روزنامه آسيا تايمز در مقاله اي از تفكرات پليد ضد ايراني عربستان سعودي براي تضعيف جمهوري اسلامي و معرفي خود به عنوان قدرت برتر منطقه به جاي ايران، پرده برداشت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "آسيا تايمز"؛ در اين مقاله برايان داونينگ، نويسنده و تحليلگر مسائل سياسي/ نظامي گفته است؛ عربستان سعودي در تلاش است تا به خیال خام خود از طرق مختلف جمهوري اسلامي ايران را تضعيف كند تا به عنوان قدرت برتر منطقه جانشين ايران شود و با توجه به اينكه رياض قدرت نابودي ايران را ندارد، به شيوه هايي مانند همكاري با رژيم صهيونيستي حمايت مالي از تروريست ها و تحريك قوميت هاي ايراني براي جدايي طلبي روي آورده است.

داونينگ مي گويد؛ فقط عربستان سعودي و تعداد محدودي از كشورهاي حوزه خليج فارس موسوم به كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس، با نظر اسرائيل براي حمله به ايران موافق هستند و از حمله فوري به ايران حمايت مي كنند.

عربستان سعودي استفاده از حريم هوايي خود را به رژیم اسرائيل پيشنهاد كرده و همچنين آمادگي خود براي كمك به سوختگيري هواپيماهاي اين رژيم را اعلام كرده است.

اين تحليلگر مسائل سياسي، سپس عنوان كرده است؛ عربستان سعودي و اسرائيل در قبال ايران سياست متفاوتي را دنبال مي كنند. به طور خلاصه، عربستان سعودي قطعا خواستار ضعيف شدن ايران است.

وي سپس به تاريخچه روابط ايران و اسرائيل و ايران و عربستان اشاره كرده و گفته است؛ ايران و اسرائيل سالها از هم پيمانان و متحدان يكديگر بودند.

مبناي شركت اين دو در زمان محمدرضا شاه پهلوي، نگراني در خصوص قدرت و جاه طلبي هاي كشورهاي عربي بود.

اعراب مخالف تشكيل رژیم اسرائيل بودند و طي چند سال چندين بار با يكديگر جنگيدند. ايران در زمان پهلوي نيز مخالف همين كشورهاي  عربي بود، خصومت عربي_ ايراني از دوران بسيار دور با رقابت ژئوپلتيكي و مناقشات مرزي گره خورده است.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ هشت ساله ايران_ عراق، كه طي آن ارتش عراق بشدت تضعيف شد، ايران در منطقه قدرتمندتر شد و نفوذ آن در لبنان و سوريه و مناطق شمالي و جنوب سرزمين هاي اشغالي افزايش يافت.

امروزه فشارهاي بين المللي و تحريم هاي اقتصادي به ايران وارد مي شود تا از فعالیت هسته اي خود دست بكشد.

در اين بين همه كشورها هدف مشتركي ندارند، برخي ها مي خواهند نظام ايران را تغيير دهند و برخي ديگر مي خواهند به شدت ايران را تضعيف كنند و عربستان در اردوگاه دوم قرار دارد. اين كشور به خیال خام خود، مي خواهد ايران را فلج كند و خود را به عنوان قدرت مسلط در منطقه معرفي كند.

داونينگ به آمريكا و اتحاديه اروپا هشدار مي دهد كه بايد مراقب باشند و ببينند عربستان آنها را به كجا مي برد.

اين تحليل سياسي سپس به برنامه ها و نقشه هاي عربستان براي دستيابي به هدف خود اشاره كرده و مي گويد؛ عربستان به اقدام نظامي ويران كننده، اصرار دارد. عربستان توان نابودي ايران را ندارد، بنابراين سعي خواهد كرد از طريق تحريك كردها، اعراب و بلوچ ها براي تجزيه ايران تلاش كند.

هزينه هاي سرسام آور عربستان در بخش نظامي فقط يك نمايش و "شو" است. تلاش رياض براي نابودي و تضعيف ايران به دست عراق در دهه 80 نيز بشدت به شكست انجاميد.

اين گزارش مي افزايد؛ عربستان سعودي در حاليكه به ترور، بمباران و حملات هوايي ايران توسط آمريكا و اسرائيل اميد بسته، در نظر دارد از طريق افزايش توليد نفت خود باعث كاهش قيمت اين محصول استراتژيك براي ايران، شده و از اين طريق به اقتصاد ايران كه با تحريم هاي بين المللي مواجه است، بيش از پيش لطمه بزند.

اما داونينگ در پايان گزارش خود نتيجه گيري كرده است كه آل سعود در دستيابي به هدف خود ناكام خواهد ماند: اولا سعودي ها نه قادر هستند ايران را نابود كنند و نه مي توانند كشوري را پيدا كنند كه اين كار را براي آنها انجام دهد.

دوم، كاهش قيمت نفت از طريق افزايش توليد نفت عربستان نه تنها به ايران بلكه به تمام توليدكنندگان نفت لطمه مي زند، بنابراين كاهش درآمدهاي نفتي خالي از خطر نخواهد بود.
سوم آنكه چنانچه عربستان به تروريسم و طغيان و شورش در داخل ايران دامن بزند، باعث خواهد شد ايران هم در كشورهاي سني نشين دست به اقدام مشابه بزند. همه اين كشورها جمعيت شيعه قابل توجهي دارنند و در بعضي از آنها شيعيان در اكثريت هستند. در تمام اين كشورها شيعيان از موقعيت پايين و فرصت هاي محدود خود ناراضي هستند.

اقليت هاي دو طرف (ايران و كشورهاي عربي) مي تواند مشكل ساز شود. ضمن آن تلاش صدام در جنگ با ايران براي تجزيه خوزستان، راه به جايي نبرد.

در پایان باید تصریح کرد دوستان امروز عربستان مي توانند دشمنان فردا بشوند.

برچسب ها: عربستان ، ایران ، نقشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار