رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي گفت: خون شهدا موجب شد تا قدرتي شيعي در جهان پديدار شود؛ قدرتي كه همه‌ي دنيا براي نابودي آن بسيج شده بودند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، هم‌زمان با آغاز ماه مبارك شعبان در مراسمي از كتاب انتفاضة شعبانية حماسة مقاومت اسلامي ملت عراق رونمايي شد. 

اين مراسم كه به همت موسسه فرهنگی ، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سالن خواجه نصير كانون اسلامي انصار برگزار شد، آيت الله تسخيري، دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامي، حجت الاسلام و المسلمین حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی شيخ همام حمودي، رييس كميسيون روابط خارجه پارلمان عراق، مجيد الشيخ، سفير عراق در تهران، ماجد غماس، رييس دفتر مجلس اعلاي اسلامي عراق در تهران، عادل عون، نماينده جنبش عمل لبنان در تهران، ناصر ابو شريف، نماينده جنبش اتحاد اسلامي فلسطين و تعدادي از مسوولان عراقي حضور يافتند.
 
در ابتداي مراسم ماجد غماس با تشكر از مركز اسناد انقلاب اسلامي و ابلاغ سلام عمار حكيم، رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق به شركت‌كنندگان در اين مراسم كتاب انتفاضة شعبانية را كتابي مستند و تحليلي دانست كه در آن به بررسي حماسة مقاومت اسلامي ملت عراق پرداخته شده است.
 
وي ادامه داد: بيست و يك سال پيش ملت عراق كه از ستم‌هاي بي‌شمار صدام به سطوح آمده بود همزمان با نيمه شعبان قيام عمومي را از شهر مقدس كربلا به رهبري مراجع شيعه آغاز كردند كه خيلي زود فراگير و چهارده استان عراق را به اشغال خود درآورد. اما صدام با حمايت جدي غرب در يك جنايت بي‌سابقه در فاصله كم‌تر از دوهفته صدها هزار عراقي را به شهادت رساند و جمع كثيري را نيز بازداشت كرد و به اين ترتيب به حماسه ملت عراق پايان داد.
 
در ادامه‌ي اين مراسم شیخ همام حمودي از اعضاي برجسته‌ي مجلس اعلاي اسلامي عراق و رييس كميسيون روابط خارجي پارلمان عراق در سخناني با تبريك به مناسبت فرارسيدن ايام شعبانيه و ميلاد امام حسين (ع) گفت: امام حسين (ع) خود صاحب انتفاضه مردم عراق بود. انتقاضه‌ي شعبانيه انتفاضه‌ي ملت عراق بود كه در آن مردم عليه نظام ديكتاتوري به پا خواسته بودند. تا هويت‌شان را پس بگيرند.
 
وي ادامه داد: اين انتفاضه با حمايت مرجعيت شيعه شكل گرفت اما با تلاش‌هاي غرب كه مدعي دفاع از حقوق بشر هستند و هم‌چنين تلاش سران مرتجع عرب و در راس آن عربستان شكست خورد.
 
حمودي تصريح كرد: ملت عراق با اين انتفاضه هويت و اراده‌اش را نشان داد و بايد گفت كه بهار عربي كه امروز در جهان شاهد آنيم برخاسته از ملت عراق و انتفاضه‌ي شعبانيه‌ي آن است. پس از انتفاضه‌ي شعبانيه ديگر كسي در عراق حامي صدام نبود و همه مخالف آن بودند و اوضاع آن گونه كه پيش از انتفاضه بود نبود و وحدت در ميان ملت عراق شكل گرفت و جهانيان دريافتند كه مرجعيت كربلا و نجف در تاريخ اين كشور نقش مهمي داشته و دارد.
 
اين عضو برجسته مجلس اعلاي اسلامي عراق در ادامه توجه مركز اسناد انقلاب اسلامي ايران به چاپ و انتشار كتاب انتفاضه شعبانيه و هم‌چنين اهتمام نويسنده آن به نگارش اين كتاب را ستود و گفت: اين اولين كتابي است كه به صورت دقيق و علمي به مساله‌ي انتفاضه‌ي شعبانيه پرداخته است و نويسنده سعي كرده تا اين كتاب را به عنوان يك منبع مهم و مستند در اختيار نسل آينده قرار دهد و در آن به بيان ديدگاه‌هاي رسانه‌هاي غربي و چگونه پرداختن آن‌ها به اين موضوع اشاره كند.
 
وي با تأكيد براين كه يكي از نتايج مهم اين انتفاضه بهار عربي بود كه جهان اكنون آن را نمي‌شنود مگر بعد از گذشت زمان، گفت: عراق كشور مهمي است و هر حادثه‌اي كه در آن اتفاق بيفتد در معادلات منطقه و جهان تأثيرگذار خواهد بود. عراق به لحاظ جغرافيايي، منابع طبيعي، تأثيرگذاري در مسأله فلسطين، وجود ميليون‌ها مسلمان و شيعه، حضور انديشمندان و متفكران و روشنفكران مكاني براي قطب‌بندي قدرت‌هاي جهان كشوري مهم تلقي مي‌شود.
 
حمودي در پايان از همه‌ي مردم عراق خواست تا دست در دست يكديگر موجب اتحاد بيش‌تر و هم‌چنين نگارش نوشته‌ها و تحقيقاتي در زمينه‌ي انتفاضه‌ي شعبانيه شود.
 
در ادامه اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين روح الله حسينيان، نماينده مجلس و رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي كشورمان در سخناني با تبريك ايام شعبانيه گفت: عراق پايگاه قيا‌م‌هاي متعدد شيعي از ابتداي شكل‌گيري اسلام بوده است.
 
وي ادامه داد: تاريخ عراق مملو از قيام‌هاي متعدد و الهي است كه در جهت اعتلاي كلمه الله و تشيع بوده است. معتقديم اگر تشيع بعد از غيبت امام زمان (عج) توانست حكومت شيعي مقتدري را در جهان شكل دهد به بركت خون شهداي قيام‌هاي شيعي بوده است چون شهدا همواره الهام بخش و زنده هستند.
 
رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي گفت: اگر امروز حكومت قدرتمند شيعي در عراق حاكم است به دليل قيام‌هايي است كه در اين كشور شكل گرفته و استقامت مردم شيعي عراق در مقابل قيموميت انگليس به رهبري علما نشان دهنده زنده بودن تفكر و راه شهداست و انتفاضه‌ي 1991 حلقه‌اي از حلقه‌هاي قيام شيعي در عراق است كه اگرچه با خيانت شيوخ مرتجع عرب به‌خصوص عربستان به ظاهر شكست خورد اما دست غربي‌ها را رو كرد.
 
حسينيان ادامه داد: خون شهدا موجب شد تا قدرتي شيعي در جهان پديدار شود قدرتي كه همه‌ي دنيا براي نابودي آن بسيج شده بودند.
 
حسينيان در ادامه با انتقاد از كم‌كاري در نگارش كتاب در حوزه‌ي انتفاضه‌ي شعبانيه گفت: اين انتفاضه هزاران شهيد برجاي گذاشته است. از اين رو بايد كتاب‌هاي متعددي در اين‌باره نوشته شود. معتقدم بايد مراكزي براي نگارش تاريخ انقلاب عراق و ريشه‌هاي آن تأسيس شود. اين‌گونه كتاب‌ها همانند درهاي گرانبهايي هستند كه مي‌توانند براي آينده راهگشا باشند. چرا كه اگر ما چنين كتاب‌هايي را ننويسيم ديگران آن را آن طور كه خود مي‌خواهند مي‌نويسند و آن را به‌عنوان منبعي به نسل آينده معرفي خواهند كرد.
 
در ادامه‌ي اين مراسم آيت الله تسخيري در سخناني با تشكر و قدرداني از دكتر صفاءالدين تبرائيان، نويسنده‌ي كتاب انتفاضه‌ي شعبانيه گفت: من تابه‌حال چنين كتابي نديده بودم اما معتقدم از آن جا كه نويسنده اشراف كاملي بر موضوع داشته است اين كتاب، كتاب خوبي است. نويسنده آثار برجسته ديگري دارد و براي او آرزوي موفقيت داريم.
 
آيت الله تسخيري در ادامه خطاب به مردم عراق از آن‌ها خواست تا شكرگذار نعمت خداوند باشند و گفت: عراق كشوري قدرتمند و سرزميني با عزت و اقتدار است و بايد همين گونه بماند.
 
وي ادامه داد: برخي فكر مي‌كردند كه انقلاب در عراق از بين رفته و صدام آن را نابود كرده است اما قطره قطره خون شهداي اين انقلاب آن را زنده نگه داشته. اين انتفاضه خيانت سران عرب و دروغ بودن ادعاهاي غرب را آشكار كرد.
 
وي در بخش پاياني سخنان خود از مردم عراق خواست تا اختلافات خود را كنار بگذارند و با يكديگر متحد باشند.
 
آيت الله تسخيري افزود: دشمنان مي‌خواهند با تمركز بر مسأله‌ي سوريه كه مركز مقاومت است برآن ضربه وارد كنند و اين يعني ضربه زدن به حزب الله و ايران كه اين خطر را بايد كاملاً دريافت.
 
در ادامه‌ي اين مراسم كتاب انتفاضه‌ي شعبانيه نوشته صفاءالدين تبرائيان رونمايي شد. اين كتاب نخستين كتابي است كه به طور مفصل و با تكيه بر اسناد و منابع متعدد به تبيين ريشه‌ها، روند و سرانجام اين قيام پرداخته است.
 
در بخش پاياني اين مراسم نيز محمد مجيد الشيخ، سفير عراق در تهران در سخناني با تأكيد براين كه نبايد امروز را پايان انتفاضه بدانيم گفت: رويارويي با انحرافات، فساد و ديكتاتوري و زمان رسيدن به اصلاحات در جامعه و دستيابي به حقوق ملت ادامه خواهد داشت. اين انتفاضه از آن‌جا كه شهداي بسياري به خود ديده بايد ادامه يابد.
 
وي افزود: يكي از دلايل اصلي سقوط نظام صدام انتفاضه‌ي شعبانيه بود كه انتفاضه‌ي همه‌ي ملت عراق بود. اين انتفاضه اگرچه با چالش تروريسم مواجه است اما تا به امروز ملت عراق پايداري كرد و براي وحدت و حاكميت كشورش تلاش مي كند.
 
سفير عراق در ادامه به نقش مرجعيت به‌ويژه آيت الله خويي و سيد عبدالعزيز حكيم در انتفاضه‌ي شعبانيه اشاره كرد و گفت: ما در عراق نيازمند وحدت همه‌ي اقشار هستيم تا بتوانيم جايگاه كشور خود را در جهان و منطقه بالا برده و به حفظ دستاوردهاي خون شهدا بپردازيم. اگر كه فداكاري‌ها و خون‌هاي شهدا نبود امروز ما آزاد و مستقل نبوديم.
 
وي در پايان از تلاش‌هاي نويسنده و هم‌چنين مركز اسناد انقلاب اسلامي در چاپ كتاب مذكور تشكر و قدرداني كرد.
 
در حاشیه این مراسم، کتاب "انتفاضه شعبانیه" به همراه  7 عنوان دیگر از کتابهای موسسه فرهنگی،هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی با موضوعات مرتبط با عراق ، به نمایش گذاشته شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار