نشست رسانه­ ایی نمایش " مترسگ" به کارگردانی حسن معجونی چهارشنبه 31 خرداد با حضور عوامل این نمایش در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی؛در ابتدای این نشست که با حضور "حسن معجونی" کارگردان نمایش، "ساسان پیروز" مدیر تولید گروه تئاتر لیو، "ویشکا آسایش" طراح لباس، "مریم سپهری" مدیر روابط عمومی گروه تئاتر لیو و "هوتن شکیبا" بازیگر نقش اصلی این نمایش در تالار وحدت برگزار شد، "ساسان پیروز" در خصوص روند تولید این اثرتوضیح داد:"تولید این نمایش مدت زیادی طول کشید؛ چرا که قرار بود این اثر مهر سال گذشته روی صحنه رود، اما بعد از این که قرار شد اجرایمان را در تالار حافظ روی صحنه ببریم، منتظر ساخت و ساز این تالار شدیم که البته باعث شد نمایش ما هم پخته تر شود.
وی با بیان اینکه "حسن معجونی" مدت­ها بود دغدغه اجرا برای نوجوانان داشت، گفت:  مدیران و مسئولان باید دلسوزانه­تر با تئاتر برخورد کنند و تئاتر را به حال خود رها نکنند؛ زیرا در این حالت بار سنگین تئاتر بر دوش گروه­ها واگذار می­شود و کمک­ها به شدت کاهش پیدا می­کند و در این صورت روند روبه­رشد قیمت بلیت برای تامین هزینه­های مالی به ضرر تئاتر خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر باید بخش عمده­ای از دستمزد آینده­مان را صرف تبلیغات محیطی برای نمایش و تالار حافظ کنیم که این خود یک دغدغه است که منطق محیط پیرامون آن را به ما تحمیل نکرده، شهرداری موظف است که در این زمیه کار می­کند، نه فقط در مجامع درمورد دیر کردن اوقات فراغت صحبت کند، ای کاش پول­های مملکت خرج مردم می­شد و ای کاش که تولید ملی واقعاً اتفاق می­افتاد؛ چرا که مردم حق دارند از کارهای فرهنگی با قیمتی که در توانشان است استفاده کنند.
"حسن معجونی" کارگردان این نمایش نیز در خصوص روند تولید این اثر توضیح داد: " قرار بود از دل مجموعه کتاب­های هنگ سگ گاو چران نمایشنامه­ایی را برای اجرا استخراج کنیم که کار خیلی سختی بود به این دلیل که این مجموعه کتاب 5 جلد است که تنها 24 جلد آن در ایران موجود است.
در نهایت این نمایشنامه توسط جابر رمضانی، پوریا کاکاوند و پیام سعیدی نوشته شد و نسخه نهایی آن توسط مهدی کوشکی بازنویسی شد.
وی در رابطه با تولید نمایشی برای نوجوانان تصریح کرد:  در ذهن من بیشتر از هر چیز مقوله آموزش مطرح بود چون معتقدم اگر بتوانیم تئاتری برای گروه سنی نوجوان تدارک ببینیم، مخاطبان بزرگسال آینده را تربیت کردیم.
وی از برنامه ریزی دقیق و نیز تبلیغات بنیاد رودکی برای کارهای اجرای تقدیر و تشکر کرد و گفت :  اینکه برنامه یک تالاری همچون حافظ از قبل مشخص باشه و حتی پیش از پایان نمایش قبلی، برای نمایش ما تبلیغ شود، اتفاق بسیار خوبی است که باعث معرفی تالار و نمایش می­شود.
وی زمان اجرای این نمایش را در تالار حافظ، محدود توصیف کرد و افزود:امیدوارم از این پروژه سربلند بیرون آییم؛ چرا که رمز موفقیت ما در کارهای قبلی استمرار یک اثر بود و باعث که از هفته دوم و سوم نمایش با سالن مملو از تماشاگر اجرا داشته باشیم اما در این زمان بسیار محدود است .
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا گروه "لیو" به عنوان یک گروه تئاتری پرفعالیت و پرمخاطب برنامه­ایی برای اجرا در شهرستان­ها ندارد تصریح کرد :  من هیچ وقت عادت ندارم به کسی برای انجام کاری رو بیاندازیم چون در همه جای دنیا این مسئولان هستند که به دنبال هنرمند می­روند اما در ایران هنرمندان باید دنبال مسئولان بدوند، با این حال هفت سال پیش به امور استان­های مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد دادم که شرایطی را فراهم کنند که ما بتوانیم نمایشمان را در شهرستان­ها اجرا کنیم؛ هفت سال گذشت اما هنوز به ما خبری ندادند.
در ادامه این نشست "ویشکا آسایش" طراح لباس این نمایش با بیان این که همکاری با گروه گروه تئاتر لیو برایم باعث افتخار است، گفت:" من رشته تحصیلی­ام  طراحی صحنه و لباس از انگلیسی است و چند تجربه در لندن داشته چون دانشجو بودم و ما را مجبور به انجام کار می­کردند."
وی افزود: "وقتی به ایران برگشتم نخستین کارم را با نمایش "پرده عاشقی" به کارگردانی داوود میر باقری پشت سرگذاشتم و حالا می­خواهم فعالیت در این حوزه را گسترده­تر کنم.
وی با اشاره به این که طراح لباس باید در تعامل کامل با کارگردان باشه گفت:  در ایران غیرقابل باور است که یک خانم بخواهد به عنوان طراح لباس با ابزار سروکار داشته باشد اما ما در لندن حتی مجبور بودیم خودمان جوشکاری کنیم.
در پایان این نشست "هوتن شکیبا" بازیگر نقش اصلی این نمایش نیز گفت:  من سعی کردم از رفتار سازی استفاده کنم و به شخصیت هنگ برسم و این شخصیت را خیلی دوست دارم؛ چرا که ترجمه خیلی خوبی از آن نوشته شده است .
گفتنی است؛نمایش " مترسک" از 10 تیر به مدت 30 شب و از ساعت 19:30 در تالار حافظ روی
صحنه مي رود./ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.