از نظر عامه مردم شاید هنوز زود باشد که درباره فکر نوجوان و فلسفه زندگی در نظر او سخن بگوییم آنها اظهار نظر می کنند که نوجوان هنوز کم سن و کم تجربه و با این گونه مسائل و امور بیگانه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دوران نوجوانی رشد ذهنی و بارور شدن توان عقلی است نوجوان در گذشته نه چندان دور از جهت عقل و خرد، کودکی تسلیم بود و قدرت استقلال نداشت اما اینک در شرایطی است که می تواند عقلانی بیندیشد و خوب و بد را از یکدیگر تشخیص دهد.

*من کیستم؟
پدیده نوجوانی با این پرسش اساسی همراه است که نوجوانان از خود می پرسد من کیستم؟ این پرسش که چند سالی ادامه خواهد یافت که همانند نوجوان در جستجوی هویت است و از زمانی که نوجوان متوجه قیافه خود در آیینه می شود و از خود می پرسد من چه کسی هستم آغاز می شود. او از هیچ کس نبودن می هراسد و سرکشی و نافرمانی او با والدین تلاش و کشمکش برای یافتن هویت خویش است.
دورانی که نوجوان سپری می کند آمیخته با اضطراب و دودلی است زمان باید سپری شود تا او به وحدت هویت برسد اگر در روند شکل گیری هویت نوجوان موفقیتی کسب نکند به پراکندگی شخصیت دچار می شود و تا زمانی که بحران هویت حل نشده باشد فرد مفهوم یکپارچه ای از خود به دست نخواهد آورد.
حیدری روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: والدین در شکل گیری هویت نوجوانان تاثیر زیادی دارند نوجوانانی که در کسب هویت سالم به گونه ای دچار انحراف و اختلال گردیده اند ممکن است دچار یکی از مشکلات و انحرافات گردند.
وی اظهار داشت: موفقیت تحصیلی در طول سال های تحصیلی راههای زندگی را هموارتر می سازد و از نظر هویت حرفه یا نیز اطمینان بیشتری برای او ایجاد می کند./ز
گزارش از ریحانه جمشیدی
برچسب ها: نوجوانی ، هویت ، استقلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار