی برای والدین کودکان استثنائی با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است .
نظارت بر حسن اجرای مناسب سازی در بیش از 30 محور پرتردد شهر
وی با تاکید بر اهمیت نظارت بر اجرای صحیح و مطابق با ضوابط و مقررات مناسب سازی افزود : در این ارتباط نظارت و کنترل بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ویژه کم توانان و ناتوانان جسمی- حرکتی  دربیش از 30 محور و میدان پر تردد شهر تهران از جمله خیابان مصطفی خمینی ، مولوی ، ایران ، دیالمه ، فیاض بخش ، آقاجانلو ،  سعدی جنوبی و.. انجام شده است  و نظارت مستمر بر طرح های اجرائی به صورت طرح های کوتاه مدت و همچنین اجرای موارد بطور مستمر توسط ستاد مناسب سازی انجام می شود .
مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اقدامات کار گروه اجتماعی این ستاد در تعامل با حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری خاطر نشان کرد : بررسی نحوه مشارکت با شورای اسلامی شهر تهران در زمینه همکاری با شورا یاری ها به عنوان ابزار مردمی برای فرهنگ سازی و ایجاد حساسیت در اقشار عمومی ، بررسی نحوه ارائه  برنامه های محله محور در زمینه مناسب سازی با همکاری شورایاری ها و سایر نهاد های محلی جهت رفع مشکلات مربوط به تردد جانباز ان ، معلولان و سالمندان در سطح محلات و برقراری تعامل سازنده با آنان و همچنین تشکیل جلسات ادواری با نیروهای محلی ، مسئولان نواحی شهرداری ، شورایاریها ،خانه های سلامت ،کانونهای معلولین و سالمندان  در محلات به منظور آموزش قوانین و ضوابط و مقررات  مناسب سازی برای کم توانان جسمی در سطح محلات شهر تهران از جمله اقدامات دیگری است که در این زمینه انجام شده است ./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار