باوجود مخالفت مقامات اسلام‌آباد با اقدامات مداخله‌جویانه واشنگتن در بلوچستان ، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا این هفته همایشی را با موضوع بلوچستان در واشنگتن برگزار می‌کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نيشن پاكستان ؛ این همایش 2 روزه قرار است 19 و 20 ژوئن (30 و 31 خرداد) با عنوان " همایش پاکستان: پیش‌نویس برنامه سال 2014 و پس از آن" در واشنگتن برگزار شود.

این اولین باری است که یک سازمان دولتی آمریکا در انعکاس نقطه نظرات چهره‌های معترض بلوچستان فعالیت می‌کند.

این در حالی است که حدود 5 ماه پیش نیز کمیسیون فرعی نظارت و تحقیقات کمیسیون امور خارجه مجلس آمریکا به ریاست "دانا روهراباچر" گزارشی درباره اوضاع بلوچستان پاکستان ارائه کرد و خواستار تخصیص بودجه‌ به این مسئله شد که این موضوع با مخالفت جدی پاکستان روبرو شد.

این کمیسیون چندی پیش با برگزاری نشستی درباره بلوچستان و دعوت از چهره‌های جدایی‌طلب بلوچ، درباره نقض حقوق بشر در بلوچستان پاکستان ابراز نگرانی کرد و خواهان خودمختاری این ایالت شد.

به نوشته این منبع ، برگزاری این همایش نشان دهنده افزایش توجه آمریکا به موضوع بلوچستان است که این موضوع می‌تواند باعث به وجود آمدن نگرانی‌های جدی در این باره در پاکستان شده و نوعی دخالت واشنگتن در امور داخلی این کشور محسوب شود.

برخی کارشناسان بر این باورند که این رویداد می‌تواند آسیب جدی به روند مذاکرات تضعیف شده آمریکا و پاکستان وارد کرده و بی‌اعتمادی بین 2 کشور را افزایش دهد.

ایالت بلوچستان یکی از بزرگ‌ترین ایالت‌های پاکستان است که فعالان ملی و گروه‌های شبه نظامی این منطقه را به صحنه خشونت‌های فرقه‌ای و جدایی‌طلبی تبدیل کرده‌اند.

"ژنرال عبیدالله خان ختک" فرمانده شبه نظامیان بلوچستان وابسته به ارتش این کشور، معتقد است که آینده پاکستان در بلوچستان رقم می‌خورد و به دلیل همین اهمیت است که قدرت‌های خارجی همه توجه خود را به این ایالت معطوف کرده‌اند.

چندی پیش کمیته تحقیق درباره اوضاع بلوچستان پاکستان ، سرویس‌های اطلاعاتی خارجی را مسئول ناامنی‌ها در این ایالت دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار