مسؤول امور عشایری شهرستان فیروزكوه گفت: خدمات رسانی شایسته به عشایر، تضمین كننده بهبود عملكرد محصولات دامی عشایر در سال تولید ملی است.

 

عین الله اسفندیار' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارداشت: شهرستان فیروزكوه به واسطه قرارداشتن بر سر راه سه استان تهران، مازندران و سمنان، یكی از ایل راه های مهم عشایر است.

وی گفت: عشایری كه از مناطق قشلاقی به ییلاقی كوچ می كنند، به خصوص عشایر سمنان كه برای استقرار در مراتع به 'نور'، 'بلده'، 'لار'، 'پلور'، حاشیه جاده 'هراز'، كرج، طالقان و قزوین عزیمت می كنند، ناچار به عبور از شهرستان و ایل راه های آن هستند.

مسؤول امور عشایری شهرستان فیروزكوه از وجود سه ایل راه اصلی در شمال و جنوب شهرستان خبر داد و افزود: از آغاز نیمه دوم اردیبهشت ماه، 300 هزار راس دام عشایر بومی و میهمان در 147 'یورد' (خیل) عشایری اسكان می یابند و به فرآوری محصولات دامی می پردازند.

وی با اشاره به بروز برخی مشكلات در ایل راه ها، خاطرنشان كرد: چهار بانده شدن محور مواصلاتی تهران- مازندران و استفاده از گاردریل یا نیوجرسی در سراسر مسیر، منجر به مسدود شدن ایل راه ها مخصوصا در منطقه 'نم رود' شده است كه با توجه به دبی بالای آب رودخانه نم رود، احداث یك پل بزرگ در این منطقه ضروری به نظر می رسد.

اسفندیار ادامه داد: تخریب ایل راه شهر 'ارجمند' (به دلیل قرار گرفتن آن در بافت شهری و تبدیل شدن محل ایل راه به پارك)، در سال جاری مشكلاتی را برای عبور دام عشایر از منطقه فراهم كرد كه در نهایت با عدم پذیرش مسیر جدید پیشنهادی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر، مجبور به عبور دام ها از داخل شهر با همه مخاطرات آن شدیم.

وی از جذب 353 میلیون تومان اعتبار عشایری در شهرستان خبر داد و گفت: 80 میلیون تومان از این اعتبارات در قالب تملك دارایی و باقی مانده آن در قالب اعتبارات ماده 12 (خشكسالی) جذب شده است.

مسؤول امور عشایری شهرستان فیروزكوه خاطرنشان كرد: از محل اعتبارات ماده 12 در زمینه طرح های آب رسانی (سه طرح)، توزیع سوخت فسیلی، تامین آب شرب عشایر 'نواس'، مرمت حمام ضد كنه روستای بزرگ 'لزور' و 2 پروژه ملی ایل راه 'كلك ساهون' و احداث قنات 'یمین' روستای 'پیرده' كه بهره برداران آن عشایر میهمان هستند، كار انجام شده است.

وی همچنین از جذب 100 میلیون تومان اعتبار تامین علوفه (و ارائه آن به عشایر در فصل كمبود علوفه به میزان 20 درصد زیر قیمت)، تجهیز كارگاه كنسانتره در انبار علوفه اداره عشایری شهرستان، نصب یك دستگاه حمام خورشیدی در 'می ورد' روستای 'كتالان'، تیغ زنی 300 كیلومتر راه عشایری و نصب سه دستگاه چراغ روشنایی معابر خبر داد و افزود: خرید یك دستگاه تانكر آبرسانی و یك دستگاه خودروی نیسان به منظور خدمات رسانی هر چه شایسته تر به این اقشار زحمتكش در دستور كار قرار گرفته است./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.