سوییسی ها باز هم در همه پرسی جدید دولت این کشور شرکت کردند و نظر خود را در خصوص سه موضوع اعلام کردند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، طی سالهای اخیر کشور سوئیس شاهد برگزاری همه پرسی های مختلف و بعضا جالبی بوده که نشان دهنده علاقه دولت و مردم این کشور به خبردار شدن از نظر اکثریت جامعه است. این موضوع در مواردی چون همه پرسی درباره بازگرداندن مجازات اعدام به این کشور، افزایش تعطیلات یا نگهداری اسلحه در منزل بوده است. سوییس هر سال بارها و بارها برای موضوع های مهم داخلی و بین المللی همه پرسی برگزار می كند و برخی کارشناسان این کشور معتقدند این موضوع هزینه مادی و معنوی زیادی برای این کشور به همراه دارد.

در ادامه این سریال همه پرسی، این بار مردم سوئیس به 3 موضوع جالب رای دادند که اولین آن طرح موسوم به حذف حق انتخاب پزشك بود. بر اساس این طرح، بیماران فقط می بایست در مراكز درمانی خود را مداوا كنند و حق انتخاب پزشك با خود آنها نیست كه این موضوع با 76 درصد آرا رد شد.

دولت با این كار می خواست هزینه درمان و بهداشت را كاهش دهد، ولی رای دهندگان سوییسی با آن مخالفت كردند. احزاب چپ سوییس نیز از زمان ارائه این پیشنهاد، با آن مخالف بوده و از رای دهندگان خواسته بودند تا آن را در همه پرسی رد كنند.

موضوع دیگری نیز كه درباره آن همه پرسی برگزار شد، تخفیف های مالیاتی را برای افرادی پیش بینی می كرد كه می خواهند خانه شخصی بسازند كه البته این پیشنهاد نیز با 68ممیز 9 درصد از سوی رای دهندگان رد شد. رد این پیشنهاد بسیار شگفت انگیز بود، زیرا در نظر سنجی هایی كه اخیرا درباره آن صورت گرفته بود نشان می داد كه اكثریتی موافق آن هستند.

ناظران بر این عقیده اند كه علت شكست این طرح آن است كه اكثریت در سوییس در خانه های اجاره ای زندگی می كنند و به همین خاطر نیز چندان علاقه ای نداشته اند كه برای یك اقلیتی كه می توانند خانه شخصی بسازند، امتیازات ویژه ای را قائل شوند.

موضوع سومی كه درباره آن همه پرسی صورت گرفت، پیشنهاد سازمان سوییس مستقل و بیطرف ( آنوس) كه زیر مجموعه حزب راستگرای مردم است، بود.

این سازمان خواهان آن شده بود كه هر قراردادی كه با خارج امضا می شود، بطورخودكار به همه پرسی گذاشته شود. دولت فدرال و همه احزاب به استثنای حزب مردم مخالف این پیشنهاد بودند و از رای دهندگان می خواستند تا آن را رد كنند. رای دهندگان سوییسی این پیشنهاد را با 75 ممیز 2 درصد رد كردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار