مطالعات دهه اخير نشان داده است که عنصر آلومينيوم در بيماران کليوي مي تواند عوارض مختلفي ايجاد کند.

پروفسور سيد علي اصغر مشتاقي، رئيس انجمن عناصر کمياب ايران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مطالعات دهه اخير نشان داده است که عنصر آلومينيوم در بيماران کليوي که به خصوص از سيستم دياليز استفاده مي کنند مي تواند عوارض مختلفي از جمله کم خوني، بيماري استخواني، بيماري هاي عصبي مغزي همچون انسفولوپاتي (بيماري است که  هوش و حواس زايل مي شود) و آلزايمر ايجاد مي نمايد.

وي تصريح کرد: آلومينيوم از مايع دياليز وارد خون شده و به ترانسفرين ( يک نوع پروتئين در خون که حامل آهن است) متصل شده و سپس وارد راههاي متابولسيمي مي گردد که مطالعات مختلف مکانيسم آن را امروز مشخص نموده است.

پروفسور مشتاقي به بيماران کليوي توصيه کرد: اندازه گيري ميزان آلومينيوم درخون اين بيماري که از سيستم دياليز استفاده مي کنند لازم است که به طور مرتب انجام شود.

وي به منابع آلومينيومي اشاره کرد و گفت: آب حاوي آلومينيوم، انواع داروهاي حاوي اين عنصر، ظروف و مواد غذايي شامل آلومينيوم و نيز اسپري هاي مختلف و مواردي که از اين تشکيل شده است از منابع آن است که بايد به آن توجه شود.

وي خاطر نشان کرد: مصرف داروهاي آلومينيومي و همچنين استفاده از منابع ديگر آلومينيوم به مدت طولاني مي تواند در افراد سالم هم ايجاد عوارضي کند.

پروفسور مشتاقي متذکر شد: بيماران کليوي بايد سعي کنند از منابع آلومينيومي دوري کرده و از آن استفاده نکنند و نيز افراد سالم هم توجه داشته باشند مصرف طولاني مدت منابع آلومينيومي براي سلامتي آن مضر خواهد بود، داروهاي حاوي اين عنصر را فقط با تجويز و صلاحديد پزشک و در مدت کوتاه استفاده کنند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار