معاون راهبردی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه گفت: سومین جرم فراگیر کشور مربوط به اعتیاد است و 300 هزار پرونده مربوط به اعتیاد در قوه قضاییه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ محمدباقر ذوالقدر در همایش روز جهانی مبارزه با اعتیاد افزود: بحث اعتیاد دیگر در کشور از یک معضل اجتماعی به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است به گونه ای که پس از ضرب و جرح که دومین رتبه پرونده ها در قوه قضاییه را دارد اعتیاد سومین رتبه تعداد پرونده در قوه قضاییه را داراست و این در حالی است که بسیاری از پرونده های مرتبط با ضرب و جرح هم ناشی از اعتیاد است.

وی افزود: این معضل کم کم دارد به یک معضل امنیتی تبدیل می شود و در حال حاضر بین هیچ دو کشوری نیست که معاهده امنیتی امضا شود ولی بحث مواد مخدر یکی از بندهای اصلی آن نباشد.

ذوالقدر ادامه داد: مشکل مضاعف کشور ما قرار داشتن در کنار کشورهای عمده تولید کننده مواد مخدر یعنی افغانستان و پاکستان است. به نحوی که در در زمان حکومت طالبان اگر 200 تن مواد مخدر در افغانستان تولید می شد این رقم با حضور نظامی ناتو در این کشور به 9000 تن تولید سالانه رسیده است که همه آن هم صادر می شود.

وی افغانستان و پاکستان را کشورهای عمده تولیدکننده مواد مخدر سنتی در دنیا دانست و گفت: همچنین افغانستان بعد از مراکش دومین تولید کننده خشخاش دنیاست.

وی زمینه تولید و استفاده از مواد مخدر سنتی در ایران را دارای تاریخی 100 ساله اعلام کرد و
گفت: متاسفانه هم اکنون ایران از مصرف کنندگان و صادرکنندگان اصلی مواد مخدر صنعتی در دنیاست به گونه ای که برخی مجرمان با کمترین امکانات به راحتی یک مرکز تولیدی مواد مخدر صنعتی را راه می اندازند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار