روستاي قورتان از توابع بخش بن رود شهرستان اصفهان، در موقعيت جغرافيايي 52 درجه و 33 دقيقه طول شرقي و 32 درجه و 27 دقيقه عرض شمالي، در فاصلة 19 کيلومتري جنوب شرقي هرند و 110 کيلومتري اصفهان واقع شده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، روستاي قورتان از توابع بخش بن رود شهرستان اصفهان، در موقعيت جغرافيايي 52 درجه و 33 دقيقه طول شرقي و 32 درجه و 27 دقيقه عرض شمالي، در فاصلة 19 کيلومتري جنوب شرقي هرند و 110 کيلومتري اصفهان واقع شده است.
 
رودخانه زاينده‌رود از ميان روستا جريان مي‌يابد. از مهم‌ترين آثار باستاني اين روستا ارگ تاريخي و عظيمي است که قدمت آن به قرن سوم هجري قمري و به دوره ديالمه مي‌رسد.
 
 
 
اين ارگ که در حدود 1100 سال قبل، ساخته شده است، نزديک به 5 هکتار وسعت دارد و در ساخت آن، از خشت و گل استفاده شده است. باروهاي شمالي و جنوبي آن تقريباً 250 متر طول دارد.
 
تعداد برج‌هاي ديدباني آن 14 عدد بوده است که يکي از آن‌ها و قسمتي از حصار اصلي قلعه بر اثر طغيان و منحرف شدن مسير زاينده‌رود تخريب شده است.
 
ارگ، دو دروازة شمالي و جنوبي دارد. ابنيه تاريخي زيادي در اين قلعه وجود دارد که از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به 3 مسجد ‌1 حمام و 2 قلعه کوچک خان‌نشين و بازار اشاره کرد. در بازار ارگ؛ کارونسرا، آسياب و مغازه‌هاي نجاري، قصابي و سلماني وجود داشته است که آثاري از آن‌ها به جا مانده است.
 
قسمتي از آب رودخانه زاينده رود از ضلع شمالي وارد ارگ مي‌شده است و پس از طي مسيري طولاني در کنار بازار، از ضلع جنوبي خارج مي‌شده و دوباره به رودخانه زاينده‌رود مي‌پيوسته است. به گزارش حمایت، پوشاک، يکي از نمادهاي فرهنگ عمومي مردم اين روستاست. گرايش به استفاده از لباس‌هاي محلي، بیشتردر بين دختران و زنان وجود دارد.
 
عمده صنايع دستي روستاي قورتان شامل بافت قالي و گليم است. از غذاهاي محلي معروف اين روستا مي‌توان به آبگوشت، آش، کلاجوش و اشکنه اشاره کرد. دسترسي: روستاي قورتان از طريق شهرهاي اصفهان، کوهپايه، هرند و ورزنه، با جادة آسفالته قابل دسترسي است. بازدید از این روستا را به علاقه‌مندان و گردشگران توصیه می کنیم.
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار