ولادت امام حسين(ع)، روز پاسدار، تحصن مشروطه ‏طلبان به رهبري "شيخ فضل‏اللَّه نوري"، وقوع اولين جنگ ميان انگليس و هند و آغاز عمليات نصر 5 در سردشت از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز سوم تیرماه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3تیر 1391 شمسی، 3شعبان 1433 قمری و 23 ژوئن 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ به شرح زیر است:

ولادت امام حسين(ع)(4 ق)


سرور جوانان اهل بهشت، خامس آل عبا، سرور آزادگان جهان، حضرت امام حسين(ع) در سوم شعبانِ سال چهارم هجري در مدينه‏ منوره به دنيا آمد. ابوعبداللَّه، كنيه و سيد شباب اهل الجنه، سبط النبي، مبارك و سيدالشهدا از القاب آن حضرت است.

نام آن حضرت، زينت بخشِ تاريخ انسانيت و قيام او سرخط و الگوي قيام ‏ها و نهضت‏ هاي جهان است. آموزشگاه فداكاري را او يگانه آموزگار است و دانشگاه شهامت و شهادت را او يكتا استاد.

پيامبر اكرم درباره‏ نواده‏ گرامي خويش فرموده است: «حسين را در دل‏هاي مؤمنان، محبتي ژرف و پنهان است و او دري از درهاي بهشت مي‏باشد. سوگند به آن كه جانم به دست اوست كه حسين در آسمان‏ها، بيش از روي زمين به عظمت ياد مي‏شود و او زيور آسمان و زمين است».

روز پاسدار

سوّم شعبان، سالروز ولادت باسعادت امام حسين(ع)، به عنوان روز پاسدار، نام‏گذاري شده است. پاسداران انقلاب اسلامي در ايران با تأسّي به شجاعت، مردانگي، استواري، ايمان و فضايل اخلاقي امام حسين(ع)، در راه حفظ آرمان‏هاي والاي اسلام و انقلاب اسلامي و نيز حراست از تماميّت ارضي جمهوري اسلامي، صحنه‏ هايي فراموش نشدني و حماسه ‏هايي با شكوه آفريدند و سرمشق جوانانِ مؤمن و آزادي‏خواه جهان شدند.

ورود امام حسين(ع) به مكه (60 ق)

معاويه برخلاف مفاد قرارداد صلح با امام حسن(ع)، پیش از مرگ يزيد را به جاي خويش نصب كرد و اُمراي يزيد در سرزمين‏هاي اسلامي از مردم براي او بيعت مي‏ گرفتند. يزيد به والي خود در مدينه دستور داد تا از بزرگان اين شهر به ويژه امام حسين(ع) بيعت بگيرد و گرنه آنان را به قتل برساند. امام حسين(ع) پس از آگاهي از موضوع، به اتفاق افراد خانواده، برادران و برادرزادگان خود از مدينه خارج شد و به سوي مكه حركت كرد. آن حضرت در اواخر ماه رجب سال شصت از مدينه بيرون آمد و در سوم شعبان وارد مكه گرديد. اين اقامت تا ماه ذيحجه ادامه يافت و امام در آن تاريخ، راهي عراق گرديد.

تولد عارف شهير ميرزا "محمدحسن اصفهاني" معروف به "صفي ‏علي‏شاه" (1251 ق)

حاج ميرزا محمد حسن بن محمد باقر اصفهاني معروف به صفي‏ علي‏شاه از اكابر عرفاي قرن سيزدهم، متولد اصفهان بود. وي در خردسالي به يزد رفت و تحصيلات اوليه را در آن شهر به پايان رسانيد، سپس از راه هندوستان عازم مكه شد. در اين مسافرت‏ ها اصول و قواعد فقه و سير و سلوك را كه اخذ آن‏ها منجر به خدمت مشايخ طريقت و قبول ارادت است به دست آورد و در پايان عمر خويش، در تهران اقامت گزيد.

از وي چندين اثر علمي باقي مانده است كه زُبدَةُ الاَسرار، بَحرُ الحَقايق و تفسير قرآن به نظم و... از آن جمله‏اند. صفي‏علي‏شاه در 24 ذي‏قعده‏ 1316 ه.ق در 65 سالگي در تهران درگذشت و در خانقاهِ خود به خاك سپرده شد.

تحصن مشروطه ‏طلبان به رهبري "شيخ فضل‏اللَّه نوري" در حرم عبدالعظيم (1286ش)


پس از پيروزي نهضت مشروطه و روشن شدن خطر انحراف آن، اقدامات شيخ فضل‏اللَّه نوري به عنوان يكي از عالمان بزرگ زمان، عليه مشروطه غيرمشروعه از اوايل سال 1286 ه.ش آغاز شد. وي در روز سوم تير همان سال در رأس عده‏اي از روحانيون و طلاب و اصناف كه بالغ بر پانصد نفر مي ‏شدند در اعتراض به انحراف اين نهضت به جريان غيرديني، در حرم حضرت عبدالعظيم در شهر ري متحصن شدند.

وعاظ حاضر در آن تحصُّن، همه روزه ضمن ايراد سخنراني، حكومت مشروطه را خلاف شرع دانسته و تقاضاي جدّي از شاه به عمل آورده كه بايد مشروطه، مشروعه شود. در همان ايام شيخ فضل‏اللَّه نوري به تمام علماي ايران تلگراف زد و ضمن برشمردن اعمال ضداسلامي كه در قالب مشروطيت انجام مي‏گرفت، از همه علما خواست عليه اين جريان انحرافي به پا خيزند. اين تحصن يكي از بهانه‏ هاي مهم فاتحان تهران براي اعدام شيخ فضل‏اللَّه نوري در 11 مرداد سال 1288ش برابر با 13 رجب 1327ق گرديد.

برقراري حكومت نظامي در تهران به دنبال به توپ بستن مجلس شوراي ملي (1287 ش)

يك روز پس از به توپ بستن مجلس، محمدعلي شاه قاجار براي ايجاد رُعب در ميان مردم و تعطيلي اجتماعات و انجمن‏ هاي ملي، حكومت نظامي را در تهران اعلام كرد. بر اساس اين فرمان، لياخوف روسي فرمانده نيروهاي قزاق مأمور شد تا با استفاده از نيروهاي گارد قزّاق، افراد مسلح را در شهر بازداشت كنند. طي اين فرمان، تجمع مردم در شهر ممنوع گرديد و به مأموران دستور داده شد تا با شليك گلوله مانع از اجتماع افراد شوند. همچنين براي جلوگيري از تحصُّن مردم در سفارت خانه‏ها يا حرم حضرت عبدالعظيم در ري، عفو عمومي اعلام نمودند. هدف از اين كار، فريفتن مشروطه‏ خواهانِ متواري بود، چنان كه بدين وسيله، عده بسياري دستگير شدند.

قتل "ميرزا جهانگيرخان شيرازی" مدير روزنامه صور اسرافيل (1287 ش)

ميرزا جهانگير خان شيرازي در سال 1355ه.ش در شيراز به دنيا آمد. در 18 سالگي در مدرسه دارالفنون در تهران به تحصيل علوم و فنون جديد پرداخت و يكي از دانشمندان زمان گرديد. در اين هنگام بود كه نهضت آزادي‏خواهي آغاز شد. او با حضور در جلسات و مجامع مخفي اين نهضت، با بزرگان سياسي ايران آشنا گشت و به يكي از اركان عمده آزادي‏ طلبان تبدیل شد. وي در اوايل سلطنت محمدعلي شاه قاجار، روزنامه صور اسرافيل را راه ‏اندازي كرد و از مشروطه دفاع نمود. جهانگيرخان سرانجام پس از اشغال مجلس توسط قواي روس، به دستور محمدعلي شاه دستگير و به باغشاه منتقل شد. در باغشاه او را به همراه ملك ‏المتكلمين که در ذیل به قتل او هم پرداخته شده در سوم تيرماه 1287ش در 33 سالگي به طرزي فجيع به قتل رساندند.

قتل "ملك‏ المتكلمين" خطيب و روشنفكر مشروطه ‏خواه (1287 ش)

حاج ميرزا نصراللَّه مَلِكُ المُتِكَلِّمين در حدود سال 1240 ه.ش در اصفهان به دنيا آمد. در 22 سالگي به مكه رفت و در بازگشت، به هندوستان عزيمت نمود. در هندوستان كتابي به نام "مِنَ الخَلقِ اِلي الحَق" براي بيدار ساختن مسلمانان تصنيف كرد. پس از انتشار اين كتاب، انگليسي ‏ها او را از هندوستان اخراج نمودند. از آن پس به ايران آمد و در بوشهر با سيدجمال الدين اسدآبادي ملاقات نمود. پس از آن به اصفهان و تهران رفت و در جريان نهضت مشروطه با خطابه‏ها و سخنراني‏هاي خود به آگاهي بخشي مردم پرداخت. ملك‏المتكلمين كه از خطبا و وعاظ مشهور دوره انقلاب مشروطيت به شمار مي‏رود، پس از به توپ بسته شدن مجلس دستگير شد و به دستور شاه، در سوم تيرماه 1287ش در 47 سالگي به قتل رسيد.

