معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: مرگ و میر مادران باردار در كشور هم اكنون 22 در یك صد هزار تولد زنده است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محمد اسلامی در حاشیه كارگاه آموزشی استفاده از شاخص های تنظیم خانواده و سلامت باروری در مشهد ضمن بیان این مطلب، افزود: ایران اگرچه به اهداف توسعه هزاره سوم در این زمینه دست یافته اما قرار است رقم مزبور در پایان برنامه پنجم توسعه به 15 در یكصد هزار تولد زنده كاهش یابد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این شاخص باید به سویی حركت كنیم تا زنان، باروری سالم، بارداری سالم و زایمان سالم داشته باشند، افزود: برای داشتن یك بارداری سالم والدین باید ازهمه نظر اعم از جسمی، روحی، روانی و اجتماعی آمادگی فرزند آوری را داشته باشند و مراقبت های لازم را قبل از بارداری و پس از آن دریافت كنند.

معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهارداشت: دراین زمینه زنان حداقل سه ماه قبل از تصمیم گیری برای بارداری باید به مراكز بهداشتی مراجعه كنند و آموزش های شرایط بارداری را فرا گیرند و پس از آن نیز 9 ماه دوران بارداری و شیردهی را زیرپوشش خدمات بهداشتی قرار گیرند.

دکتر محمد اسلامی در خصوص فاصله سنی و تعداد  فرزندان نیز اظهار داشت: فاصله سه تا پنج سال برای بدنیا آوردن فرزند بعدی، ایده آل است و تصمیم گیری تعداد فرزندان بطور مسوولانه، آگاهانه و آزادانه با پدر و مادر است و  وظیفه وزارت بهداشت، تامین و حفظ سلامت خانواده ها است اما این وظیفه را نیز دارد تا به خانواده ها این آگاهی را بدهد تا فاصله ایمن برای فرزندآوری را رعایت كنند.

وی با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای زنان در شرایط باروری و بارداری افزود: برنامه های تامین سلامت برای دو گروه زنان متاهل در دوران باروری (سنین 15 تا 49 سال) و در دوران بارداری و شیردهی از حدود چهار سال گذشته دركشور آغاز شده است.

معاون دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تاكید بر اینكه رشد و تكامل سلولهای مغزی در سه سال اول زندگی رخ می دهد، افزود: این دوران خیلی مهم است و اگر پدر و مادر به هر دلیلی این فرصت را در اختیار كودك نگذارند، كودك نمی تواند رشد مغزی خوبی داشته باشد.

وی تصریح كرد: تامین لباس و غذای خوب به تنهایی برای رشد و تكامل مغزی كودك كافی نیست و اگر مادری در این دوران به دلیل ساعات طولانی كار، وقت كافی برای نگهداری و مراقبت كودك نداشته باشد و یا فاصله گذاری ایمن برای فرزند بعدی را رعایت نكند، كودك او رشد و تكامل مغزی خوبی را نخواهد داشت.

وی خاطر نشان كرد: وزارت بهداشت برای سلامت گروههای سنی نوزادی، كودكی، نوجوانی و سالمندی برنامه های مختلفی دارد.

گفتنی است: در این کارگاه، استفاده كاربردی از شاخص های تنظیم خانواده و سلامت باروری در مدیریت برنامه های سلامت خانواده، مباحث مختلفی نظیر عوامل اجتماعی تعیین كننده سلامت و ارتباط آن با سلامت باروری، گذر باروری و روند تنظیم خانواده، جایگاه تنظیم خانواده در شرایط كنونی، جمعیت شناسی و شاخص های تنظیم خانواده و شاخص های ارزیابی خدمات تنظیم خانواده مورد بحث و بررسی قرار گرفت./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.