دکتر محمدقریب به سال 1288 در تهران در خانواده ای اصیل و مذهبی به دنیا آمد ، پدر ش مرحوم علی اصغر از مردم گرگان شهرستان آشتیان بود . دوران ابتدایی را در دبستان سیروس و متوسطه را در دارالفنون سپری کرد .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اراک : در سال 1306 با اولین گروه دانشجویان ایرانی برای تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه رفت و در محضر استادان مشهور زمان به تحصیل طب پرداخت .

 دکتر محمد قریب نخستین ایرانی بود که در کنکور انترنای پاریس موفق گردید و در رشته های اطفال و پوست تحصیل کند .

او رساله ی دکترای خود را تحت عنوان ( وقفه تنفسی شیر خواران ) با درجه بسیار خوب گذارنید و در سال 1317 به میهن بازگشت .

وی در سال 1315 با دوشیزه زهر ا قریب دختر مرحوم آقا میرزا عبد العظیم خان قریب ازدواج کرد و نتیجه این پیوند مبارک دو پسر و دو دختر می باشد که پسران آنها شغل پدر را ادامه دادند . استاد در سال 1319 در دانشکده پزشکی تهران تدریس را آغاز دکتر محمد قریب ابتدا در بیمارستان رازی و سپس در بخش کودکان بیمارستان هزار تختخواب کار خود را دنبال نمود .

در سال 1347 بعد از پایان  ساختمان مرکز طبی کودکان که توسط ایشان و مرحوم دکتر حسن اهری پایه گذاری شده بود به اوامر فعالیت در این مرکز پرداخت .

دکتر محمد قریب کتاب بیماری های اطفال را در سال  1319 به رشته ی تحریر در آورد و 1335 به تجدید نظر و چاپ مجدد آن مبادرت کرد ، علاوه بر آن استاد به همراه دکتر حسن اهری کتاب "مشکلات کودکان ایران " را که در 2 جلد تالیف کرد.

پایه گذاری انجمن پزشکان کودکان ایران ، صاحب نظر در جامعه بین المللی اطفال و عضو هیات رئیسه آن انجمن از دیگر خدمات مرحوم قریب به جامعه پزشکی محسوب می شود.

 دکتر قریبسفر حج و لحاظات لبیک را از بهترین ساعات زندگی خود می دانست و این سعادت دو بار نصیب وی شد.

سال های عمر استان بهترین درس بریا شاگردانش بود ، بیماری کشنده سرطان مردی که خود همه چیز را می دانست ، هرگز وی را از ادامه تدریس ف معاینه بیماران و کمک به درماندگان باز نداشت.

استاد در اول بهمن 1353 در سن 65 سالگی در حالی که پرتو وجودش به یاران و درماندگان روشنی می داد به سرای باقی شتافت. امروز متخصصان پزشکی اطفال در اقصی نقاط ایران اسلامی از شاگردان و دست پروردگان آن استاد پیشکسوت هستند، تلاش بی دریغ دکتر قریب باعث شد تا بعدها در استان ها و شهرستان ها به همت شاگردان ایشان بخش های تخصصی اطفال راه اندازی شود.  /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.