پدر پروین میرزا یوسف اعتصامی(اعتصام اتملک)پسر میرزا ابراهیم خان مستوفی ملقب به اعتصام الملک از اهالی اشتیان بود که در جوانی به سمت استیفای اذربایجان به تبریز رفت وتا پایان عمر در همان شهر زیست.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اراک:رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی از شاعران بسیار نامی معاصر در روز 25 اسفند سال 1285شمسی در تبریز تولد یافت واز ابتدا زیر نظر پدر دانشمند وسخندان خود رشد کرد .در کودکی با پدر به تهران امد.

ادبیات فارسی وادبیات عربی را نزد پدر قرار گرفت واز محضر ارباب فضل ودانش که در خانه پدرش گرد می امد بهره ها یافت.در هشت سالگی به شعر گفتن پرداخت ومخصوصا به نظم کشیدن قطعات زیبا ولطیف که پدرش از کتب خارجی ترجمه میکرد طبع ازمایی می نمود وبه پرورش ذوق می پرداخت.

در تیر ماه سال 1303شمسی برابر با ماه 1924میلادی دوره مدرسه دخترانه امریکایی را که به سرپرستی خانم میس شولر در ایران اداره میشد با موفقیت به پایان برد.

پروین در تمام سفرهایی که با پدرش در داخل وخارج ایران می نمود شرکت می کرد وبا سیر وسیاحت به گسترش دید واطلاعات وکسب تجارب تازه می پرداخت. این شاعر ازاده،پیشنهاد ورود به دربار را با بلند نظری نپذیرفت ومدال وزارت معارفت ایران را رد کرد.

پروین در نوزده تیر ماه 1313 با پسر عموی خود ازدواج کرد و چهارماه پس از عقد ازدواج به کرمانشاه به خانه شوهر رفت، شوهر پروین از افسارن شهربانی و هنگام وصلت با او رئیس شهربانی در کرمانشاه بود.

اخلاق نظامی او با روح لطیف و آزاده پروین مغایرت داشت، همگامی این دو طبع مخالف نیم توانست دیری بپاید و سرانجام این ازدواج نا همگون به جدایی کشید و پروین پس از دوماه و نیم اقامت در خانه شوهر با گذشتن از کابین طلاق گرفت.

با این همه او تلخی شکست را با خونسردی و متانت شگفت آوری تحمل کرد و تا پایان عمر عز آن سخنی به زبان نیاورد و شکایتی ننمود.بعد از آن مدتی در کتابخانه دانشسرای عالی تهران سمت کتابداری داشت و به کار سرودن اشعار ناب خود نیز ادامه می داد،تا اینکه دست اجل او را در 34 سالگی از جامعه ادبی گرفت.

ئر شب 16 فروردین سال 1320 خورشیدی به بیماری حصبه در تهران زندگی را بدرود گفت و پیکر او را به قم بردند و در جوار قبر پدر دانشمندش در مقبره خانوادگی بخاک سپردند.در سال 1314 چاپد اول دیوان پروین اعتصامی شاعره توانای ایران به همت پدر ادیب و گرانمایه اش انتشار یافت.

پروین برای سنگ مزار خود نیز قطعه اندوهباری سروده که هم اکنون بر لوح نماینده مرقدش حک شده است، اشعار وی پیش از آنکه بصورت دیوان منتشر شود در مجله دوم مجله بهار که به قلم پدرش مرحوم یوسف اعتصام الملک انتشار می یافت چاپ می شد(1300-1302 خورشیدی) دیوان اشعار پروین اعتصامی که شامل 6500 بیت از قصیده و مثنوی و قطعه است تا کنون چندین بار به چاپ رسیده است.

مقدمه به قلم شادروان استاد محمد تقی ملک الشعرای بهار است که پیرامون سبک اشعار پروین و ویژگی های اشعار او نوشته شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.