درگذشت دانشمند و نويسنده معاصر، استاد "سيد مصلح الدين مهدوي اصفهاني" (1374 ش)

استاد سيد مصلح الدين موسوي مهدوي اصفهاني در سال 1295 ه.ش در اصفهان‏ زاده شد. در كودكي و نوجواني هم زمان با فراگيري علوم قديم، به تحصيل علوم جديد روي آورد. سيد مصلح الدين، در اصفهان از محضر حضرات آيات ميرزا محمدعلي حبيب آبادي، استاد سيد محمدكاظم عصار بهره‏ ها برد و پس از اخذ ليسانس، به اصفهان بازگشت. وي در اصفهان به تدريس، تحقيق و تاليف روي آورد و در رشته‏ هاي تاريخ، جغرافيا، حديث، تراجم و ادبيات اشتغال ورزيد.

استاد مهدوي بر اثر تلاش وافر در علوم حديث از آيات عظام سيد شهاب الدين مرعشي نجفي، محمدعلي اراكي، شيخ آقا بزرگ تهراني، سيد مصطفي صفايي خوانساري و ديگران اجازه روايت اخبار و احاديث اهل بيت (ع) را اخذ كرد. وي بيش از پنجاه سال از عمر خود را در كار تاليف و تحقيق و احياي عالمان دين و شرح خدماتِ مفاخر روحانيت شيعه گذرانيد و از اين رهگذر، كتاب‏ هاي بسياري را به عالَم علم و دانش ارزاني داشت.

زندگي‏نامه علامه مجلسي در دو جلد، بيان المفاخر در دو جلد، دانشمندان و بزرگان اصفهان، تعليمات ديني براي دبيرستان در پنج جلد و ده‏ها اثر ديگر از جمله آثار اين محقق فرزانه است. سرانجام آن مرد بزرگ در شب چهارم تير ماه 1374ه.ش در 79 سالگي دار فاني را وداع گفت و در تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.

آغاز قيام تاريخي "ژان كالون" مصلح معروف مذهبي در ژنو (1536م)


ژان كالون، رهبر نهضت مذهبي اروپا در سال 1509م در فرانسه به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات خود در رشته‏ هاي حقوق و الهيات، بر اثر يك تحول دروني ناگهاني، همه توجه خود را به آيين پروتستان معطوف كرد. اما چون پروتستان‏ ها تحت تعقيب و آزار بودند، از سال 1534م و در سن 25 سالگي، نقش رهبري را در ميان هواخواهان آيين پروتستان به دست گرفت. كالون در 27 سالگي عازم ژنو شد و آن شهر را مركز پروتستان قرارداد و از 23 ژوئن 1536م، قيام مذهبي خود را آغاز كرد.

وي، فرقه كالونيست را بنيان گذارد و كتاب مباني دين مسيح(ع) را كه شامل نظرات خود بود، نگاشت. با اين حال، نظريات وي با بعضي مطالب بنيادين آيين كاتوليك منافات داشت، به طوري كه قدرت پاپ را انكار مي‏ كند و بر خلاف كاتوليك‏ ها كه پاك شدن از گناه به وسيله اعمال خير و ايمان را ميسر مي‏ دانند، كالون تنها ايمان به حقانيت عيسي(ع) را مدّنظر قرار مي‏داد. كالون معتقد بود كه كتاب مقدس يگانه منبع قانون الهي است و بر انسان است كه آن را تعبير كند و مبناي نظام اجتماع قرار دهد. مذهب كالون، حاكميت مطلق اراده الهي را تأكيد مي‏كند.

هم‏چنين كالون درباره تقدير بر اين عقيده بود كه رستگاري مخصوص برگزيدگان خدا است و هيچ عمل انساني نمي‏تواند او را به رستگاري نائل سازد، چرا كه رستگاران را خدا انتخاب مي‏ كند و كساني را هم كه نبايد رستگار شوند، او انتخاب مي‏كند. اين اصلِ عقيدتي كالون، مورد سوء استفاده فراوان قرار گرفته است و دست مدعيان رستگاري را در انجام هر نوع گناه در خفا، باز گذاشته است. ژان كالون سرانجام در نهم دسامبر 1964م در 55 سالگي بر اثر مخالفت با كليسا محكوم به مرگ گرديد و زنده زنده در آتش سوزانيده شد.

وقوع اولين جنگ ميان نيروهاي انگليسي و هندي در بنگال (1757م)

در اولين جنگ ميان نيروهاي انگليس و هندي كه در 23 ژوئن 1757م به وقوع پيوست و به جنگ پلاسي مشهورشد، انگليس به پيروزي رسيد و زمينه استعمار و استثمار هند را فراهم آورد. انگليس از اوايل قرن هجدهم از طريق شركت هند شرقي، نفوذ در هند را آغاز كرده بود و در جنگ‏هاي بعدي، علاوه بر شكست دادن ارتش هند، رقيب اروپايي خود، فرانسه را نيز از هند بيرون راند. از آن زمان تا نزديك به دويست سال، هند مهم‏ترين و پرسودترين مستعمره انگليس بود و از غارت اين كشور بزرگ، ثروت فراواني به دست آورد.

واگذاری بندر مهم اسكندرون سوريه به تركيه توسط فرانسوی ‏ها (1939م)

بندر اسكندرون از سال‏هاي حاكميت امپراتوري عثماني، مورد ادعاي تركيه بود. اما پس از جنگ جهاني اول، بر اساس توافقنامه انگليس و فرانسه، اين بندر به سوريه تعلق گرفت. ولي در پي سقوط امپراتوري عثماني و جانشيني حكومت لائيك و غرب گراي آتاتورك، فرانسه كه قيموميت سوريه را برعهده داشت، بندر اسكندرون را به تركيه واگذار كرد. اين اقدام باعث شد تا احساسات ضد فرانسوي در سوريه تقويت شود و مبارزه عليه سلطه فرانسه شدّت يابد. با اين حال سوريه هنوز هم، بندر اسكندرون را متعلق به خود مي‏داند.

عمليات نصر 5 در منطقه جنوب غربي شهرستان سردشت، (1366ش)


عمليات نصر 5 در نيمه شب تيرماه سال 1366 ش با رمز مقدس يا زهرا(س)، به منظور پاسخ‏گويي به شرارت‏هاي عراق در خليج فارس، بمباران مناطق كُردنشين عراق، تصرف و تامين بخشي از ارتفاعاتِ مسلطِ منطقه در جنوب غربي شهرستان سردشت در استان كردستان توسط سپاه آغاز شد.

طي اين عمليات، علاوه بر آزادسازي برخي روستاهاي ايران، رزمندگان اسلام بر ارتفاعات منطقه مسلط شدند و راه نفوذ عناصر ضدانقلاب به داخل مرزهاي ايران اسلامي در آن منطقه مسدود گرديد. همچنین 20 كيلومتر از نوار مرزي تحت كنترل رزمندگان اسلام قرار گرفت.

برخی اتفاقات 3تیر در هشت سال دفاع مقدس

گسترش حملات نفوذی رزمندگان اسلام در خاك عراق در سال 60

نیروهای عراقی پیش از عقب شینی از گیلانغرب، 9 روستا را ویران كردند.

به رغم ادعاهای عراق مبنی بر توقف حملات خود، امروز شهرهای ایلام و آبادان هدف حملة هواپیماها و توپخانة ارتش این كشور بودند.

قطع همكاری های نظامی انگلستان با عراق در سال 67

برخي از رويدادهاي 23 ژوئن

1757: رابرت كلايو انگليسي با شكست دادن نيروهاي هندي، بنگال را تصرف و مستعمره انگلستان كرد .

1944: گردباد شديد در منطقه آپالاچياي آمريكا 153 تن را كشت .

1951: نشریه ارگان کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی "پراودا" نوشت: در درياي خزر منابع تازه نفت کشف شده که چند برابر بيش از برآورد سابق است.

1952: دکتر مصدق که براي دفاع از حق ملت ايران و رد دعاوي انگلستان در دادگاه بين الملل لاهه به هلند رفته بود به تهران بازگشت.

1956: مصريان جمال عبدالناصر را به رياست جمهوري اين كشور انتخاب كردند.

1985: يك جمبو جت هندي كه از كانادا از طريق لندن به مقصد هند در پرواز بود در نزديكي ايرلند (به فاصله 45 دقيقه از لندن)، در آسمان اقيانوس اطلس بر اثر انفجار بمب منهدم شد و همه 329 سرنشين آن كشته شدند. بعدها جدائي‌طلبان سيك متهم به اين بمبگذاري شدند. 19 سال پيش از آن، در همين روز نیز يك هواپيماي مسافري هندي متعلق به همان شرکت كه از هند رهسپار نيويورك بود بر فراز كوه هاي آلپ در سويس سرنگون شده بود و 117 تن سرنشينان آن از جمله دانشمند اتمي معروف هند جان باخته بودند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار