یک شب مانده به آغاز مذاکرات در مسکو، احتمال شکست مذاکرات تبدیل به فضای غالب رسانه های غربی شده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای، از صبح روز یکشنیه تعداد قابل توجهی از منابع غربی از قول دیپلمات های آگاه اخباری منتشر کرده اند که محورهمه آنها احتمال جدی شکست مذاکرات مسکو در صورت تن ندادن ایران به درخواست های گروه 1+5 است.

از جمله، علی اکبر دارینی، خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه 28 خرداد از قول دیپلمات های بلند پایه امریکایی گزارش داده است که «این مذاکرات احتمالا آخرین دور از سری مذاکرات هسته ای است و اگر مذاکرات در متقاعد کردن تهران به توقف اورانیوم با درصد بالا با شکست مواجه شود، مشخص نیست دور جدیدی از مذاکرات برگزار می شود یا خیر».

این در حالی است که کارشناسان در تهران عقیده دارند این فضاسازی روانی بیش از آنکه حاکی از موضع واقعی گروه 1+5 باشد، نوعی عملیات روانی برای تعدیل مواضع ایران در نشستی است که از صبح روز دوشنبه آغاز می شود.

به عقیده این کارشناسان، گروه 1+5 همچنان نه توان و نه تمایلی به شکست مذاکرات ندارد حتی اگر مذاکرات مسکو به هیچ توافق ملموسی ختم نشود.

یک دیپلمات که در مسکو حضور دارد به «ایران هسته ای» گفت: «از نشست ظهر یکشنبه لی یو چنگ با علی باقری کاملا پیدا بود که گروه 1+5 هنوز مذاکرات مسکو آغاز نشده، به تداوم مذاکرات در جایی دیگر می اندیشد».

همچنین ظاهرا این موضوع قطعی به نظر می رسد که اگر گروه 1+5 به توافق صورت گرفته در مکالمه تلفنی جلیلی و کاترین اشتون پای بند نبوده و آمادگی ورود به بحث جدی و محتوایی درباره پیشنهادهای ایران از جمله پذیرش حق غنی سازی و لغو تحریم ها را نداشته باشد، در آن صورت ایران علاقه ای به تداوم مذاکرات نخواهد داشت.

تحلیلگران مرتبط با موضوع می گویند در صورت شکست مذاکرات ایران ضرر کمتری نسبت به 1+5 خواهد کرد چرا که در واقع تحریم هایی که غربی ها در 28 ژوئن و 13 ژوئیه از آن سخن می گویند قبلا اعمال شده و تهدید جدیدی برای ایران محسوب نمی شود در حالی که قطع مذاکرات بدون شک ضربه جدی به راهبرد انتخاباتی اوباما، قیمت نفت و وضعیت اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد، ضمن اینکه راهبرد مذاکراتی 1+5 را هم کاملا به هم می ریزد.

این تحلیلگران تاکید دارند به همین دلیل توافق درباره دور بعدی مذاکرات این بار به آسانی گذشته نخواهد بود./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار