آبهاي گرم سرعين در رديف آبهاي كلروبيكربناته كلسيك گازدار و خيلي گرم است و سيليس فراوان دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبيل بررسي ميزان املاح و باقي‌مانده خشك آنها نشان مي‌دهد كه همه اين چشمه‌ها يك منشأ دارند و آب اصلي آنها گرم است كه از ژرفاي زمين مي‌جوشد و در لايه‌هاي بالاتر زمين مقداري كربنات كلسيم را به صورت بي ‌كربنات كلسيم در خود حل مي‌كند. استحمام در چشمه‌هاي سرعين داراي اثرات آرام‌بخش است و دردهاي عصبي، رماتيسمي و عصبي مفصلي را تسكين مي‌دهد.

این آبهای گرم معدنی شامل:

آب گرم قره‌سو

براي اين چشمه 2 حوض ساخته شده كه اندازه آنها 3/5×5 متر است. آب گرم از حوض اول به حوض دوم مي‌ريزد. حرارت اين آب گرم 41 درجه است. آبدهي آن حدود 5/1 ليتر در ثانيه بوده و از خواص درماني آب اين چشمه آرام‌بخشيو تسكين دردهاي رماتيسمي و عصبي آن مي باشد.

آب گرم ساري سو

در نزديكي آب گرم قره‌سو قرار دارد. درجه حرارت آب آن در مظهر 47 درجه و در حوض 44 درجه است. آبدهي اين چشمه در حدود سه ليتر در ثانيه است. اطراف دو چشمه ساري‌سو و قره‌سو را رسوبهاي آبرفتي مي پوشاند.اين آب خاصيت آرام بخشي دارد.

آب گرم گاميش گؤلي

پرآب‌ترين چشمه آب گرم سرعين است و استخري به طول 25 متر و عرض 17 متر دارد. دور استخر را با ديوار بلندي محصور كرده‌اند. آب گرم از چند نقطه كف استخر با گاز خارج مي‌شود و از مجراي ضلع شرقي به بيرون مي‌رود. حرارت گاوميش گلي 45 درجه و آبدهي اين چشمه در حدود 30 ليتر در ثانيه است. در برخي نقاط آن آثار آتشفشاني به چشم مي‌خورد و برا? درمان روماتيسم از آن استفاده می شود.

آب گرم ژنرال

اين آب گرم به حوض دايره‌اي شكل به قطر 2/5 متر وارد مي‌شود و از مجرايي خارج مي‌شود و به دره سرعين مي‌ريزد. حرارت آب در حوض 43 درجه و آبدهي اين چشمه در حدود 5/1 ليتر در ثانيه است. براي نوسازي اين آبگرم، يک ساختمان مدرن در حال طراحي است.اين برای درمان دردهای موضعی مفيد است.

آب گرم پهن‌لي

از كف حوضي به اندازه 5/5×20/5 متر خارج مي‌شود. درجه حرارت آن 5/37 و آبدهي آن 5/1 ليتر در ثانيه است که خاصيت آرام بخش دارد.

آب گرم يئل سويي

اين آب گرم از کف حوضي به طول 7/4 و عرض 5/3 متر بيرون مي آيد و از مجرائي در ضلع غربي حوض به خارج جريان مي يابد. ميزان حرارت آن در حوض 41 درجه و ميزان آبدهي آن يک ليتر در ثانيه است. آب اين چشمه مي تواند براي تسکين دردهاي موضعي و به عنوان آرام بخش استفاده شود. براي نوسازي اين آبگرم، يک ساختمان مدرن در حال طراحي است.

آب چشمه گؤز سويي

در حياط قهوه‌خانه‌اي واقع شده و مقدار آب آن خيلي كم و در حدود 6 ليتر در دقيقه است. حرارت آن 21 درجه و از آب آن براي درمان بيماري‌هاي چشم استفاده مي‌شود.

آب گرم قهوه‌خانه همت

در اين قهوه‌خانه دو حوض ساخته شده كه آب از حوض اول وارد حوض دوم مي‌شود. حرارت آن 5/40 درجه و آبدهي آن يك ليتر در ثانيه است.براي درمان بيماريهاي نرووز (نوعي بيماري عصبي) ديابت و نيز دردهاي روماتيسمي استفاده مي‌شود.

آب گرم قهوه‌خانه ممتاز

داراي دو حوض است كه آب با لوله سيماني وارد حوض اول مي‌شود. حرارت در مظهر چشمه 47 درجه و آبدهي آن دو ليتر در ثانيه است. براي درمان بيماري‌هاي سيستم حركتي (درد دست و پا) و بيماري‌هاي عصبي استفاده مي‌شود.

آب گرم بئش باجيلار

داراي پنج چشمه كه روي هم رفته 13 ليتر در ثانيه و به صورت دائمي، نشتي و جوشان در جريان است. دماي آب داخل حوض در حدود 35 درجه است. براي درمان بيماري‌هاي عمومي و تسكين دردهاي عصبي و مفصلي استفاده مي‌شود.

مجتمع آب‌درماني سبلان

يكي از مجهزترين مجتمع هاي آبدرماني خاورميانه نيز در سرعين واقع است. اين مجتمع شامل سه دستگاه استخر، دو حوضچه آبگرم، آب گرم تحت فشار (جكوزي)، هفت دستگاه حوضچه آبگرم ساده، چهار دستگاه سونا و دو واحد خدمات پزشكي، آبدرماني در پاركي به مساحت 2 هكتار و پاركينگ اختصاصي و داراي دو طبقه مجزا جهت استفاده بانوان و آقايان است.

چشمه‌هاي معدني ويلادرق (ويله‌دره)

روستاي ويلادرق در فاصله 4 كيلومتري شمال غرب سرعين قرار گرفته و اكثر چشمه‌هاي اين روستا از نوع چشمه‌هاي گازدار سرد و نيمه‌گرم مي‌باشد. اين منطقه به سبب نزديكي به سرعين و منظره‌هاي زيبا و بديع و آبهاي معدني گوارا از معروفيت خاصي برخوردار است. در اين روستا جمعاً 5 دهنه چشمه معدني وجود دارد. آب اين منطقه از نظر خاصيت درماني در رديف آبهايي مثل كندوان و آبعلي مي‌باشد.

چشمه ويلادره: اين چشمه در روستاي ويلادرق و در ارتفاع 1800 متري از سطح دريا واقع شده است. آبدهي آن 18 ليتر در ثانيه و دماي آن 18 درجه سانتي‌گراد است. از آن براي مداواي سنگ كليه و تقويت اعصاب و درمان عوارض دستگاه گوارش استفاده مي‌شود.

چشمه ساري قيه سويي: اين چشمه نيز در روستاي ويلادره واقع شده و موقعيت چشمه روي دامنه كوه است و آبدهي آن 18 ليتر در ثانيه است.

بعلت داشتن محلول در آب براي معالجه بيماري‌هاي روده، مداواي سنگ كليه و تقويت اعصاب و نيز براي درمان بيماري‌هاي گوارشي استفاده مي‌شود. آب معدني شفابخش ديگر سرعين در روستاي سردابه قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.