در افق 1404 استان گلستان 70 هزار هکتار باغ زیتون ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان گفت: توسعه باغات زیتون در قالب 2 طرح ملی به نام 'طرح توسعه باغات زیتون' و 'طرح مشاركت در تغییر كاربری اراضی شیبدار به باغات مثمره' با اعتبارات ملی صورت می گیرد.

صادقی افزود :این باغ های در اراضی جنوبی استان تا ارتفاع حدود 600 متر است كه از ابتدای اجرای طرح از سال 73 تاكنون حدود 15 هزار هكتار باغ زیتون در استان احداث شده است.

وی تصریح کرد : قرار است درافق دراز مدت تا سال 1404 ، این سطح به 70 هزار هكتار افزایش یابد.

به گفته وی، لازمه تحقق برنامه دراز مدت 15 ساله افزایش سطح زیر كشت زیتون در استان تامین اعتبارات كافی و همكاری سایر دستگاه های ذیربط ملی و استانی است.

مهندس صادقی با بیان اینكه در سال 90 برای توسعه باغات زیتون در قالب دو طرح ملی فوق، 23 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد، ادامه داد: در طرح مشاركت برای تغییر كاربری اراضی، سازمان جهاد كشاورزی از كشت فندق و گردو در ارتفاعات بیش از 600 متر در مناطقی كه استعداد عرصه آن توسط مشاور تایید شده باشد، حمایت می كند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی گلستان یكی دیگر از برنامه های این مدیریت را اصلاح و بهسازی باغات درجه 2 عنوان كرد و گفت: خدمات مدیریت باغبانی به باغداران در این زمینه شامل دو بخش كارشناسی شامل برگزاری كلاسهای آموزشی برای عملیات هرس، تغذیه، مدیریت كف باغ و تسهیلات اعتباری ارزان قیمت است.

وی اضافه كرد: هر سال در هر شهرستان به شكل الگویی سطح محدودی از باغات با اعتبارات تملك دارایی كه از محل اعتبارات استانی تامین می شود، و با پرداخت بخش هایی از هزینه با مشاركت باغداران اصلاح و بهسازی می شود.

به گفته وی، تاكنون 376 هكتار باغ به صورت الگویی با مشاركت باغداران اصلاح و بهسازی شده است و در این طرح 16 كارشناس ناظر در مقاطع 8 ماهه برای ارایه خدمات كارشناسی و مشاوره به باغداران با مدیریت باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان همكاری می كنند.

از سال 73 تا پایان سال 90 حدود 15 هزار هكتار باغ زیتون در استان احداث شده است. /س

برچسب ها: گلستان ، زیتون ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.