رئیس سازمان دامپزشکی کشور، گفت: طرح ملی مراقبت فعال و غیرفعال هر سال علیه بیماری های ویروسی و خطرناک آبزیان در مراکز تکثیر و ‌مزارع پرورش ماهیان اجرا می شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر سید محسن دستور افزود:در راستای ارتقای امنیت غذایی کشور و تولید پایدار، هر سال طرح ملی مراقبت فعال و غیر فعال علیه 15 بیماری خطرناک و مهم ویروسی در آبزیان از جمله 3 بیماری ویروسی خطرناکIPN, IHN و VHS در ماهیان قزل آلا و نیز بیماریهای مشترک قزل آلا نظیر استرپتوکوکوزیس و یرسینیوز اجرا می شود.

وی اظهار کرد: ایران با تولید بیش از 90 هزار تن قزل آلا در سال، پس از ترکیه در مقام دوم منطقه و پس از نروژ و ترکیه در مقام سوم جهان قرار دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، افزود: در راستای حفظ و صیانت از سرمایه های ماهیان سردآبی کشور، در سال گذشته از 117 مرکز تکثیر و 2 هزار و 776 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی، اقدام به 9 هزار و 345 مورد بازدید شده است.

به گفته وی، همچنین شش هزار و 258 نمونه آب از این مزارع اخذ و 22 هزار و 631 مورد آزمایش آب ( فیزیکوشیمیایی و میکروبی) انجام شد.

دکتر دستور اظهار کرد: در سال گذشته 34 هزار و 642 مورد نمونه برداری بافتی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش آبزیان انجام شد و بر روی این نمونه ها تعداد 77 هزار و 810 مورد آزمایشات مختلف ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی اجرا گردید.

وی در خصوص اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمان مواجه با بیماری های مختلف در مراکز تکثیر و پرورش آبزیان،‌ گفت: در صورت گزارش هر گونه بیماری در این مراکز، بسته به نوع بیماری و ماهیت آن اقدامات ریشه کنی، درمان، واکسیناسیون انجام می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اطمینان داد: با نظارت های پیوسته در این مراکز، ماهیان تولیدی در مزارع کشور از نظر بهداشتی سالم هستند.

وی در خصوص نظارت بر تولید فرآورده های شیلاتی افزود: سازمان دامپزشکی کشور هر سال طرح ملی پایش باقیمانده ها همچون آنتی بیوتیک های مجاز و غیرمجاز، فلزات سنگین، رنگ ها در قزل آلا و میگو را اجرا می کند و بررسی ها در این مراکز حاکی از سلامت این محصولات است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن اعلام ممنوع بودن کاربرد مالاشیت گرین که جزو مواد خطرناک و سرطانزا می باشد،‌ اظهار داشت:‌ در سال جاری تاکنون بیش از دو تن انواع ضد عفونی کننده های مجاز و نیز دو تن محرک ایمنی توزیع شده است./س
برچسب ها: قزل الا ، بیماری ، آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار