دانشتان درباره خواب چقدر است؟ وقتي بيدار مي‌شويد احساس كسالت داريد؟ خوب است براي سامان گرفتن خواب و بيداريتان، چند كتاب علمي درباره خواب بخوانيد اما پيش از آن، نكته‌هاي پي ‌آمده را بدانيد.

 برخي پژوهشگران در تحقيقات تازه‌‌شان معتقدند باور قديمي هشت ساعت خواب را بايد از ذهن‌تان خارج كنيد! خواب مورد نياز براي انسان معمول امروزي حدود شش ساعت است و بيش از آن از عادت، تلقين، تنبلي در بيدار شدن و... نشأت مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران  اراک براي داشتن خوابي راحت و كافي طي شش ساعت، از برنامه‌اي مشخص و مداوم پيروي كنيد و زمان‌بندي آن‌را تغيير ندهيد. وقتي ساعت بدني خود را تنظيم كنيد تا راس ساعتي مشخص بخوابيد و ساعتي معلوم حتي روزهاي تعطيل بيدار شويد، شب‌ها به بي‌خوابي و بدخوابي دچار نمي‌شويد، روزها كسل و چرتي نخواهيد بود، به مقدار كافي استراحت كرده و به سلامت بدن‌تان ضرر نزده‌ايد.

از دو ساعت قبل از خواب، خوردن را قطع كرده و آشاميدن را به آب محدود كنيد؛ در غير اين صورت انرژي بدن به جاي اموري چون افزايش قواي ايمني و بازيابي توان، صرف هضم غذا شده، بي‌خوابي يا خواب‌هاي آشفته بيشتر به سراغتان خواهد آمد و پس از بيداري نيز كسل و خسته خواهيد بود. از خواب نامنظم و در ساعات متفاوت بپرهيزيد تا مرحله‌اي به‌نام روياي عميق يا REM را كه براي حفظ سلامت، استراحت و بازسازي نيرو مفيد است، بهتر بگذرانيد. چرخه خواب الگويي مشخص دارد و در صورت بيداري مداوم در اين مرحله، كسل، حساس، عصبي و... خواهيد شد. شايد شما هم تجربه مرحله‌اي از خواب به نام «تماشاي روياي شفاف» را داشته باشيد، زيرا از اين‌كه داريد خواب مي‌بينيد آگاهي داريد و مي‌توانيد آن را كنترل كنيد.

برخي افراد كه از كابوس‌هاي شبانه مي‌نالند يا دچار بختك مي‌شوند، در اين مرحله متوجهند كه دارند خواب مي‌بينند و براي بيدار كردن خود تلاش مي‌كنند. خواب ديدن و رويابيني، حاصل واكنش‌هاي متعدد خصوصا شيميايي و فيزيكي در مغز و آزاد شدن انرژي بين نرون‌هاست. از نظر علمي تعبير و برداشت و نسبت دادن خواب به واقعيت يا رخدادهاي آتي تاييد نشده است. پس با خيال راحت، نگراني از خواب‌هاي آشفته‌‌تان را كنار بگذاريد.

بدن به طور فيزيكي در مراحلي از خواب فلج مي‌شود. اين كنش طبيعي مغز از آن جهت رخ مي‌دهد كه حركت‌ها و هيجانات حاصل از خواب و رويا سبب افتادن و آسيب‌ديدنمان نشود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.