ایران مرکز راهبردی آبزی‌پروری آسیا و اقیانوسیه شد

 


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران گيلان ، رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به تاسیس مرکز بین‌المللی ماهیان خاویاری اقیانوسیه در ایران گفت: ایران مرکز راهبردی آبزی‌پروری آسیا و اقیانوسیه شد.

عباسعلی مطلبی ایران را دارای دانش برتر در زمینه ماهیان خاویاری در دنیا دانست و گفت : وظیفه داریم پایگاه‌های علمی معتبر و با استانداردهای بین‌المللی در کشور ایجاد کنیم.

وی ارائه خدمات علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران به بخش‌های مختلف کشور و توسعه پرورش ماهیان خاویاری از سیاست‌های جهاد کشاورزیاعلام کرد وافزود: در 10سال گذشته طرح‌های تحقیقاتی ماهیان خاویاری کشور در عالی‌ترین بانک اطلاعاتی دنیا ثبت شد، که این افتخار تنها ویژه جمهوری اسلامی ایران است.

مطلبی ایجاد پایگاه‌های علمی و تحقیقاتی را موجب ایجاد دانش در کشور خواند و تصریح کرد: دانش ایجاد شده را می‌توانیم به دیگر کشورها صادر کنیم.

وی ، درباره موقعیت ایران در بخش ماهیان سردآبی در آسیا و حوزه اقیانوسیه گفت : ایران مرکز راهبردی شبکه آبزی‌پروری آسیا و اقیانوسیه شده است.

مطلبی ایران را مرکز بین‌المللی ماهیان خاویاری در اقیانوسیه توصیف کرد و یادآور شد: ایران مرجع منطقه‌ای غذای زنده آبزیان برای 28 کشور در غرب و مرکز آسیا است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به اینکه ایران یکی از اعضای مرکز تحقیقات بین‌المللی آبزیان در دنیاست، خاطرنشان کرد: سال گذشته مرکز رفرنس آسیایی سازمان بهداشت جهانی دامپزشکی را کسب کردیم و می‌توانیم به کشورهای مختلف دنیا خدمات ارائه کنیم.

وی ایران را دارای سه موقعیت مرجعیت بین‌المللی در آسیا دانست و تصریح کرد: بزرگ‌ترین شبکه تحقیقاتی شیلاتی آسیا و منطقه خاورمیانه در ایران قرار دارد.

مطلبی دولت را مکلف به حفاظت از ذخایر ژنتیکی مربوط به نسل‌های آینده خواند و اضافه کرد: قوانین و مقررات متعددی برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی به تصویب رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران بر پایداری تولید آبزیان تاکید کرد و افزود: ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری ارزشمندترین ذخایری است که در اختیار داریم.

وی با اشاره به اینکه تعداد اندکی از کشورها دارای ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری هستند، بیان کرد: وظیفه داریم این ذخایر را حفظ کنیم و نگذاریم منقرض شوند و از بین بروند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.