حدود 50 تا 70 درصد عوامل مرتبط با افزايش تماس مفاصل از طريق منيسک ها است و به اين ترتيب با حفاظت بيشتر از آنها مي توان خطر بروز استئوآرتريت را کاهش داد.

جواد فلاحت زاده، جراح و متخصص ارتوپدي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: افزايش نيرو، سطح تماس و زمان عمل، سه موضوع مهم مرتبط با سلامت يا آسيب مفاصل است.

وي گفت: هر زانو دو منيسک (داخلي و خارجي) دارد که مانند بالشتکي در بين دو استخوان اصلي تشکيل دهنده مفصل زانو، يعني بين استخوان ران و ساق پا قرار گرفته اند.

فلاحت زاده با بيان اينکه منيسک ها بافت شبيه غضروف و البته با استحکام تر از آن هستند تصريح کرد: منيسک ها خاصيت ارتجاعي خوبي دارند، وظيفه اصلي آن ها، جذب نيروها و شوک هاي ضربه اي است که به زانو وارد مي شود.

وي افزود: استحکام مفصل زانو، حس عمقي مفصل، تحمل نيرو، انتقال و پخش متناسب نيروهاي وارد به زانو و نرم کنندگي حرکات بدن از جمله وظايف منيسک زانو است.

اين جراح و متخصص ارتوپدي با اشاره به اينکه منيسک ها خطر بروز آستئوآرتريت را کاهش مي دهند، تاکيد کرد: حدود 50 تا 70 درصدعوامل مرتبط با افزايش تماس مفاصل از طريق منيسک ها است و به اين ترتيب با حفاظت بيشتر از آنها مي توان خطر بروز آستئوآرتريت را کاهش داد.

فلاحت زاده ياد آور شد: منيسک ها براي عملکرد مناسب بدن در ناحيه پاها بسيار ضروري هستند و پارگي آنها مي تواند بسيار مشکل ساز باشد.

وي خاطر نشان کرد: با تحرک و فعاليت بدني منظم و مناسب، استفاده اصولي از مفاصل بدن، جلوگيري از آسيب مستقيم به مفاصل، پرهيز از وارد آمدن استرس هاي اضافي بر روي مفاصل و همچنين مراقبت و استراحت دادن به مفاصل در فواصل انجام فعاليت، مي توان به پيشگيري از آسيب منيسک ها و همچنين پيشگيري از آسيب هاي مفصلي همچون استئوآرتريت زانو کمک کرد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار