رماتیسم مفصلی یا روماتوئید شایع ترین نوع رماتیسم است که در صورت عدم درمان باعث تخریب مفاصل می شود.

دکتر احمد رضا جمشیدی، فوق تخصص روماتولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: روماتوئید یا رماتیسم مفصلی شایع ترین بیماری التهابی رماتیسمی است که در اثر حمله سیستم دفاعی بدن به مفصل رخ می دهد که به شکل التهاب مفصل کوچک و بزرگ و به صورت قرینه در افراد ایجاد می شود.

وی افزود: این بیماری مزمن است و باعث بد شکلی و در نهایت تخریب مفاصل می شود و همانطور که گفته شد بصورت قرینه است به این معنی که برای مثال اگر مفصل مچ پای راست درگیر شود حتما مفصل مچ پای چپ هم درگیر است.

جمشیدی اذعان داشت: این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند ولی میانسالی شایعترین دوره ی ابتلاست. همچنین درصد ابتلای خانم ها به این عارضه 2/5 درصد بیشتر از آقایان است.

این فوق تخصص گفت: شروع این بیماری آهسته است و علائم آن شامل درد و تورم مفاصل، محدودیت در حرکت و خشکی صبحگاهی است. درد التهابی دردی است که در حالت استراحت وجود دارد و با خشکی صبحگاهی همراه است و معمولا یک ساعت به طول می انجامد و با شروع فعالیت تسکین می یابد.

وی در ادامه افزود: این بیماری می تواند تمام مفاصل از جمله مفاصل مچ دست، مچ پا، مفاصل میانی دست، انگشت ها و گاهی مهره های گردن، زانو، لگن و حتی مفاصل فک را نیز درگیر می کند ولی کمتر مفاصل  کمر را درگیر می کند.

جمشیدی در ادامه تصریح کرد: درمان این بیماری به منظور کاهش درد، ورم و در نهایت توقف تخریب مفاصل است و درمان شامل استفاده از دارو، جراحی و یا استفاده از درمانهای مثل فیزیوتراپی و کار درمانی است.

وی گفت: داروهای این بیماری شامل داروهای ضد التهابی و کورتن یا دوز پایین، داروهای غیر التهابی و غیر استروئیدی مثل پیروکسیکام و دیلكوفناک است، همچنین هیدروکسی کلروکین (داروهای ضد مالاریا) نیز از دیگر داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: میزان و نوع دارو در افراد مختلف متفاوت است. افراد مبتلا باید بصورت مداوم تحت نظر پزشک باشند زیرا قطع مصرف دارو گاهی ممکن است باعث پیشرفت بیماری و در نهایت تخریب مفاصل شود.

* قرمزی چشم از علائم خارجی رماتیسم مفصلی است
جمشیدی در خصوص علائم خارجی رماتیسم مفصلی گفت: خستگی، تب، بی اشتهایی، قرمز شدن و سفیدی چشم و زخم شدن قرینه از جمله علائم خارجی رماتیسم مفصلی است.
همچنین این بیماری گاهی عروق، ریه ها، غدد زیر جلدی پوست را نیز درگیر می کند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار