مدير آگاه سازي و امور بين الملل سازمان انرژي هاي نو ايران از تدوين اطلس انرژي بادي کشور خبر داد و گفت: با ظرفيت سنجي که در بيش از 100 نقطه کشور با نصب دکل هاي بادسنجي صورت گرفته است ، برآوردها نشان مي دهد ظرفيت توليد انرژي بادي کشور به 40 هزار مگاوات است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مصطفي ربيعي در نمايشگاه انرژي هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي افزود: دکل هاي بادسنجي به ارتفاع 10 و 30 و 40 متر به مدت دو سال نصب و اطلاعات انرژي باد کشور در مناطق مختلف جمع آوري شده است و 40 هزارمگاوات ظرفيت نتيجه محاسبات دقيق و رقومي است که مي تواند جايگزين توليد برق نيروگاه هاي فسيلي و حرارتي کشور شود.
وي گفت: از اين مقدار در حال حاضر 15 هزار مگاوات به صورت اقتصادي قابل بهره برداري است و اگر منابع انرژي باد جايگزين توليد نيروي برق با فرآورده هاي نفتي و گازي شود مي توان بخش مهمي از اين فرآورده ها را به سمت پالايشگاه ها هدايت و محصولاتي با ارزش افزوده بالاتر توليد کرد.
ربيعي افزود: محاسبات نشان مي دهد با استفاده کامل از ظرفيت توليد انرژي باد در کشور مي توان همه انرژي برق مورد نياز کشور را توليد کرد و باتوجه به اينکه دولت در اجراي سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي نمي تواند مستقيما و به عنوان مجري وارد طرح هاي اين بخش شود از بخش هاي غيردولتي و خصوصي حمايت مي کنيم که تاکنون هم نسبتا استقبال کرده اند و پيش بيني شده است برق آن ها را به قيمت هر کيلووات 132 تومان بخريم.
وي گفت: تاکنون بيش از 700 مگاوات قرارداد با بخش خصوصي براي توليد برق از انرژي باد مبادله شده است اما به دلايل فني هنوز به طور جدي وارد نشده ايم و فعلا دو نيروگاه منجيل به ظرفيت 70 مگاوات و بينالود به ظرفيت 30 مگاوات با همکاري بخش خصوصي در حال بهره برداري است.
مدير آگاه سازي و امور بين الملل سازمان انرژي هاي نو ايران (سانا) منابع توليد انرژي هاي تجديدپذير شامل خورشيد (نور و حرارت)، زمين گرمايي، باد، امواج جريان و زيست توده اعلام کرد و افزود: براي توليد برق از نورخورشيد از فتوولتائيک استفاده مي شود و در بخش نيروگاه هاي حرارتي خورشيدي هم انتقال فناوري صورت گرفته و بومي شده است و جمهوري اسلامي ايران جزو 5 کشور دنيا در اين زمينه محسوب مي شود.
ربيعي اظهار داشت: نيروگاه خورشيدي سهموي خطي در شيراز به ظرفيت 250 کيلووات ايجاد شده و قابل توسعه و در يزد هم نيروگاه خورشيدي 17 مگاواتي بهره برداري شده است.
وي گفت: در بخش زمين گرمايي هم در منطقه مشگين شهر مخازن زيرزميني به ظرفيت 250 مگاوات برآورد شده و 20 حلقه چاه 3000 متري حفر شده است و ساخت نيروگاه 5 مگاواتي هم اکنون در حال اجراست که از لحاظ فناوري بسيار ارزشمند محسوب مي شود و توسعه خواهد يافت.
ربيعي استفاده از نيروگاه خورشيدي با استفاده از فتوولتائيک (صفحات خورشيدي) براي روستاهاي دوردست را از دستاوردهاي مهم خواند و افزود: براي هر خانه يک و نيم کيلووات شبکه برق ايجاد کرده ايم که از نظر اقتصادي هم به صرفه است.
وي اعلام کرد: در حوزه توليد برق از زيست توده هم قرارداد خريد تضميني با شهردار مشهد و شهردار شيراز منعقد شده است و برق توليدي از گاز زباله ها خريداري و به شبکه سراسري تزريق مي شود.
مدير آگاه سازي و امور بين الملل سازمان انرژي هاي نو ايران (سانا) با اعلام اينکه در برنامه پنجم ايجاد دو تا سه درصد کل توليد برق کشور از منابع انرژي هاي نو هدف گذاري شده است، گفت: بايد تا 5 هزار مگاوات ظرفيت توليد برق از منابع انرژي هاي نو ايجاد کنيم که سالانه به هزار مگاوات مي رسد و باتوجه به دانش فني و علاقه اي که بخش خصوصي دارد مي توانيم به اين هدف برسيم.
وي افزود: سازمان سابا در جايگاه سياست گذاري است و از حضور بخش خصوصي و غيردولتي براي سرمايه گذاري در حوزه توليد برق از منابع انرژي هاي نو حمايت مي کنيم و فقط در روستاها از بودجه دولت براي توليد برق از نور خورشيد استفاده کرديم چون وظيفه دولت بوده است که به همه روستاها برق رساني کند./عب

برچسب ها: انرژی ، باد ، ظرفیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار